Nowe pociągi Stadlera wyjechały na linię U2. BVG Berlin rozpoczyna największą wymianę taboru w swojej historii
W poniedziałek, 8 września 2025 roku, berlińskie BVG uruchomiło pierwszy pociąg nowej generacji serii JK z pasażerami.
Skład rozpoczął służbę na linii U2, a do końca roku flotę zasili nawet 140 nowych wagonów. To ważny krok w realizacji strategii stabilizacji przewoźnika.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe udogodnienia oferują pociągi serii JK w porównaniu do dotychczasowego taboru BVG?
- W jaki sposób nowa seria pojazdów wpisuje się w strategię „stabilność przed wzrostem” berlińskiego przewoźnika?
- Ile nowych wagonów planuje zakupić BVG w ramach umowy ramowej z firmą Stadler i jaki jest przewidywany koszt całej inwestycji?
Nowa seria JK – po raz pierwszy od dekady nowe pojazdy na wąskie linie U-Bahn
Nowoczesne pociągi serii JK, wyprodukowane przez firmę Stadler, zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wąskich liniach U1–U4 berlińskiego metra. Ich wprowadzenie to pierwsza tego typu zmiana od 10 lat. Zanim pociągi trafiły na regularne kursy, przeszły wielomiesięczne testy techniczne, jazdy próbne oraz intensywne szkolenia dla maszynistów i personelu technicznego.
Premiera odbyła się na stacji Deutsche Oper, z udziałem m.in. burmistrza Berlina Kaia Wegnera, senatorów Franziski Giffey i Ute Bonde oraz zarządu BVG i producenta.
Komfort, dostępność i nowoczesność – nowy standard podróży
Nowe pojazdy wyróżniają się przestronnym wnętrzem, zmodernizowanym systemem informacji pasażerskiej oraz zwiększoną dostępnością – również dla osób z ograniczoną mobilnością. Pociągi oferują więcej miejsca i wyższy komfort, co ma uczynić komunikację miejską jeszcze bardziej przyjazną i atrakcyjną.
– Te nowe wagony to nie tylko modernizacja taboru. To zobowiązanie do nowoczesnej, zrównoważonej mobilności. Nasi pasażerowie mogą od teraz na własne oczy zobaczyć zmiany, wejść do środka i poczuć nową jakość – powiedział Henrik Falk, prezes BVG.
„Stabilność przed wzrostem” – nowa strategia BVG
Wprowadzenie nowych pociągów to kluczowy element strategii „Stabilność przed wzrostem” realizowanej przez BVG. Jej celem jest osiągnięcie 99-procentowej niezawodności kursowania w najbliższych latach. Nowe jednostki mają zwiększyć punktualność, poprawić komfort podróży oraz zmniejszyć liczbę awarii i opóźnień.
Największa wymiana taboru w historii BVG
BVG realizuje największy program wymiany taboru w swojej historii. Ramowa umowa ze Stadlerem przewiduje możliwość zakupu do 1500 wagonów do 2035 roku, na łączną kwotę nawet 3 miliardów euro. Aktualnie zamówionych zostało 484 pojazdów – w tym serie JK (dla linii U1–U4) i J (dla linii U5–U9). Te drugie są obecnie w fazie testów i mają wejść do służby w przyszłym roku.
Zakup finansowany jest przez kraj związkowy Berlin w ramach umowy transportowej z BVG.
Stadler: pięć lat współpracy przyniosło efekt
– Dzisiejszy dzień to nie tylko początek eksploatacji nowej generacji pociągów metra w Berlinie, ale też ważny etap w naszej wieloletniej współpracy z BVG. Te pojazdy są wynikiem ponad pięciu lat intensywnych prac projektowych i testowych – podkreślił Jure Mikolčić, prezes Stadler Deutschland.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze