Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe tramwaje Škoda rozpoczynają przewozy pasażerskie we Frankfurcie nad Odrą

infotram
17.06.2025 17:30
0 Komentarzy

Mieszkańcy Frankfurtu nad Odrą mogą już oficjalnie korzystać z nowych tramwajów wyprodukowanych przez Škoda Group. Pojazdy uzyskały dopuszczenie do przewozów pasażerskich.

W mieście znajduje się już osiem tramwajów, kolejne dwa mają dotrzeć w najbliższych dniach, a trzy ostatnie są na końcowym etapie produkcji.

Rozkład jazdy:

·  Kiedy nowe tramwaje Škoda rozpoczęły kursowanie we Frankfurcie nad Odrą?

·  Ile tramwajów Škoda ma zostać dostarczonych do Cottbus?

·  Jakie napięcie trakcyjne obsługują nowe tramwaje?

Tramwajami od 125 lat!

Tramwaje stanowią element codziennego życia we Frankfurcie od ponad 125 lat. Dzięki nowym pojazdom Škoda 46T, spółka Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt (Oder) rozpoczyna stopniową wymianę starzejącej się floty KT4.

– Frankfurt jako pierwszy wprowadza nowe tramwaje do ruchu pasażerskiego, co stanowi ważny krok w tym ambitnym projekcie. Kontrakt połączył trzy miasta o różnych wymaganiach technicznych, lecz z jednolitą wizją nowoczesnego i dostępnego transportu. Spełnienie tych wszystkich potrzeb w ramach jednej platformy nie było łatwe, ale właśnie takie wyzwania chcemy podejmować. Cieszymy się, że wysiłek przynosi już korzyści pasażerom – powiedział Jan Christoph Harder, prezes regionu Zachód i Północ w Grupie Škoda.

Wspólny kontrakt trzech miast

Dostawa tramwajów jest realizowana na podstawie wspólnego kontraktu podpisanego przez miasta Frankfurt nad Odrą, Cottbus i Brandenburg an der Havel. Grupa Škoda dostarcza pojazdy o wspólnej platformie technicznej, ale dostosowane do specyfiki sieci każdego z miast. Choć tramwaje są niemal identyczne pod względem konstrukcyjnym, wymagają one adaptacji do trzech zupełnie różnych środowisk eksploatacyjnych – co było jednym z największych wyzwań tego projektu.

Postępy w Cottbus i Brandenburg an der Havel

W Cottbus dostarczono już sześć tramwajów Škoda 47T, które przechodzą obecnie proces dopuszczenia do przewozów pasażerskich. Siódmy pojazd jest niemal gotowy. Co więcej, w 2022 roku operator Cottbusverkehr skorzystał z opcji na dostawę kolejnych 15 pojazdów – siedem z nich jest już na wczesnym etapie produkcji.

W Brandenburg an der Havel dostarczono dwa tramwaje, a dwa kolejne znajdują się w końcowym montażu. Podobnie jak pojazdy dla Frankfurtu i Cottbus, oferują one lepszą dostępność, komfort podróży oraz energooszczędną eksploatację.

Wszystkie trzy miasta planują stopniowe wdrażanie nowych tramwajów do ruchu w ciągu najbliższych miesięcy, w miarę postępu dostaw i uzyskiwania zezwoleń.

Podstawowe parametry techniczne tramwajów

Parametr 46T Frankfurt (Oder) 47T Cottbus 48T Brandenburg an der Havel
Napięcie trakcyjne 600 / 750 V DC 600 / 750 V DC 600 / 750 V DC
Rozstaw toru 1 000 mm 1 000 mm 1 000 mm
Prędkość maksymalna 80 km/h 80 km/h 80 km/h
Długość całkowita 28 960 mm 28 960 mm 28 960 mm
Szerokość 2 300 mm 2 400 mm 2 300 mm
Liczba miejsc siedzących (+ skł.) 51 (+5) 61 (+6) 50 (+6)
Maks. liczba pasażerów 151 158 151

Komentarze