Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na celowniku Sofii 20 nowych tramwajów. Czy z PESY?

infotram
05.02.2025 09:30
0 Komentarzy

Miasto Sofia ogłosiło przetarg na dostawę 20 nowych niskopodłogowych, klimatyzowanych, przegubowych tramwajów o rozstawie torów 1009 mm i długości od 19 do 24 metrów.

Zamówienie obejmuje nie tylko dostawę pojazdów, ale także szkolenie pracowników, dostarczenie dokumentacji technicznej oraz specjalistycznych narzędzi i systemów diagnostycznych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne założenia przetargu na dostawę nowych tramwajów dla Sofii?
  2. Jakie kryteria oceny ofert zostały uwzględnione w postępowaniu przetargowym?
  3. W jaki sposób nowe tramwaje wpłyną na transport publiczny i środowisko w Sofii?
Swing Sofia 3
PESA Swing w Sofii

Zakres zamówienia

W ramach ogłoszonego przetargu, zamawiający „Stołiczen Elektrotransport EAD” przewiduje:

  • Dostawę 20 nowych tramwajów o określonych parametrach technicznych,
  • Szkolenie personelu w zakresie obsługi, konserwacji i diagnostyki pojazdów,
  • Dostarczenie narzędzi i systemów diagnostycznych, niezbędnych do utrzymania taboru tramwajowego,
  • Udostępnienie dokumentacji technicznej, w tym instrukcji serwisowych i schematów technicznych.

Lokalizacja dostawy

Nowe tramwaje zostaną dostarczone do dwóch tramwajowych zajezdni w Sofii:

  1. Zajezdnia Krasna Polana, ul. Nikola Muszanow 149,
  2. Zajezdnia Baniszora, ul. Podpułkownik Kalitin 32.

Budżet i warunki przetargowe

Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 80 000 000 BGN (bez VAT). Zamówienie jest finansowane z budżetu miejskiego, a jego realizacja potrwa maksymalnie 36 miesięcy od podpisania umowy.

Zamówienie podlega kryteriom zielonych zamówień publicznych, co oznacza, że dostarczone tramwaje muszą spełniać wysokie standardy ekologiczne i wpływać na redukcję emisji CO2.

Kryteria wyboru dostawcy

Głównymi kryteriami oceny ofert będą:

  • Cena – 45%,
  • Parametry techniczne i jakość – 35%,
  • Czas realizacji dostawy – 10%,
  • Warunki gwarancyjne – 10%.

Minimalny okres gwarancji dla całego tramwaju wynosi 3 lata, natomiast dla poszczególnych komponentów może sięgać nawet 20 lat.

Wymagania wobec oferentów

Oferenci muszą wykazać się odpowiednim doświadczeniem, w tym realizacją dostawy co najmniej 20 podobnych tramwajów w ciągu ostatnich trzech lat. Dodatkowo, muszą spełniać wymagania finansowe oraz dostarczyć gwarancję wykonania umowy w wysokości 3% wartości kontraktu.

Termin składania ofert

Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą składać oferty do 10 marca 2025 roku, a ich otwarcie nastąpi dwa dni później, tj. 12 marca 2025 roku.

Znaczenie zamówienia dla miasta

Projekt modernizacji transportu tramwajowego w Sofii stanowi kluczowy element strategii rozwoju komunikacji miejskiej. Nowe tramwaje poprawią komfort podróży, będą bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju stolicy Bułgarii.

PESA w Sofii

Tramwaje PESA Swing są integralną częścią systemu komunikacji miejskiej w Sofii, stolicy Bułgarii. Pierwsze dostawy tych nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów miały miejsce w latach 2013–2014, kiedy to do miasta trafiło 20 tramwajów typu 122NaSF. Kolejne zamówienia obejmowały dostawę 5 tramwajów w 2016 roku oraz 13 w 2019 roku. W 2021 roku podpisano umowę na dostawę kolejnych 25 tramwajów, a następnie dodatkowych 4, co łącznie daje 67 pojazdów tego typu w Sofii.

Tramwaje PESA Swing w Sofii mają długość 30 metrów i są w pełni niskopodłogowe, co zapewnia łatwy dostęp dla wszystkich pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Każdy tramwaj może pomieścić ponad 200 pasażerów, oferując 41 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla około 160 osób stojących. Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w udogodnienia dla osób niedowidzących.

Wprowadzenie tramwajów PESA Swing jest częścią szerszego projektu modernizacji transportu publicznego w Sofii, mającego na celu poprawę jakości powietrza i komfortu podróżowania mieszkańców. Nowoczesne tramwaje zastępują starsze modele, przyczyniając się do zwiększenia efektywności i atrakcyjności komunikacji miejskiej w stolicy Bułgarii.

Komentarze