Nowa linia tramwajowa przez Klecinę. Wrocław wybrał wariant W1 i rozpoczyna projektowanie trasy
Wrocław podjął decyzję w sprawie przebiegu nowej linii tramwajowej, która połączy ulicę Przyjaźni z Oporowem. Po zakończonych konsultacjach społecznych wybrano wariant W1, czyli trasę przez osiedle, zgodną z wieloletnim korytarzem zapisanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
To rozwiązanie uzyskało zdecydowane poparcie mieszkańców.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego większość mieszkańców poparła wariant W1 jako przebieg nowej trasy tramwajowej przez Klecinę?
- Jakie argumenty przemawiały za udostępnieniem nowego mostu nad Ślęzą również dla samochodów?
- Jakie kolejne kroki podejmie miasto po zakończeniu konsultacji i wyborze wariantu trasy?
Gdzie powstanie nowa linia tramwajowa?
Tramwaj rozpocznie bieg na ulicy Przyjaźni, pomiędzy przystankami „Braterska” i „Sąsiedzka”. Dalej pojedzie nowym mostem nad Ślęzą, przetnie Klecinę, a następnie zakończy trasę na pętli tramwajowej na Oporowie – przy ul. Kupieckiej, na wysokości skrzyżowania z Karmelkową i Giełdową.
Wybór tej trasy nie jest zaskoczeniem – od lat była ona uwzględniona w planach urbanistycznych miasta. Zaskoczeniem może być jednak fakt, że nowy most nad Ślęzą będzie dostępny również dla samochodów, choć początkowo planowano przeprawę wyłącznie dla tramwajów, pieszych i rowerzystów.
Kluczowe informacje o wybranym wariancie
- wybrano wariant I (W1) – zgodny z rezerwą terenową pod komunikację,
- poparło go ok. 83% mieszkańców biorących udział w konsultacjach,
- trasa będzie dostępna dla większej liczby mieszkańców niż wariant W2,
- W1 jest droższy w realizacji, ale tańszy w przeliczeniu na jednego potencjalnego pasażera,
- nowy most nad Ślęzą będzie służył tramwajom, samochodom, pieszym i rowerzystom,
- projektowanie może ruszać – zajmie się nim Dolnośląska Pracownia Projektowa.
Jak zmieni się układ komunikacyjny?
Aby możliwe było udostępnienie mostu także dla samochodów, konieczna będzie budowa nowych dróg. Miasto oraz deweloperzy podzielą się zadaniami:
- droga między Ślęzą a Karmelkową powstanie staraniami deweloperów,
- drogę łączącą most z istniejącą drogą z płyt (przy przychodni weterynaryjnej Krzycka) wybuduje miasto.
Wzdłuż trasy pojawią się również nowe chodniki, drogi rowerowe i zieleń, a część korytarza zostanie przeznaczona na miejsca parkingowe.
Konsultacje społeczne: duże zainteresowanie i wyraźna przewaga W1
Konsultacje trwały od 5 sierpnia do 14 września i odbyły się w kilku formach, m.in. e-spotkań, warsztatów i spaceru badawczego. Zebrano:
- 3302 opinie w e-formularzu,
- ponad 200 uczestników spotkań na żywo,
- stanowiska rad osiedli Klecina i Krzyki-Partynice.
Zdecydowana większość mieszkańców poparła wariant W1. Wskazywano przede wszystkim na:
- zgodność z MPZP,
- ograniczenie ingerencji w zieleń i tereny doliny Ślęzy,
- lepszą dostępność tramwaju dla większej liczby mieszkańców.
Mieszkańcy zgłaszali jednak także obawy dotyczące hałasu i zmniejszenia liczby miejsc parkingowych. W odpowiedzi projektanci przygotują analizę akustyczną oraz zaproponują rozwiązania parkingowe – m.in. przy ul. Skarbowców.
Dlaczego nie wariant W2?
Wariant wzdłuż rzeki Ślęzy poparło niespełna 12% uczestników konsultacji. Zwolennicy podkreślali:
- mniejszą uciążliwość dla osiedla,
- mniejszy hałas,
- brak ingerencji w obecne miejsca parkingowe,
- niższy koszt budowy torowiska.
Przeciwnicy wskazywali, że:
- z trasy W2 skorzystałaby mniejsza liczba mieszkańców,
- inwestycja ingerowałaby w tereny zieleni i wały przeciwpowodziowe,
- konieczna byłaby wycinka cennych drzew.
Analiza miasta pokazała, że koszt inwestycji przeliczony na liczbę mieszkańców jednoznacznie przemawia za wariantem W1 (30,6 tys. zł/os.) przed W2 (33,2 tys. zł/os.).
Most nad Ślęzą jednak także dla samochodów
Około 60% mieszkańców zabrało głos w sprawie dostępności nowej przeprawy. Aż 80% z nich opowiedziało się za udostępnieniem mostu również dla aut.
Za takim rozwiązaniem przemawiały m.in.:
- rozładowanie korków,
- odciążenie mniejszych ulic,
- usprawnienie wyjazdu z osiedli.
Przeciwnicy obawiali się zwiększenia hałasu i natężenia ruchu.
Co dalej? Projektowanie do 2027 roku
Dolnośląska Pracownia Projektowa przygotuje teraz szczegółową dokumentację trasy. Zostaną przeanalizowane:
- lokalizacje przystanków,
- dokładny przebieg torowiska,
- organizacja ruchu dla wszystkich użytkowników,
- pełna infrastruktura towarzysząca.
Koszt dokumentacji wynosi 2,4 mln zł, a prace projektowe potrwają do II kwartału 2027 roku. Dopiero później możliwe będzie rozpoczęcie realizacji inwestycji.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze