Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe wagony metra z Wagonmasz

infotram
28.07.2009 14:14
0 Komentarzy
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram w zakładach Wagonmasz trwają prace nad wdrożeniem do produkcji nowej generacji wagonów metra. Działania te doprowadziły do opracowania nowej generacji wagonów określanych jako NeVa.
Pierwszy wagon środkowy NeVa. Fot. Wagonmasz
Działalność produkcyjna Wagonmasz była już szerzej prezentowana na łamach InfoTram tutaj i tutaj natomiast o współpracy ze Škoda Transportation w sprawie budowy nowej generacji wagonów pisaliśmy tutaj. Teraz te zapowiedzi przerodziły się w materialną postać pod mianem NeVa. Oficjalna premiera nowego produktu miała miejsce w dniu 10 lipca 2009 roku, a wśród zaproszonych gości obok przedstawicieli fabryki, władz St. Petersburga i innych zarządów metra z byłego ZSRR znaleźli się również przedstawiciele Metra Warszawskiego. Cały projekt tworzenia nowej serii wagonów został zainaugurowany w 2007 roku, kiedy to w listopadzie Wagonmasz podpisał ze Škoda Transportation porozumienie odnośnie współpracy przy konstruowaniu tych składów. Według tego porozumienia Škoda Transportation odpowiadała za opracowanie i dostarczenie całego zestawu napędowego, natomiast Wagonmasz jest odpowiedzialny za zaprojektowanie części mechanicznej jak wózki i pudła wagonów oraz finalny montaż podzespołów. Pierwszy kompletny sześciowagonowy skład ma zostać wyprodukowany do końca roku, a następnie ma przejść cały proces homologacyjny. Nowa generacja wagonów metra ma oznaczać znaczącą przemianę nie tylko w gamie produktów ale również w miejscu wytwarzania. Wagonmasz zacieśniając współpracę z PTMZ zdecydował się wybudować na terenie obok PTMZ nowy kompleks zakładów do budowy wagonów metra. Zakład ten ma zostać otwarty w pierwszej połowie 2011 roku, a koszt jego powstania, włącznie z budową prototypowego pociągu metra to 3 miliardy rubli.
Wózek wagonu NeVa. Fot. Wagonmasz Kamera monitoringu w wagonie NeVa. Fot. Wagonmasz
NeVa ma przynosić wiele unowocześnień w budowie pojazdów metra na rynek rosyjski. Główną zmianą będzie wykonanie poszycia pudła wagonów z aluminium, co ma wydłużyć żywotność do 50 lat. Dodatkowo zastosowane panele będą płaskie, co będzie dużą zmianą w stosunku do stosowanych nadal stalowych ryflowanych blach. Nowa generacja wagonów metra ma być również znacznie lżejsza, gdzie sześciowagonowy skład ma ważyć 37 ton mniej przy tej samej pojemności, dzięki czemu będzie miał lepsze właściwości trakcyjne oraz mniejszy nacisk na oś, który pozwoli zmniejszyć zużycie szyn. Dla celów nowej generacji wagonów metra opracowano nowe wózki, które są wyposażane w silniki asynchroniczne prądu przemiennego, dostarczane z Czech. To w połączeniu z nowoczesną aparaturą trakcyjną przynosi zmniejszenie o 30% zużycia energii elektrycznej w stosunku do pojazdów tradycyjnych z oporowym rozruchem. Oczywiście taki poziom zmniejszenia zużycia można uzyskać tylko dzięki zastosowaniu rekuperacji energii elektrycznej, do czego trzeba dostosować sieć zasilającą w danym systemie metra.
NeVa wnętrze. Fot. Wagonmasz NeVa wnętrze. Fot. Wagonmasz
We wnętrzu zastosowano wymuszoną wentylację z funkcją podgrzewania w zimie. Klimatyzacja występuje w kabinie maszynisty, jednak można się spodziewać, że na zamówienie klimatyzacja może pojawić się również w przestrzeni pasażerskiej. Panel przedni został wykonany z tworzyw sztucznych i zapewnia odpowiednią szczelność kabiny maszynisty, jak również pozwala na zastosowanie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego. Natomiast odpowiednią wytrzymałość podczas zderzenia zapewnia stalowa klatka bezpieczeństwa. Panel przedni umożliwia zabudowanie awaryjnego wyjścia bezpieczeństwa. Dodatkowo składy NeVa zostaną wyposażone w bezpieczne drzwi wejściowe z autorewersem w przypadku natrafienia na pasażera, natomiast dla zapewnienia odpowiedniej informacji pasażerskiej zostanie zastosowany nowoczesny system elektroniczny. Dla przypomnienia nowe wagony, które dotarły do Warszawy były w te urządzenia doposażane w Polsce. Opcjonalnie wagony mają mieć możliwość montażu monitoringu wnętrza dla zapewnienia zwiększonego bezpieczeństwa.
Wizualizacja wagonu sterowniczego. Fot. Wagonmasz Wizualizacja kabiny maszynisty. Fot. Wagonmasz
Składy NeVa otrzymały oznaczenie serii 81-556 (silnikowy wagon sterowniczy), 81-557 (silnikowy wagon środkowy) i 81-558 (wagon środkowy bez napędu). Składy metra starszej generacji posiadały wyłącznie wagony silnikowe, co było podyktowane małą mocą silników na prąd stały. Jednak nowoczesny napęd, który dostarcza Škoda bazuje na silnikach prądu przemiennego, które przy mniejszych gabarytach mają większą moc. Stąd możliwa była rezygnacja z napędu w niektórych wagonach środkowych. Bazowa kompozycja ma sześć wagonów, jednak na zamówienie istnieje możliwość zmiany konfiguracji. Producent podaje jako maksymalną długość składy ośmiowagonowe.
NeVa podstawowe dane techniczne 
Typ wagonu
81-556
81-557
81-558
Masa wagonu pustego
29,5t
28t
24t
Długość ze sprzęgami
19850mm
19210mm
19210mm
Wysokość podłogi nad główką szyny
1150mm
1150mm
1150mm
Maksymalna wysokość
3655mm
3655mm
3655mm
Ilość miejsc siedzących
42
48
48
Maksymalna pojemność (osób)
174
188
188
Napięcie zasilania
750 V DC
750 V DC
Łączna moc silników trakcyjnych
668 kW
668 kW
Maksymalna prędkość
90 km/h
90 km/h
90 km/h
 
