Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowość od Modertransu dla Tramwajów Szczecińskich. Tak mają wyglądać Moderusy

infotram
05.12.2024 15:45
0 Komentarzy

Umowę na dostawę czterech dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych z opcją dokupienia ośmiu sztuk podpisały dziś spółka Tramwaje Szczecińskie i poznańska firma Modertrans.

Będą to pojazdy jednoprzestrzenne, trójczłonowe, przegubowe, w stu procentach niskopodłogowe, klimatyzowane o długości 31,97 metrów i szerokości 2,4 metra.

Spis treści:

  1. Jakie cechy będą miały nowe tramwaje dostarczone przez firmę Modertrans dla Tramwajów Szczecińskich?
  2. W jakich etapach zostanie zrealizowane zamówienie na nowe tramwaje i jakie elementy obejmuje pierwszy etap?
  3. Od czego zależy decyzja o skorzystaniu z opcji zakupu dodatkowych ośmiu tramwajów i jakie jest maksymalne możliwe dofinansowanie na ten cel?
Moderus
Propozycja Modertrans dla Tramwajów Szczecińskich

Jakie będą nowe tramwaje?

Pojemność przewozowa nowych tramwajów to: 240 pasażerów (194 miejsca stojące i 46 siedzących).

Pasażerowie będą mogli korzystać z Wi-Fi i gniazd USB do ładowania telefonów. Siedzenia zostaną pokryte tkaniną z apreturą zapobiegającą trwałemu zabrudzeniu i ułatwiającą czyszczenie. Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne będzie w technologii LED. Bezpieczeństwo pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania oprócz standardowych fotokomórek zapewnią dodatkowo czujniki nacisku powodujące otwarcie drzwi w razie natrafienia na przeszkodę w trakcie zamykania.

W przedziale pasażerskim będą dwa miejsca dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. W tramwaju zostanie zainstalowany system monitoringu umożliwiający obserwację i rejestrację całego przedziału pasażerskiego, miejsca pracy motorniczego, przestrzeni przed, za i wzdłuż obu boków tramwaju. Pojazdy będą wyposażone w cztery wózki napędowe. Wszystkie skrętne, co zmniejszy zużycie obręczy kół, szyn oraz zapewni cichszą eksploatację.

Nowoczesny energoelektroniczny napęd falownikowy z silnikami prądu zmiennego ogranicza emisję grafitu i miedzi do środowiska. W przypadku zaniku napięcia w sieci zasilającej zastosowany napęd i bateria akumulatorów umożliwią samodzielny zjazd tramwaju, np. ze skrzyżowania na odcinku 100 metrów.

Realizacja zamówienia podzielona jest na dwa etapy.

W pierwszym obligatoryjnym wykonawca w terminie 510 dni od zawarcia umowy, nie później niż do 31 maja 2026 r. zobowiązuje się dostarczyć:

  • cztery  tramwaje dwukierunkowe niskopodłogowe
  • jeden komplet specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego
  • jeden specjalistyczny pojazd techniczny.

Wartość zamówienia obligatoryjnego 63 728 760 zł brutto. Spółka Tramwaje Szczecińskie ubiega się o dofinansowanie na ten cel w kwocie 33 mln zł z programu unijnego FENIX.

Etap drugi (opcja) obejmuje dostawę maksimum ośmiu tramwajów dwukierunkowych – w takiej samej cenie za jeden pojazd, jak w pierwszym etapie (12 mln zł netto) i w tym samym terminie. Zamawiający planuje powiadomienie wykonawcy o skorzystaniu z prawa opcji najpóźniej 28 lutego 2025 roku.

Zakup dodatkowych tramwajów uzależniony jest od tego, czy Tramwaje Szczecińskie uzyskają dofinasowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Spółka złożyła stosowany wniosek. O tym, które miasta otrzymają dofinansowanie i na ile tramwajów, rozstrzygnie konkurs. Wnioski ocenia Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Decyzja o przyznaniu dofinansowania spodziewana jest po 20 grudnia br..

Maksymalna kwota dofinansowania to 85 proc. kosztów zakupu (czyli dla ośmiu tramwajów Modertrans niespełna 82 mln zł). W grę wchodzi także niższe dofinansowanie, np. do mniejszej liczby pojazdów albo na niższym poziomie (np. 70 proc.)

Tramwaje dwukierunkowe są przydatne nie tylko w codziennej  komunikacji, ale także zapewniają transport pasażerów na remontowanych odcinkach torowisk, kiedy z ruchu wyłączony jest jeden tor bądź pętla. Szczecin ma obecnie sześć takich tramwajów. Do niedawna woziły pasażerów między ulicami Wawrzyniaka i Żołnierską (w związku z likwidacją pętli Krzekowo i budową torowiska na Sosabowskiego), a teraz kursują jako linia nr 4 między Placem Szyrockiego a Placem Żołnierza Polskiego (w związku z remontem al. Powstańców Wielkopolskich).

Aktualnie Tramwaje Szczecińskiej mają 200 tramwajów liniowych, w tym 28 niskopodłogowych i 10 częściowo niskopodłogowych.

Komentarze