Nowa linia tramwajowa i nowa zajezdnia MZK Toruń
Toruń stawia na rozwój ekologicznego transportu tramwajowego, a nadchodzące lata przyniosą znaczące zmiany w zachodniej części miasta.
Planowana jest budowa nowej zajezdni tramwajowej na granicy miasta, między Castoramą a lotniskiem, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza. Inwestycja ta jest odpowiedzią na rosnące potrzeby transportu publicznego w Toruniu.
Spis treści:
- Jakie nowoczesne urządzenia zostaną zainstalowane w nowej zajezdni tramwajowej w Toruniu?
- Na jakiej trasie będzie przebiegać nowa linia tramwajowa łącząca Motoarenę z nową zajezdnią?
- Jakie są szacowane koszty budowy zajezdni tramwajowej oraz nowej linii tramwajowej w Toruniu?
Potrzebna nowa zajezdnia
Obecna zajezdnia tramwajowa, działająca od 1891 roku, nie spełnia już nowoczesnych standardów i nie jest w stanie obsłużyć zwiększającej się liczby tramwajów. Nowa zajezdnia zajmie obszar około 11,5 ha i będzie wyposażona w zaawansowane technologie, takie jak myjnia oraz tokarka podtorowa, co pozwoli na kompleksową obsługę taboru. Na terenie zajezdni znajdzie się miejsce na 37 tramwajów o długości około 30 metrów.
Dojazd do nowej zajezdni zostanie zapewniony zarówno drogami, jak i nową linią tramwajową, która połączy pętlę Motoarena z zajezdnią. Linia ta, o długości 3500 metrów, będzie wyposażona w trzy zespoły przystanków i zostanie wykonana w formie zielonego torowiska, co wpisuje się w ekologiczny charakter inwestycji. Koszt budowy linii szacuje się na około 40 mln zł netto.
Inwestycje związane z rozwojem komunikacji tramwajowej w Toruniu, w tym budowa zajezdni i nowej linii, są częścią projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu”. Projekt ma być współfinansowany z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Koszt budowy nowej zajezdni szacowany jest na około 130 mln zł netto, a planowany termin realizacji to lata 2026-2029.
W kolejnym etapie przewidziana jest budowa nowej zajezdni autobusowej w sąsiedztwie zajezdni tramwajowej, co zakończy funkcjonowanie obecnej zajezdni przy ul. Legionów. Zakończenie tej inwestycji planowane jest na około 2030 rok.
– Pierwotne plany przewidywały zlokalizowanie zajezdni tramwajowej przy ulicy Legionów, gdzie obecnie znajduje się zajezdnia autobusowa. To obszar silnie zurbanizowany. Zwarta zabudowa tego terenu nie daje możliwości ewentualnej dalszej rozbudowy zajezdni, która wraz z rozwojem sieci tramwajowej również powinna się rozrastać. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową. Takie umiejscowienie mogłoby negatywnie wpływać na codzienne funkcjonowanie mieszkańców, m.in. poprzez hałas i natężony ruch pojazdów – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia. – Ponadto analiza istniejących korytarzy transportu tramwajowego zawarta w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Torunia wykazała, że w docelowym, optymalnym scenariuszu rozwoju miasta rekomenduje się budowę nowych linii tramwajowych na zachód Torunia. Budowa zajezdni tramwajowej w nowej lokalizacji, nieopodal Szosy Bydgoskiej, a także budowa nowej linii tramwajowej łączącej pętlę Motoarena z zajezdnią, zapoczątkują realizację tej strategii. Nowy odcinek torowiska zapewni dojazd do punktów handlowo-usługowych zlokalizowanych na tym obszarze oraz do stadionu żużlowego – dodaje.
Paweł Gulewski zwraca również uwagę, że po objęciu stanowiska prezydenta Torunia, zmienił decyzję poprzednika, który chciał wnioskować o dofinansowanie na realizację budowy zajezdni na Koniuchach, na obszarze obecnej zajezdni autobusowej MZK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze