Nowe tramwaje Škoda ForCity Plus 52T dla Pragi uzyskały homologację w rekordowym czasie
Nowa generacja tramwajów Škoda ForCity Plus 52T, zaprojektowanych specjalnie dla Pragi, pomyślnie przeszła proces homologacji i dopuszczenia do eksploatacji.
Najnowsze, w pełni niskopodłogowe pojazdy produkcji Škoda Group zaliczyły wszystkie wymagane testy techniczne, pokonując 20 tysięcy kilometrów bez pasażerów i kolejne 20 tysięcy z pasażerami. Oznacza to, że tramwaje są już gotowe do przekazania Praskiemu Przedsiębiorstwu Transportowemu (DPP) i rozpoczęcia regularnej eksploatacji w stolicy Czech.
Rozkład jazdy:
- W jakim czasie nowe tramwaje Škoda ForCity Plus 52T uzyskały homologację i jakie etapy obejmował ten proces?
- Jakie nowoczesne rozwiązania technologiczne zastosowano w tramwajach, by zwiększyć komfort i bezpieczeństwo pasażerów?
- Jakie są dalsze plany współpracy między Škoda Group a Praskim Przedsiębiorstwem Transportowym w zakresie dostaw nowych tramwajów?
Nowoczesność, ekologia i bezpieczeństwo
W zajezdni DPP Hloubětín znajduje się obecnie 13 gotowych tramwajów Škoda ForCity Plus 52T, a pozostałe siedem jest w końcowej fazie produkcji. Zgodnie z umową wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone najpóźniej na początku grudnia 2025 roku, czyli zaledwie dwa lata po podpisaniu kontraktu. Co więcej, proces uzyskania pełnej homologacji trwał zaledwie 16 miesięcy od rozpoczęcia produkcji, a całkowita aprobata typu została uzyskana w ciągu 22 miesięcy.
Zanim tramwaje zostaną przekazane do eksploatacji pasażerskiej, każdy z nich musi uzyskać certyfikat zdatności do ruchu wydawany przez Urząd Kolejowy Republiki Czeskiej.
Tramwaje Škoda ForCity Plus 52T to najnowsza generacja niskopodłogowych pojazdów miejskich, zaprojektowanych z myślą o komforcie pasażerów i ochronie środowiska. Wyróżniają się pełną klimatyzacją, nowym ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej oraz innowacyjnym elektromechanicznym układem hamulcowym, który zapewnia cichszą jazdę, większą precyzję hamowania i niższe koszty utrzymania.
Każdy tramwaj wyposażono również w system antykolizyjny oparty na technologii LiDAR, energooszczędne oświetlenie LED, a także zaawansowany układ hamowania rekuperacyjnego, który pozwala na zwrot energii do sieci trakcyjnej, ograniczając zużycie energii i obniżając koszty eksploatacji floty.
– Podróżowanie po Pradze stanie się jeszcze bardziej komfortowe i bezpieczne. Uzyskanie homologacji to kluczowy krok w kierunku zakończenia produkcji pierwszej serii tramwajów Škoda ForCity Plus 52T. Jesteśmy dumni, że możemy dostarczać pojazdy dla naszej stolicy i że realizujemy projekt zgodnie z harmonogramem, bez żadnych komplikacji. To niezwykłe osiągnięcie całego zespołu, który uzyskał dopuszczenie pojazdu do ruchu zaledwie 16 miesięcy po rozpoczęciu produkcji – powiedział Petr Novotný, prezes zarządu Škoda Group.
Od projektu do torów w mniej niż dwa lata
Zachowanie harmonogramu i szybka realizacja towarzyszyły projektowi od samego początku. Umowa ramowa pomiędzy Škoda Group a DPP została podpisana w grudniu 2023 roku, a już w styczniu 2024 zaprezentowano publicznie projekt nowego tramwaju – jego nowoczesny design i innowacyjne rozwiązania techniczne.
Produkcję rozpoczęto w czerwcu 2024 roku, a pierwsze wagony zjechały z linii montażowej na początku 2025 roku. Proces homologacji rozpoczął się w kwietniu 2025 (testy bez pasażerów), natomiast w czerwcu rozpoczęły się testy z pasażerami. We wrześniu 2025 roku wszystkie pojazdy zakończyły etap testów eksploatacyjnych, pokonując wymagane 20 tysięcy kilometrów z pasażerami.
W październiku 2025 roku tramwaje otrzymały pełne dopuszczenie typu oraz certyfikat eksploatacyjny, a każdy egzemplarz uzyska również indywidualny certyfikat zdatności wydany przez czeski Urząd Kolejowy, po czym zostanie włączony do regularnego ruchu pasażerskiego.
– Z powodzeniem zakończyliśmy proces homologacji nowego modelu Škoda ForCity Plus 52T. Cieszę się, że cały projekt przebiega zgodnie z planem, co w dzisiejszych czasach jest ogromnym osiągnięciem. Zanim jednak tramwaje wejdą do regularnej eksploatacji, konieczne są jeszcze jazdy testowe i badania bezpieczeństwa każdego pojazdu. Po uzyskaniu certyfikatów od Urzędu Kolejowego i przekazaniu pojazdów do DPP, rozpoczniemy regularne kursy – prawdopodobnie za około trzy tygodnie – powiedział Jan Šurovský, wiceprzewodniczący zarządu i dyrektor techniczny DPP.
Kolejny etap współpracy
Projekt nowych tramwajów dla Pragi jest kolejnym etapem wieloletniej współpracy pomiędzy Škoda Group a Praskim Przedsiębiorstwem Transportowym. Obecna flota 250 tramwajów Škoda ForCity Alfa 15T, dostarczonych we wcześniejszych latach, ma już za sobą prawie 150 milionów przejechanych kilometrów.
Zgodnie z obowiązującą umową ramową, Škoda może dostarczyć do 200 nowych tramwajów. W przyszłym roku do floty dołączy kolejne 20 pojazdów, a DPP może w dowolnym momencie skorzystać z opcji zamówienia pozostałych 140 egzemplarzy.
Komentarze