Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe miejskie pojazdy szynowe w I kwartale 2015 roku

infotram
06.04.2015 18:38
0 Komentarzy

Jak na razie rok 2015 to na polskim rynku tramwajów i metra kontynuacjadostaw, rozpoczętych w poprzednich 12 miesiącach, ale także pierwszy wagon z?krótkiego?kontraktu dla Tramwajów Warszawskich. W pierwszym jego kwartalezostało dostarczonych 14 pojazdów. To słaby wynik, gorszy w porównaniu zanalogicznym okresem roku poprzedniego o 6 jednostek. Wszystkie wagonydostarczyła bydgoska PESA, która jest niekwestionowanym liderem i jedynymproducentem, przekazującym wagony rodzimym przewoźnikom. Klasyfikacjaproducentów jest zatem prosta i nie wymaga żadnego komentarza. 100% rynku dlaPESY! Skupmy się zatem na przewoźnikach.

Najwięcej, bo 8 Jazzów, odebrały Tramwaje Warszawskie. 7 z nich todwukierunkowe pojazdy pięcioczłonowe, tzw. ?bufety?, kolejny to pierwszajednostka z kontraktu na 30 wagonów trzyczłonowych. Z nieoficjalnych informacjiwynika, że nie są one jeszcze wpisane na stan przewoźnika, tym niemniejfizycznie znajdują się już w Warszawie. Niestety potwierdzenie tych informacjiu źródła jest niezwykle trudne, przyjmujemy zatem, że wszystkie wagony mająstatus ?dostarczone?. Dalej ZKM Gdańsk. W styczniu 2015 roku przewoźnik zPomorza odebrał i wkrótce po tym wprowadził do ruchu cztery brakujące JazzyDuo. Kolejnym odbiorcą bydgoskich produktów były MZK Toruń, które w omawianymokresie odebrały 2 Swingi, jeden pięcioczłonowy, drugi trzyczłonowy. Łącznie 14wagonów PESA dostarczyła trzem przewoźnikom. Niepodzielne panowanie bydgoskiegoproducenta w najbliższym czasie zostanie zmącone jednym kontraktem Solaria,który powinien w tym roku przekazać Tramino dla Olsztyna oraz jednym kontraktemModetransu, który będzie dostarczał dwukierunkowe wagony dla TramwajówŚląskich. Jakie? Tego dokładnie nie wiemy, może być ciekawie?Intrygujący jesttakże przetarg ogłoszony przez MPK Wrocław. Czy ofertę złoży jednak PESA, któratwierdziła, że w ramach pierwszego zamówienia może dostarczyć jedynie 8wagonów? Byłoby to co najmniej dziwne posunięcie. Kto jeśli nie PESA? Musimypoczekać?Być może o powrót do stolicy Dolnego Śląska pokusie się Skoda?

I jeszcze porównanie do analogicznych okresów lat poprzednich. Jakwspomnieliśmy w I kwartale 2014 roku dostarczono 20 pojazdów (spadek o 30%), w2013 ?23 pojazdy (spadek o 39%), zaś w 2012 roku aż 36 (spadek aż o 61%!).

Przewoźnik Ilość pojazdów Udział w rynku Ilość członów Udział w rynku Długość pojazdów Udział w rynku
Tramwaje Warszawskie 8 57,14% 38 57,57% 227,20 m 57,45%
ZKM Gdańsk 4 28,57% 20 30,30% 118,80 m 30,04%
MZK Toruń 2 14,29% 8 12,13% 49,49 m 12,51%
Razem 14 100% 66 100% 395,49 m 100%
Przewoźnik Wynik przetargu Liczba wagonów Dostawy
MPK Poznań Modertrans Moderus Beta 24 w trakcie realizacji 2011-2015
Tramwaje Warszawskie PESA Jazz (5 czł.) 45 w trakcie realizacji 2014-2015
Tramwaje Warszawskie PESA Jazz (3 czł.) 30 w trakcie realizacji 2015
Tramwaje Warszawskie PESA Jazz (5 czł.) 5 2015
MPK Olsztyn Solaris Tramino 15 2015
MZK Bydgoszcz PESA Swing (5 czł.) 2-15 2015
MPK Łódź PESA Swing (5 czł.) 22 2015
MZK Toruń PESA Swing ( 6 sztuk 5 czł. + 6 sztuk 3 czł.) 12 w trakcie realizacji 2014-2015
MZK Toruń PESA Swing Duo (5 czł.) 4+2 opcja 2015
MPK Wrocław PESA Twist 8 2015
MPK Kraków PESA Krakowiak 36 2015
WKD NEWAG 6 2015
MPK Wrocław w toku 6+16 2015-?
MPK Łódź oczekiwany 45 2015-…
Tramwaje Śląskie Modertrans 12 2015-…
Tramwaje Szczecińskie oczekiwany 30 (częściowo niskopodłogowe) 2015-…
Tramwaje Szczecińskie oczekiwany 10 2015-…

Dla porządku warto podać długości poszczególnych wagonów. I takpięcioczłonowe Jazzy dla Tramwajów Warszawskich (128N) i ZKM Gdańsk (128NG)mają po 29,7m, krótki, trzyczłonowy zaś (134N) ?19,3 m. Swingi dla MZK Toruńmają odpowiednio 30,12m (122 NbT) oraz 19,37 m (121 NbT). Te ostatnie wagony sąwąskotorowe. Łącznie wagony dostarczone w I kwartale 2015 roku liczyły 336,09 mdługości i 56 członów.

Udział w rynku ?I kwartał 2015 r.(przewoźnicy tramwajowi)

Perspektywy

W kolejnych miesiącach kontynuowane będą dostawy Jazzów Duo dla TramwajówWarszawskich oraz Swingów dla MZK Toruń. Rok 2015 zapowiada się jednakciekawiej niż może się wydawać po pierwszych trzech miesiącach. WspomnianeTramino dla Olsztyna, Moderusy dla Śląska, Swingi dla Łodzi to tylko przedsmakhitu. Tym bez wątpienia będzie Krakowiak dla MPK Kraków. To tramwaj, na któryczeka cała Polska.

Być może proces wymiany taboru nie przebiega on tak szybko, jak tegooczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Tradycyjnie już niepokoitrochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a takżesprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednakkwestie finansowe. Szansą dla tych mniejszych jest kolejna perspektywa unijna.Oby udało się z niej skorzystać! Poniżej prezentujemy zestawienie kontraktów wtrakcie realizacji i do zrealizowania w przyszłości.

Komentarze