Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NDI odpowiada Tramwajom Ślaskim ws. Mysłowic

infotram
11.01.2023 09:15
0 Komentarzy

W związku z publikacją  łamach InfoTram.pl artykułu https://transinfo.pl/infotram/tramwaje-slaskie-zerwaly-umowe-z-ndi-na-prace-w-myslowicach/ ​ otrzymalśimy stanowisko Grupy NDI.

Publikujemy je w całości.

Stanowisko NDI

W związku z publikacją w dniu 9.01.23 na stronie tram-silesia.pl informacji: Tramwaje Śląskie S.A.» Zerwana umowa z wykonawcą prac w Mysłowicach (tram-silesia.pl) Konsorcjum NDI S.A. i NDI Sopot S.A. jednoznacznie wskazuje, że oświadczenie o odstąpieniu, złożone przez Tramwaje Śląskie S.A. - jednego z Inwestorów przedsięwzięcia (drugim jest Urząd Miasta Mysłowice) działającego na podstawie odrębnie zawartej umowy z Konsorcjum - jest bezpodstawne, a naliczona przez niego kara umowna jest w całości bezzasadna. Konsorcjum informuje, że wbrew stanowisku zamawiającego, opóźnienie w realizacji inwestycji nie zostało spowodowane przez okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi wykonawca, lecz przez okoliczności niezależne od wykonawcy i leżące po stronie zamawiającego. W szczególności - w toku realizacji prac - ujawniono liczne uchybienia i braki w przekazanej przez zamawiającego dokumentacji, w tym w zakresie uzgodnień z gestorami sieci, skutkujące koniecznością czasowego wstrzymania robót oraz wykonania szeregu robót dodatkowych i zamiennych nieobjętych umową. Choć zamawiający był na bieżąco i niezwłocznie informowany przez wykonawcę o wystąpieniu każdej z ujawnionych przeszkód, nie podejmował niezbędnych decyzji warunkujących możliwość kontynuowania prac przez wykonawcę, znacznie opóźniając realizację inwestycji.

Wykonawca wskazuje, że decyzja zamawiającego o złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy jest dla niego zaskoczeniem – jak bowiem potwierdza prowadzona przez strony korespondencja, wykonawca wystąpił do zamawiającego o przedłużenie czasu realizacji umowy, szczegółowo wskazując przyczyny i je uzasadniając, zaś zamawiający w grudniu 2022 r. w trakcie spotkania z wykonawcą deklarował zamiar przeprowadzenia rozmów stron w tym zakresie.

Konsorcjum stanowczo sprzeciwia się stwierdzeniu wyrażonemu w publikacji przez Tramwaje Śląskie S.A. o rzekomej „nierzetelności” wykonawcy. Jak wskazano powyżej, Konsorcjum wykonało prace rzetelnie, nie uchybiając ciążącym na nim obowiązkom. Ponadto, o rzetelności wykonawcy świadczy zrealizowanie przez Konsorcjum na rzecz Tramwajów Śląskich S.A. kilkunastu innych inwestycji, w całości odebranych przez zamawiającego i oddanych do użytku publicznego, w tym np. w Katowicach, Chorzowie, Zabrzu, Rudzie Śląskiej i Bytomiu.

Ponadto, Konsorcjum podkreśla, że decyzja zamawiającego o odstąpieniu od umowy budzi istotne wątpliwości w zakresie jej celowości. Pod warunkiem postulowanego przez wykonawcę współdziałania zamawiającego z konsorcjum, wykonawca jest w stanie ukończyć inwestycję w 2023 r., podczas, gdy bezpodstawne rozwiązanie umowy przez zamawiającego spowoduje przesunięcie terminu jej realizacji o przeszło rok, skutkując jej ukończeniem najwcześniej w 2024 r. Tu należy bowiem uwzględnić czas konieczny na ukończenie prac, potrzebny w równym stopniu Konsorcjum, jak i każdemu innemu wykonawcy oraz czas trwania ponownej procedury przetargowej. Jednocześnie, zmiana wykonawcy w toku wykonywania robót naraża Miasto Mysłowice na istotne ryzyko opóźnienia w usunięciu niedogodności związanych z realizowaną inwestycją, a obu inwestorów na ryzyko poniesienia wyższych, dodatkowych kosztów realizacji przedsięwzięcia, za które pełną odpowiedzialność ponosić będą Tramwaje Śląskie S.A.

Komentarze