Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław z historycznym dofinansowaniem na tabor tramwajowy

infotram
08.05.2025 10:45
0 Komentarzy

Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk oraz prezes MPK Witold Woźny ogłosili pozyskanie kolejnego bezzwrotnego dofinansowania dla miasta.

Tym razem Wrocław uzyskał niemal 200 milionów złotych z Programu FENIKS na projekt „Zakup taboru tramwajowego dla Wrocławia – etap I”.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakie konkretne projekty infrastrukturalne lub modernizacyjne zostanie przeznaczone pozyskane dofinansowanie dla MPK Wrocław?
  2. Jakie są przewidywane korzyści dla mieszkańców Wrocławia wynikające z nowego bezzwrotnego dofinansowania?
  3. W jaki sposób miasto Wrocław planuje wykorzystać środki, aby poprawić jakość transportu publicznego i zmniejszyć emisję spalin?

Z unijnym wsparciem

Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup dziewięciu nowych tramwajów PESA oraz refinansowanie już nabytego taboru – 24 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Oznacza to, że łącznie 33 pojazdy zostaną sfinansowane ze środków unijnych. Inwestycja jest częścią szerszego Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego na lata 2024–2032. Przypomnijmy, że wciąż  pracujemy nad utworzeniem kolejnych linii tramwajowych. Na różnych etapach realizacji mamy nowe trasy tramwajowe na: Maślice, Swojczyce, Klecinę, Księże Wielkie czy Psie Pole.

– MPK ‘dowiozło’ kolejny element układanki, który składa się na Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy. Coś po tych nowych torowiskach musi przecież jeździć! Dzięki takim sukcesom będą to nowoczesne, niskopodłogowe i klimatyzowane tramwaje – mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Prezes MPK Witold Woźny podkreślił, że obecny sukces jest wynikiem konsekwentnej pracy zespołu MPK i kolejnych udanych wniosków o fundusze zewnętrzne. Od 2023 roku przewoźnik pozyskał już ponad 600 mln zł bezzwrotnych dotacji na rozwój floty.

– W 2023 roku pozyskaliśmy środki zewnętrzne na zakup 19 tramwajów w wysokości 99 mln zł, następnie otrzymaliśmy dofinansowanie na zakup 13 autobusów elektrycznych na poziomie 33 mln zł. W zeszłym roku pozyskaliśmy fundusze w wysokości 78 mln zł na zakup 28 autobusów elektrycznych – ich przyjazd zaplanowany jest na przyszły rok. Natomiast w styczniu tego roku otrzymaliśmy bezzwrotną dotację 203 mln zł z KPO – zaznacza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

– Powiedzmy to wprost – najbliższe kilka lat to setki nowych autobusów i dziesiątki nowych oraz w pełni odnowionych tramwajów. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu ta lista zamówień na nowy tabor zdecydowanie się wydłuży – dodaje Witold Woźny.

Dzięki tym działaniom Wrocław ma szansę stać się liderem w Polsce pod względem nowoczesności i ekologii transportu miejskiego.

REWOLUCJA TABOROWA

Nowe autobusy i tramwaje dla MPK Wrocław w latach 2019-2026:

NOWE NISKOPODŁOGOWE I KLIMATYZOWANE TRAMWAJE

•          46 szt. Moderus Gamma za 377 mln zł

•          40 szt. Pesa 146N za 358 mln zł

•          40 szt. Moderus Beta za 176 mln zł

EKOLOGICZNE AUTOBUSY ELEKTRYCZNE

•          13 szt. Mercedes e-Citaro za 52 mln zł

NOWE NISKOPODŁOGOWE AUTOBUSY

•          110 szt. Mercedes Citaro II za 220 mln zł

MODERNIZACJA I REMONT

•          17 szt.  Skoda 16T za 67 mln zł

•          25 szt. WrAS 205 za 74 mln zł

REWOLUCJA TABOROWA 2019-2025 inwestycje w tabor – ponad 1,7 mld zł

PLANOWANE 2025-2027

•          200 szt. autobusów z napędem diesla (100 z nich jest już w produkcji, dostawy rozpoczną się na przełomie 2025 i 2026 roku)

•          28 szt. autobusów elektrycznych (jesteśmy w procesie przetargowym)

•          Modernizacja 31 szt. tramwajów typu Skoda 19T (realizujemy zamówienie podstawowe – 6 tramwajów -, ustalamy szczegóły dot. uruchomienia opcji – 25 tramwajów.

•          Postępowanie przetargowe na koncepcję i projekt nowej zajezdni tramwajowej

Komentarze