Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu. Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na budowę torowiska w ul. 11 Listopada
Tramwaje Śląskie S.A. ogłosiły postępowanie przetargowe na realizację w formule „wybuduj” zadania pod nazwą: „Budowa torowiska tramwajowego w Sosnowcu w ul. 11 Listopada na odcinku od ronda na skrzyżowaniu ulic 11 Listopada i Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego do skrzyżowania ul. 11 Listopada i Generała Władysława Andersa”.
Inwestycja obejmuje budowę zupełnie nowej linii tramwajowej od ronda Żołnierzy Wyklętych do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu. Prace mają objąć zarówno torowisko, jak i pełne zaplecze infrastrukturalne niezbędne do jego funkcjonowania.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretnie elementy infrastruktury obejmuje budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy 11 Listopada w Sosnowcu i jaka jest łączna długość nowych oraz przebudowywanych odcinków torowiska?
- W jaki sposób finansowana jest inwestycja „Budowa torowiska tramwajowego w Sosnowcu w ul. 11 Listopada…” i w jakim szerszym projekcie modernizacji sieci tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii się ona zawiera?
- Jakie warunki dotyczące doświadczenia, potencjału finansowego oraz kluczowego personelu musi spełnić wykonawca, aby móc skutecznie ubiegać się o realizację tego zamówienia publicznego?
Zakres robót: ponad 3 km nowego torowiska
Zakres robót budowlanych przewidzianych w przetargu jest szeroki i obejmuje m.in.:
- budowę nowej, wydzielonej, dwutorowej linii tramwajowej wzdłuż ul. 11 Listopada,
- wykonanie odwodnienia torowiska,
- budowę sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem,
- budowę podstacji trakcyjnej wraz z układem zasilania,
- budowę peronów przystankowych,
- przebudowę kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną (m.in. sieci podziemnych).
Długość nowo budowanego odcinka torowiska tramwajowego wyniesie ok. 3,04 km, natomiast przebudowa istniejącej infrastruktury obejmie odcinek około 0,91 km.
Realizacja tych prac ma znacząco poprawić układ komunikacji tramwajowej w Sosnowcu, zapewniając lepsze skomunikowanie dzielnic i usprawniając transport w obrębie Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii.
Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności
Inwestycja jest częścią większego projektu pn. „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii – Etap III”. Przedsięwzięcie współfinansowane jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (identyfikator projektu: FENIX.03.01-IP.02-0058/24-00).
Oznacza to, że budowa sosnowieckiego torowiska wpisuje się w ogólnometropolitalny plan modernizacji i rozwoju sieci tramwajowej, nastawiony na ekologiczny, zrównoważony transport zbiorowy.
Procedura przetargowa i forma składania ofert
Postępowanie prowadzone jest jako przetarg nieograniczony (procedura otwarta) w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych oraz przepisy dyrektywy 2014/25/UE.
Cała procedura toczy się w języku polskim z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Komunikacja między zamawiającym a wykonawcami – w tym składanie ofert, oświadczeń, dokumentów i wyjaśnień – odbywa się za pośrednictwem Platformy Przetargowej Tramwajów Śląskich pod adresem: https://tram-silesia.logintrade.net
Oferty należy złożyć w formie elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę uprawnioną do reprezentacji wykonawcy.
Termin składania ofert wyznaczono na 15 stycznia 2026 r. o godz. 12:45, natomiast ich otwarcie nastąpi tego samego dnia o godz. 13:00. Wykonawca będzie związany złożoną ofertą przez 120 dni, do 14 maja 2026 roku.
Wadium i warunki finansowe
Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 1 100 000 zł. Może ono zostać wniesione w jednej lub kilku dopuszczalnych formach:
- pieniądz,
- gwarancja bankowa,
- gwarancja ubezpieczeniowa,
- poręczenie udzielane przez podmioty uprawnione na mocy ustawy o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Płatności za realizację robót będą dokonywane na podstawie faktur elektronicznych, z zachowaniem 30-dniowego terminu płatności.
Kryteria oceny ofert: cena i gwarancja
Tramwaje Śląskie przewidziały dwa główne kryteria oceny ofert:
- Cena – 80 punktów
Oferta z najniższą ceną brutto otrzyma 80 punktów, a pozostałe będą oceniane proporcjonalnie według wzoru matematycznego. - Jakość – długość gwarancji – 20 punktów
Minimalny wymagany okres gwarancji to 72 miesiące. Za każde dodatkowe 12 miesięcy wykonawca może otrzymać 10 punktów, jednak maksymalnie 20 punktów za wydłużenie gwarancji do 96 miesięcy.
Ostateczny wybór wykonawcy będzie więc zależał nie tylko od najniższej ceny, ale także od zaproponowanej długości ochrony gwarancyjnej infrastruktury.
