Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe tramwaje nie dla Częstochowy. Nikt nie chce ich dostarczyć, a wniosek nie dostał dofinansowania

infotram
16.01.2025 15:30
0 Komentarzy

W dniu 16 stycznia 2025 roku planowane było otwarcie ofert w ramach przetargu nieograniczonego na zakup i dostawę trzech fabrycznie nowych tramwajów dla miasta Częstochowy.

Organizator postępowania poinformował, że do upływu terminu składania ofert nie wpłynęła żadna propozycja.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie mogą być przyczyny braku ofert w przetargu na zakup tramwajów dla Częstochowy?
  2. Jakie działania może podjąć miasto po nieudanym przetargu, aby zrealizować planowany zakup tramwajów?
  3. W jaki sposób brak nowych tramwajów może wpłynąć na transport publiczny w Częstochowie?

O zamówieniu

Przedmiot zamówienia obejmował dostawę trzech niskopodłogowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych. Pojazdy muszą spełniać wymagania techniczne określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r., a także dodatkowe szczegóły zawarte w dokumentacji zamówienia. Zamówienie obejmuje również:

  1. Wyposażenie specjalistyczne – niezbędne do eksploatacji i codziennej obsługi tramwajów.
  2. Szkolenie pracowników MPK w Częstochowie – w zakresie eksploatacji, przeglądów oraz napraw tramwajów.
  3. Dokumentację techniczną – konieczną do eksploatacji oraz usuwania awarii i uszkodzeń powypadkowych.
Brak ofert na tramwaje dla Częstochowy
Brak ofert na tramwaje dla Częstochowy

Kryteria udziału i wykluczenia

Przetarg prowadzony był w trybie otwartym. Wykonawcy musieli spełniać określone warunki dotyczące zdolności technicznych, finansowych i zawodowych. Minimalne wymagania obejmują:

  • Posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości co najmniej 15 mln zł.
  • Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na kwotę minimum 15 mln zł.
  • Doświadczenie w realizacji co najmniej jednej dostawy dwóch fabrycznie nowych tramwajów o wartości minimum 22 mln zł brutto w ciągu ostatnich pięciu lat.

Kryteria oceny ofert

Oferty byłyby oceniane na podstawie dwóch kryteriów:

  1. Cena – 75% wagi.
  2. Jakość techniczna – 25% wagi, uwzględniająca zastosowane rozwiązania techniczne.Finansowanie i harmonogram

Projekt był przewidziany do współfinansowania z Krajowego Planu Odbudowy w ramach priorytetu „Zielona, inteligentna mobilność”. Termin zakończenia realizacji zamówienia określono na 31 maja 2026 roku. Wadium wymagane w postępowaniu wynosiło 1 mln zł. Przypomnijmy, że wniosek Częstochowy nie uzyskał dofinansowania z KPO.

Wyniki konkursu KPO

W ramach konkursu organizowanego przez KPO wsparcie mogły uzyskać samorządy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Spośród 12 zgłoszonych projektów pozytywnie oceniono cztery, w tym projekt MPK Poznań, który uzyskał najwyższe dofinansowanie:

  • MPK Poznań Sp. z o.o. – 215 686 740,89 zł na zakup 30 tramwajów Moderus Gamma (całkowity koszt: 312 111 401,52 zł).
  • MPK Wrocław – 202 987 447,60 zł na zakup 34 tramwajów (całkowity koszt: 293 833 177,11 zł).
  • Miasto Bydgoszcz – 43 887 642,28 zł na zakup 6 tramwajów (całkowity koszt: 63 968 350,00 zł).
  • MPK Kraków – 127 931 256,00 zł na zakup 18 tramwajów (całkowity koszt: 508 482 000,00 zł).

Łączna wartość wsparcia wyniosła 590 493 086,77 zł, co pozwoli na zakup 88 nowoczesnych tramwajów.

Projekty niezakwalifikowane

Z powodu ograniczeń budżetowych wsparcia nie uzyskało osiem innych projektów, mimo że spełniały kryteria konkursowe. Wśród nich znalazły się m.in. inicjatywy Tramwajów Szczecińskich, MZK Toruń, Gminy Olsztyn, MPK Częstochowa czy MPK Łódź. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Komentarze