Nowe wagony metra z Wagonmasz
infotram
28.07.2009 14:14
0 Komentarzy
Nowe wagony metra z Wagonmasz
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram w zakładach Wagonmasz trwają prace nad wdrożeniem do produkcji nowej generacji wagonów metra. Działania te doprowadziły do opracowania nowej generacji wagonów określanych jako NeVa.
Działalność produkcyjna Wagonmasz była już szerzej prezentowana na łamach InfoTram tutaj i tutaj natomiast o współpracy ze Škoda Transportation w sprawie budowy nowej generacji wagonów pisaliśmy tutaj. Teraz te zapowiedzi przerodziły się w materialną postać pod mianem NeVa. Oficjalna premiera nowego produktu miała miejsce w dniu 10 lipca 2009 roku, a wśród zaproszonych gości obok przedstawicieli fabryki, władz St. Petersburga i innych zarządów metra z byłego ZSRR znaleźli się również przedstawiciele Metra Warszawskiego. Cały projekt tworzenia nowej serii wagonów został zainaugurowany w 2007 roku, kiedy to w listopadzie Wagonmasz podpisał ze Škoda Transportation porozumienie odnośnie współpracy przy konstruowaniu tych składów. Według tego porozumienia Škoda Transportation odpowiadała za opracowanie i dostarczenie całego zestawu napędowego, natomiast Wagonmasz jest odpowiedzialny za zaprojektowanie części mechanicznej jak wózki i pudła wagonów oraz finalny montaż podzespołów. Pierwszy kompletny sześciowagonowy skład ma zostać wyprodukowany do końca roku, a następnie ma przejść cały proces homologacyjny. Nowa generacja wagonów metra ma oznaczać znaczącą przemianę nie tylko w gamie produktów ale również w miejscu wytwarzania. Wagonmasz zacieśniając współpracę z PTMZ zdecydował się wybudować na terenie obok PTMZ nowy kompleks zakładów do budowy wagonów metra. Zakład ten ma zostać otwarty w pierwszej połowie 2011 roku, a koszt jego powstania, włącznie z budową prototypowego pociągu metra to 3 miliardy rubli.
NeVa ma przynosić wiele unowocześnień w budowie pojazdów metra na rynek rosyjski. Główną zmianą będzie wykonanie poszycia pudła wagonów z aluminium, co ma wydłużyć żywotność do 50 lat. Dodatkowo zastosowane panele będą płaskie, co będzie dużą zmianą w stosunku do stosowanych nadal stalowych ryflowanych blach. Nowa generacja wagonów metra ma być również znacznie lżejsza, gdzie sześciowagonowy skład ma ważyć 37 ton mniej przy tej samej pojemności, dzięki czemu będzie miał lepsze właściwości trakcyjne oraz mniejszy nacisk na oś, który pozwoli zmniejszyć zużycie szyn. Dla celów nowej generacji wagonów metra opracowano nowe wózki, które są wyposażane w silniki asynchroniczne prądu przemiennego, dostarczane z Czech. To w połączeniu z nowoczesną aparaturą trakcyjną przynosi zmniejszenie o 30% zużycia energii elektrycznej w stosunku do pojazdów tradycyjnych z oporowym rozruchem. Oczywiście taki poziom zmniejszenia zużycia można uzyskać tylko dzięki zastosowaniu rekuperacji energii elektrycznej, do czego trzeba dostosować sieć zasilającą w danym systemie metra.
We wnętrzu zastosowano wymuszoną wentylację z funkcją podgrzewania w zimie. Klimatyzacja występuje w kabinie maszynisty, jednak można się spodziewać, że na zamówienie klimatyzacja może pojawić się również w przestrzeni pasażerskiej. Panel przedni został wykonany z tworzyw sztucznych i zapewnia odpowiednią szczelność kabiny maszynisty, jak również pozwala na zastosowanie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego. Natomiast odpowiednią wytrzymałość podczas zderzenia zapewnia stalowa klatka bezpieczeństwa. Panel przedni umożliwia zabudowanie awaryjnego wyjścia bezpieczeństwa. Dodatkowo składy NeVa zostaną wyposażone w bezpieczne drzwi wejściowe z autorewersem w przypadku natrafienia na pasażera, natomiast dla zapewnienia odpowiedniej informacji pasażerskiej zostanie zastosowany nowoczesny system elektroniczny. Dla przypomnienia nowe wagony, które dotarły do Warszawy były w te urządzenia doposażane w Polsce. Opcjonalnie wagony mają mieć możliwość montażu monitoringu wnętrza dla zapewnienia zwiększonego bezpieczeństwa.
Składy NeVa otrzymały oznaczenie serii 81-556 (silnikowy wagon sterowniczy), 81-557 (silnikowy wagon środkowy) i 81-558 (wagon środkowy bez napędu). Składy metra starszej generacji posiadały wyłącznie wagony silnikowe, co było podyktowane małą mocą silników na prąd stały. Jednak nowoczesny napęd, który dostarcza Škoda bazuje na silnikach prądu przemiennego, które przy mniejszych gabarytach mają większą moc. Stąd możliwa była rezygnacja z napędu w niektórych wagonach środkowych. Bazowa kompozycja ma sześć wagonów, jednak na zamówienie istnieje możliwość zmiany konfiguracji. Producent podaje jako maksymalną długość składy ośmiowagonowe.
NeVa podstawowe dane techniczne
Typ wagonu
|
81-556
|
81-557
|
81-558
|
Masa wagonu pustego
|
29,5t
|
28t
|
24t
|
Długość ze sprzęgami
|
19850mm
|
19210mm
|
19210mm
|
Wysokość podłogi nad główką szyny
|
1150mm
|
1150mm
|
1150mm
|
Maksymalna wysokość
|
3655mm
|
3655mm
|
3655mm
|
Ilość miejsc siedzących
|
42
|
48
|
48
|
Maksymalna pojemność (osób)
|
174
|
188
|
188
|
Napięcie zasilania
|
750 V DC
|
750 V DC
|
–
|
Łączna moc silników trakcyjnych
|
668 kW
|
668 kW
|
–
|
Maksymalna prędkość
|
90 km/h
|
90 km/h
|
90 km/h
|
Składy metra NeVa to bez wątpienia krok wprzód dla zakładów Wagonmasz, które jak widać postawiły swoją całą strategię rozwojową właśnie na nowej gamie produktów. Po stronie technologicznej nie da się nic zarzucić nowym pojazdom, które powstają w kooperacji ze Škodą. Czeska firma odpowiada za dostarczenie nowoczesnej aparatury trakcyjnej, podczas gdy Wagonmasz tworzy wagony nowej generacji, które za wyjątkiem braku szerokich przejść międzywagonowych przynajmniej teoretycznie będą dorównywały zachodnim odpowiednikom, za bardziej rozsądną cenę. Kwestią otwartą pozostaje jedynie jakość wykonania tych pojazdów, ponieważ nowe wagony dostarczone do metra w Warszawie wzbudziły dosyć negatywne opinie. Niewyjaśnioną kwestią pozostaje również oferowanie tych pojazdów w UE, ponieważ Škoda prezentuje w swojej gamie bardzo podobny pojazd. Wobec tego niejasnym jest, czy Wagonmasz będzie odpowiadał za ich produkcję, czy może będą powstawały na licencji w Czechach. Jednak zanim to zostanie wyjaśnione pozostaje oczekiwać na zakończenie produkcji pierwszego składu.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Kraków zmodernizuje węzeł tramwajowy przy ul. Piłsudskiego
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Komentarze