Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe miejskie pojazdy szynowe w II kwartale 2014 roku

infotram
05.09.2014 10:36
0 Komentarzy
Jak na razie rok 2014 to na polskim rynku tramwajów i metra w znacznej części kontynuacja dostaw, rozpoczętych w poprzednich 12 miesiącach. W drugim jego kwartale zostało dostarczonych 20 pojazdów, a więc dokładnie tyle samo co w poprzednim okresie rozliczeniowym, o łącznej długości 1236,85 m oraz 81 członów. Były to tramwaje z PESY, które zostały odebrane przez Tramwaje Śląskie (12 Twistów Step) oraz składy Inspiro, dostarczane dla Metra Warszawskiego przez konsorcjum Newagu i Siemensa. Do Szczecina dotarł też pierwszy Moderus Beta, co prawda w częściach, ale producent –Modertrans –zrealizował dostawę, stąd też zaliczmy ją na poczet II kwartału. Wagon wyjedzie na torowiska jednak dopiero jesienią 2014 roku.  
Dla porządku warto podać, że śląskie Twisty Step są trzyczłonowe i liczą 32 m długości, Moderus Beta dla Tramwajów Śląskich liczy także 3 człony i ma 28,25 m długości zaś Inspiro dla Metra Warszawskiego składa się z 6 wagonów i ma długość 117,80 m.
Udział w rynku –II kwartał 2014 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
Ilość pojazdów
Udział w rynku
Ilość członów
Udział w rynku
Długość pojazdów
Udział w rynku
Tramwaje Śląskie
12
60%
36
44,44%
384 m
31,05%
Metro Warszawskie
7
35%
42
51,85%
824,6 m
66,66%
Tramwaje Szczecińskie
1
5%
3
3,71%
28,25 m
2,29%
Razem
20
100%
81
100%
1236,85 m
100%
 
Pierwszy Moderus Beta już po zabudowie
I klasyfikacja producentów. Tu trwa dominacja PESY, która w II kwartale 2014 roku dostarczyła 12 tramwajów. Pozostałe jednostki, a więc składy Inspiro, zostały wyprodukowane przez konsorcjum Siemens i Newag –7 sztuk, jednego Moderusa Beta do samodzielnej zabudowy dostarczył Modertrans.  
Udział w rynku –II kwartał 2014 r. (producenci tramwajowi)
Producent
Ilość pojazdów
Udział w rynku
Ilość członów
Udział w rynku
Długość pojazdów
Udział w rynku
PESA
12
60%
36
44,44%
384 m
31,05%
Siemens&Newag
7
35%
42
51,85%
824,6 m
66,66%
Modertrans
1
5%
3
3,71%
28,25 m
2,29%
Razem
20
100%
81
100%
1236,85 m
100%
 
Perspektywy
W kolejnych miesiącach kontynuowane będą dostawy Twistów Step dla Tramwajów Śląskich oraz składów Inspiro dla Metra Warszawskiego. W 2014 roku mają być realizowane również nowe kontrakty, takie jak: PESA Jazz dla Tramwajów Warszawskich oraz ZKM Gdańsk, PESA Swing dla MZK Toruń i MZK Bydgoszcz, Krakowiaki dla MPK Kraków oraz Moderus Beta dla Tramwajów Szczecińskich oraz MPK Poznań. W dalszej perspektywie pojawiają się też dostawy prawdopodobnie Swingów dla MPK Łódź. Najważniejsze, że proces wymiany taboru trwa. Być może nie przebiega on tak szybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Poniżej prezentujemy zestawienie kontraktów do zrealizowania.
 
Przewoźnik
Wynik przetargu
Liczba wagonów
Dostawy
Metro Warszawskie
Siemens/Newag Inspiro
35 składów (210 wagonów) w trakcie realizacji
2013-2014
Tramwaje Śląskie
PESA Twist Step
30 w trakcie realizacji
2013-2014
MPK Poznań
Modertrans Moderus Beta
24 w trakcie realizacji
2011-2014
Tramwaje Warszawskie
PESA Jazz
45
2014-2015
Tramwaje Warszawskie
PESA Jazz
30
2015
MPK Olsztyn
Solaris Tramino
15
2015(?)
MZK Bydgoszcz
PESA Swing
12
2014
ZKM Gdańsk
PESA Jazz
5
2014
MZK Toruń
PESA Swing
12
2014-2015
MPK Wrocław
w toku
25
2015
MPK Kraków
PESA Krakowiak
36
2015
WKD
Newag
6
2015
MPK Łódź
PESA Swing
22
2015-…
Tramwaje Szczecińskie
Modertrans
1
2014
Tramwaje Śląskie
w toku
12
2015-…
Tramwaje Szczecińskie
oczekiwany
30 (częściowo niskopodłogowe)
2015-…

Komentarze