Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław wyposaży sześć tramwajów Škoda 19T w nowoczesny system antykolizyjny

infotram
12.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu poinformowało o zamiarze bezpośredniego udzielenia zamówienia na usługę wyposażenia sześciu tramwajów Škoda 19T w system antykolizyjny ACS. Wartość zamówienia nie została ujawniona, jednak przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane do 30 października 2026 r.

Decyzja o udzieleniu zamówienia z wolnej ręki wynika z konieczności ochrony praw wyłącznych związanych z systemem sterowania i kontroli tramwaju TCMS (Train Control and Monitoring System), którego właścicielem praw autorskich jest spółka MEDCOM Sp. z o.o., a wykonawcą modernizacji tramwajów – SAATZ Sp. z o.o.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne funkcje bezpieczeństwa będzie oferował nowy system antykolizyjny zamontowany w tramwajach Škoda 19T?
  2. Czy MPK Wrocław planuje w przyszłości rozszerzenie systemu antykolizyjnego na inne typy tramwajów eksploatowanych w mieście?
  3. Jakie korzyści techniczne i ekonomiczne przyniesie realizacja tego projektu w ramach obecnie prowadzonej modernizacji tramwajów, zamiast po jej zakończeniu?
Zmodernizowana Skoda 19T/foto: MPK Wrocław
Skoda 19T/foto: MPK Wrocław

Zakres zamówienia

Zamówienie obejmuje usługę instalacji i integracji systemu antykolizyjnego ACS w sześciu tramwajach Škoda 19T.
System ten ma zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu miejskim, poprzez automatyczne reagowanie na przeszkody i zagrożenia na torze jazdy, minimalizując ryzyko kolizji.

Zamówienie dotyczy usług w kategorii instalowania systemów sterowania i kontroli oraz instalowania urządzeń do mierzenia, kontroli, badania i nawigacji.

Tryb i uzasadnienie postępowania

MPK Wrocław udziela zamówienia w trybie negocjacyjnym bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz Dyrektywy 2014/25/UE.
Jak wskazano w dokumentacji, usługa może zostać wykonana wyłącznie przez określonego wykonawcę – firmę SAATZ Sp. z o.o. z Warszawy – ze względu na prawa wyłączne oraz konieczność zapewnienia pełnej integracji systemu ACS z systemem TCMS.

System TCMS, opracowany przez firmę MEDCOM, stanowi kluczowy element infrastruktury elektronicznej tramwajów, odpowiedzialny m.in. za sterowanie napędem, hamowaniem, zasilaniem oraz nadzorem nad działaniem pojazdu. Oprogramowanie to jest chronione prawem autorskim na podstawie art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, co uniemożliwia jego modyfikację bez zgody właściciela praw.

W ogłoszeniu podkreślono, że integracja systemu antykolizyjnego z systemem TCMS wymaga bezpośredniej ingerencji w kod źródłowy i protokoły komunikacyjne oprogramowania. W związku z tym jedynie SAATZ Sp. z o.o., która posiada prawa do modyfikacji kodu, może wykonać usługę zgodnie z wymogami technicznymi i bezpieczeństwa.

Skoda 19T po modernizacji
Skoda 19T/foto: MPK Wrocław

Względy techniczne i ekonomiczne

MPK Wrocław uzasadniło wybór trybu niekonkurencyjnego również względami technicznymi i ekonomicznymi.
W momencie publikacji ogłoszenia tramwaje Škoda 19T są w trakcie modernizacji prowadzonej przez firmę SAATZ, zgodnie z umową z dnia 10 października 2024 r.

Dwa pierwsze pojazdy są nadal w fazie montażowej, co pozwala – przez bardzo krótki okres – na wykonanie dodatkowych prac w zakresie montażu systemu antykolizyjnego po szczególnie korzystnej cenie.
Oferta wykonawcy obowiązuje do 31 października 2025 r., co – zdaniem zamawiającego – spełnia przesłanki wynikające z art. 388 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp, dotyczące możliwości udzielenia zamówienia w wyniku „szczególnie sprzyjających okoliczności dostępnych przez bardzo krótki czas”.

W ogłoszeniu podkreślono również, że montaż systemu ACS przez innego wykonawcę w późniejszym terminie byłby nieuzasadniony ekonomicznie i technicznie, ponieważ:

  • podczas modernizacji tramwaje są w całości demontowane,
  • opracowywane są nowe mocowania, osłony i instalacje,
  • powrót do tych prac po zakończeniu modernizacji wymagałby ponownego demontażu elementów wnętrza i wyposażenia,
  • skutkowałoby to utratą gwarancji na wykonane wcześniej prace i zwiększeniem kosztów.

Ponadto, zlecenie instalacji ACS firmie SAATZ na obecnym etapie modernizacji pozwoli uniknąć konieczności przeprowadzania dodatkowej homologacji tramwajów po zakończeniu prac.

Bezpieczeństwo i integracja technologiczna

System antykolizyjny ACS będzie zintegrowany z systemem sterowania TCMS, co pozwoli na automatyczne wykrywanie przeszkód i reagowanie w sytuacjach zagrożenia, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej kompatybilności z istniejącym oprogramowaniem pokładowym.
Dzięki temu możliwe będzie zapewnienie pełnej funkcjonalności systemu bezpieczeństwa bez ingerencji w podstawowe moduły sterowania pojazdem.

MPK Wrocław podkreśla, że celem przedsięwzięcia jest zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów i ruchu tramwajowego w mieście, przy jednoczesnym racjonalnym wykorzystaniu środków publicznych oraz ochronie gwarancji technicznych producenta taboru.

Komentarze