Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowoczesne, ciche i energooszczędne. Takie będą nowe tramwaje PESA Twist 3.0 dla Krakowa

infotram
18.08.2025 15:30
0 Komentarzy

Kraków przygotowuje się do kolejnego etapu unowocześniania swojej floty tramwajowej. Już w 2027 roku na torach pojawią się pierwsze pojazdy nowej generacji – PESA Twist 3.0.

To zaawansowane technologicznie, ekologiczne i komfortowe tramwaje, które wyznaczają nowe standardy w miejskim transporcie szynowym. O umowie z MPK Kraków pisaliśmy tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowano w konstrukcji tramwajów PESA Twist 3.0?
  2. Dlaczego wózki skrętne w tramwajach Twist 3.0 są istotne dla komfortu jazdy i eksploatacji?
  3. Kiedy mieszkańcy Krakowa będą mogli po raz pierwszy skorzystać z nowych tramwajów tej serii?
Twist Kraków
Twist Kraków

Innowacyjna platforma PESA Twist 3.0

Nowe tramwaje dla Krakowa powstają w oparciu o modułową platformę Twist 3.0, opracowaną przez bydgoską firmę PESA. Producent wykorzystał w niej zarówno najnowsze rozwiązania techniczne, jak i doświadczenia z eksploatacji wcześniejszych modeli Twist i Fokstrot. Kluczowym elementem konstrukcji są wózki skrętne, które minimalizują hałas oraz ograniczają zużycie obręczy kół podczas jazdy, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji i większy komfort akustyczny.

Bezpieczeństwo, komfort i oszczędność energii

Tramwaje Twist 3.0 zostały zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie, wygodzie pasażerów i energooszczędności. Wśród zastosowanych innowacji znajdują się:

  • Lekka, modułowa konstrukcja skorupowa, zapewniająca dużą wytrzymałość, bezpieczeństwo i redukcję masy pojazdu,
  • Spawanie laserowe na zrobotyzowanych stanowiskach, gwarantujące najwyższą precyzję i jakość wykonania,
  • Nowoczesne wózki napędowe i toczne, zaprojektowane z użyciem sprawdzonych komponentów,
  • System odzyskiwania energii i zasobniki, umożliwiające ograniczenie zużycia energii,
  • Czoło pojazdu zaprojektowane zgodnie z normą ochrony pieszych CEN TR 17420:2020 EN,
  • 100% niska podłoga – co oznacza brak stopni i pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
  • Zastosowanie materiałów ekologicznych, nadających się do recyklingu.

PESA obecna w całej Europie – teraz wzmacnia obecność w Krakowie

Dotychczas PESA dostarczyła prawie 1000 tramwajów do wielu miast w Polsce i Europie. Jeżdżą nimi m.in. mieszkańcy Tallina, Sofii, Kijowa, a także rumuńskich miast: Jassy, Cluj i Craiova. W Polsce firma ma swoich odbiorców w większości dużych miast – w tym także w Krakowie, gdzie obecnie eksploatowanych jest 36 najdłuższych tramwajów w kraju – „Krakowiaków” – zaprojektowanych specjalnie z myślą o krętych, historycznych uliczkach miasta.

Obecnie w zakładach PESA trwa produkcja tramwajów dla Wrocławia, Torunia i aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej. Kraków dołączy do tego grona z nowym modelem Twist 3.0 już za dwa lata.

Komentarze