Warunki udziału: stabilna sytuacja finansowa i doświadczenie
Zamawiający określił szereg wymogów dotyczących sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz doświadczenia technicznego i zawodowego wykonawców.
Warunek finansowy
Wykonawca musi wykazać, że:
- dysponuje środkami finansowymi lub zdolnością kredytową w wysokości co najmniej 15 000 000 zł.
Na etapie składania ofert warunek ten potwierdzany jest oświadczeniem w JEDZ, a przed wyborem najkorzystniejszej oferty – informacją z banku lub SKOK, sporządzoną nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej złożeniem.
Doświadczenie w realizacji robót
W zakresie zdolności technicznej lub zawodowej wykonawca musi wykazać, że w ciągu ostatnich 10 lat (lub krócej – jeśli działa krócej):
- zrealizował co najmniej 2 roboty budowlane polegające na budowie lub przebudowie torowiska tramwajowego (podsypkowego lub bezpodsypkowego) o długości min. 500 mtp każda,
- wykonał co najmniej 2 roboty polegające na budowie lub przebudowie sieci trakcyjnej o długości min. 500 m każda,
- zrealizował co najmniej 1 robotę polegającą na kompleksowej budowie lub przebudowie budynku podstacji trakcyjnej wraz z wyposażeniem i włączeniem w układ zasilania sieci trakcyjnej.
Na etapie oceny zamawiający będzie wymagał dowodów (referencji lub innych dokumentów) potwierdzających należyte wykonanie tych robót.
Wymagany zespół: kluczowi specjaliści
Wykonawca musi także dysponować odpowiednim personelem kierowniczym. Wśród wymaganych osób są:
- Kierownik budowy
- uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności drogowej bez ograniczeń,
- doświadczenie w kierowaniu jako kierownik budowy / robót drogowych / robót torowych co najmniej jedną robotą polegającą na budowie lub przebudowie torowiska tramwajowego (min. 500 mtp).
- Kierownik robót elektrycznych
- uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń,
- doświadczenie w kierowaniu co najmniej jedną robotą polegającą na budowie lub przebudowie sieci trakcyjnej tramwajowej o długości min. 500 m.
- Kierownik robót konstrukcyjnych
- uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń.
Informacje o tych osobach (kwalifikacje, uprawnienia, doświadczenie, zakres zadań) wykonawca przedstawia w oświadczeniu składanym w ramach JEDZ.
Wykluczenia i wymogi formalne
Zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych oraz przepisami krajowymi i unijnymi, zamawiający przewidział szereg podstaw wykluczenia wykonawców z postępowania, m.in. w sytuacjach:
- upadłości, likwidacji lub zawieszenia działalności,
- skazania za określone przestępstwa (m.in. korupcja, udział w organizacji przestępczej, pranie pieniędzy, przestępstwa skarbowe),
- zalegania z podatkami lub składkami ZUS,
- naruszeń w zakresie prawa pracy czy ochrony środowiska,
- zawierania zmów przetargowych,
- naruszeń przepisów sankcyjnych związanych z agresją na Ukrainę (ustawa z 13.04.2022 r. i art. 5k rozporządzenia (UE) 833/2014).
Wykonawcy składają w ofercie JEDZ oraz tzw. oświadczenie sankcyjne. Dodatkowe dokumenty (KRK, KRS/CEIDG, informacje z rejestru beneficjentów rzeczywistych itd.) przedstawia dopiero wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona.
Możliwość startu konsorcjów i MŚP
Zamówienie jest oznaczone jako odpowiednie także dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
W przetargu mogą startować również wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie (konsorcja). Muszą oni:
- ustanowić pełnomocnika do reprezentowania w postępowaniu i przy zawarciu umowy,
- spełnić wymagania braku podstaw wykluczenia dla każdego z członków konsorcjum,
- łącznie spełnić warunki udziału w postępowaniu (finansowe, techniczne i personalne), przy wskazaniu, który podmiot odpowiada za dany zakres.
Wykonawcy mogą także polegać na zasobach innych podmiotów (np. doświadczeniu, potencjale finansowym lub kadrowym), pod warunkiem przedłożenia stosownego zobowiązania tych podmiotów.
Czas realizacji inwestycji
Szacowany okres realizacji zamówienia wynosi 24 miesiące od zawarcia umowy. Oznacza to, że nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. 11 Listopada mogłaby być gotowa w ciągu dwóch lat od wyłonienia wykonawcy i podpisania kontraktu.
Inwestycja ta będzie jednym z ważniejszych projektów tramwajowych w Sosnowcu i całej Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii, przyczyniając się do rozwoju nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu publicznego i poprawy jakości życia mieszkańców.







Komentarze