Składy metra NeVa to bez wątpienia krok wprzód dla zakładów Wagonmasz, które jak widać postawiły swoją całą strategię rozwojową właśnie na nowej gamie produktów. Po stronie technologicznej nie da się nic zarzucić nowym pojazdom, które powstają w kooperacji ze Škodą. Czeska firma odpowiada za dostarczenie nowoczesnej aparatury trakcyjnej, podczas gdy Wagonmasz tworzy wagony nowej generacji, które za wyjątkiem braku szerokich przejść międzywagonowych przynajmniej teoretycznie będą dorównywały zachodnim odpowiednikom, za bardziej rozsądną cenę. Kwestią otwartą pozostaje jedynie jakość wykonania tych pojazdów, ponieważ nowe wagony dostarczone do metra w Warszawie wzbudziły dosyć negatywne opinie. Niewyjaśnioną kwestią pozostaje również oferowanie tych pojazdów w UE, ponieważ Škoda prezentuje w swojej gamie bardzo podobny pojazd. Wobec tego niejasnym jest, czy Wagonmasz będzie odpowiadał za ich produkcję, czy może będą powstawały na licencji w Czechach. Jednak zanim to zostanie wyjaśnione pozostaje oczekiwać na zakończenie produkcji pierwszego składu.

Komentarze