Nowe miejskie pojazdy szynowe w I kwartale 2015 roku
Jak na razie rok 2015 to na polskim rynku tramwajów i metra kontynuacjadostaw, rozpoczętych w poprzednich 12 miesiącach, ale także pierwszy wagon z?krótkiego?kontraktu dla Tramwajów Warszawskich. W pierwszym jego kwartalezostało dostarczonych 14 pojazdów. To słaby wynik, gorszy w porównaniu zanalogicznym okresem roku poprzedniego o 6 jednostek. Wszystkie wagonydostarczyła bydgoska PESA, która jest niekwestionowanym liderem i jedynymproducentem, przekazującym wagony rodzimym przewoźnikom. Klasyfikacjaproducentów jest zatem prosta i nie wymaga żadnego komentarza. 100% rynku dlaPESY! Skupmy się zatem na przewoźnikach.
Najwięcej, bo 8 Jazzów, odebrały Tramwaje Warszawskie. 7 z nich todwukierunkowe pojazdy pięcioczłonowe, tzw. ?bufety?, kolejny to pierwszajednostka z kontraktu na 30 wagonów trzyczłonowych. Z nieoficjalnych informacjiwynika, że nie są one jeszcze wpisane na stan przewoźnika, tym niemniejfizycznie znajdują się już w Warszawie. Niestety potwierdzenie tych informacjiu źródła jest niezwykle trudne, przyjmujemy zatem, że wszystkie wagony mająstatus ?dostarczone?. Dalej ZKM Gdańsk. W styczniu 2015 roku przewoźnik zPomorza odebrał i wkrótce po tym wprowadził do ruchu cztery brakujące JazzyDuo. Kolejnym odbiorcą bydgoskich produktów były MZK Toruń, które w omawianymokresie odebrały 2 Swingi, jeden pięcioczłonowy, drugi trzyczłonowy. Łącznie 14wagonów PESA dostarczyła trzem przewoźnikom. Niepodzielne panowanie bydgoskiegoproducenta w najbliższym czasie zostanie zmącone jednym kontraktem Solaria,który powinien w tym roku przekazać Tramino dla Olsztyna oraz jednym kontraktemModetransu, który będzie dostarczał dwukierunkowe wagony dla TramwajówŚląskich. Jakie? Tego dokładnie nie wiemy, może być ciekawie?Intrygujący jesttakże przetarg ogłoszony przez MPK Wrocław. Czy ofertę złoży jednak PESA, któratwierdziła, że w ramach pierwszego zamówienia może dostarczyć jedynie 8wagonów? Byłoby to co najmniej dziwne posunięcie. Kto jeśli nie PESA? Musimypoczekać?Być może o powrót do stolicy Dolnego Śląska pokusie się Skoda?
I jeszcze porównanie do analogicznych okresów lat poprzednich. Jakwspomnieliśmy w I kwartale 2014 roku dostarczono 20 pojazdów (spadek o 30%), w2013 ?23 pojazdy (spadek o 39%), zaś w 2012 roku aż 36 (spadek aż o 61%!).
Przewoźnik | Ilość pojazdów | Udział w rynku | Ilość członów | Udział w rynku | Długość pojazdów | Udział w rynku |
Tramwaje Warszawskie | 8 | 57,14% | 38 | 57,57% | 227,20 m | 57,45% |
ZKM Gdańsk | 4 | 28,57% | 20 | 30,30% | 118,80 m | 30,04% |
MZK Toruń | 2 | 14,29% | 8 | 12,13% | 49,49 m | 12,51% |
Razem | 14 | 100% | 66 | 100% | 395,49 m | 100% |
Przewoźnik | Wynik przetargu | Liczba wagonów | Dostawy |
MPK Poznań | Modertrans Moderus Beta | 24 w trakcie realizacji | 2011-2015 |
Tramwaje Warszawskie | PESA Jazz (5 czł.) | 45 w trakcie realizacji | 2014-2015 |
Tramwaje Warszawskie | PESA Jazz (3 czł.) | 30 w trakcie realizacji | 2015 |
Tramwaje Warszawskie | PESA Jazz (5 czł.) | 5 | 2015 |
MPK Olsztyn | Solaris Tramino | 15 | 2015 |
MZK Bydgoszcz | PESA Swing (5 czł.) | 2-15 | 2015 |
MPK Łódź | PESA Swing (5 czł.) | 22 | 2015 |
MZK Toruń | PESA Swing ( 6 sztuk 5 czł. + 6 sztuk 3 czł.) | 12 w trakcie realizacji | 2014-2015 |
MZK Toruń | PESA Swing Duo (5 czł.) | 4+2 opcja | 2015 |
MPK Wrocław | PESA Twist | 8 | 2015 |
MPK Kraków | PESA Krakowiak | 36 | 2015 |
WKD | NEWAG | 6 | 2015 |
MPK Wrocław | w toku | 6+16 | 2015-? |
MPK Łódź | oczekiwany | 45 | 2015-… |
Tramwaje Śląskie | Modertrans | 12 | 2015-… |
Tramwaje Szczecińskie | oczekiwany | 30 (częściowo niskopodłogowe) | 2015-… |
Tramwaje Szczecińskie | oczekiwany | 10 | 2015-… |
Dla porządku warto podać długości poszczególnych wagonów. I takpięcioczłonowe Jazzy dla Tramwajów Warszawskich (128N) i ZKM Gdańsk (128NG)mają po 29,7m, krótki, trzyczłonowy zaś (134N) ?19,3 m. Swingi dla MZK Toruńmają odpowiednio 30,12m (122 NbT) oraz 19,37 m (121 NbT). Te ostatnie wagony sąwąskotorowe. Łącznie wagony dostarczone w I kwartale 2015 roku liczyły 336,09 mdługości i 56 członów.
Udział w rynku ?I kwartał 2015 r.(przewoźnicy tramwajowi)
W kolejnych miesiącach kontynuowane będą dostawy Jazzów Duo dla TramwajówWarszawskich oraz Swingów dla MZK Toruń. Rok 2015 zapowiada się jednakciekawiej niż może się wydawać po pierwszych trzech miesiącach. WspomnianeTramino dla Olsztyna, Moderusy dla Śląska, Swingi dla Łodzi to tylko przedsmakhitu. Tym bez wątpienia będzie Krakowiak dla MPK Kraków. To tramwaj, na któryczeka cała Polska.
Być może proces wymiany taboru nie przebiega on tak szybko, jak tegooczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Tradycyjnie już niepokoitrochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a takżesprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednakkwestie finansowe. Szansą dla tych mniejszych jest kolejna perspektywa unijna.Oby udało się z niej skorzystać! Poniżej prezentujemy zestawienie kontraktów wtrakcie realizacji i do zrealizowania w przyszłości.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze