Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław: Rząd nie płaci za nowe tramwaje!

infotram
03.11.2022 15:15
0 Komentarzy

Dolnośląski wojewoda Jarosław Obremski twierdzi, że inwestycje MPK Wrocław są finansowane z budżetu państwa.

W wywiadzie dla jednej ze stacji radiowych powiedział, że „(…)większość tych inwestycji, to są inwestycje, które są już bezpośrednio też płacone z budżetu państwa, jak Pomorska, nowe tramwaje, nowe autobusy(…)”.

Prawda czy fałsz?

MPK Wrocław zestawiło te stwierdzenia z rzeczywistością. Są nieprawdziwe.

Po przyjrzeniu się zakupom MPK i poniesionym wydatkom, nie ma wątpliwości, że budżet państwa zapłacił za nie… 0 zł (słownie: zero złotych). Zdecydowana większość pieniędzy pochodzi od wrocławskich podatników, choć niebagatelna kwota wpłynęła również z funduszy Unii Europejskiej.

– Na konkretnych liczbach pokazujemy dziś, że Pan Wojewoda oszczędnie gospodaruje prawdą. Kłamstwo pierwsze – tramwaje są finansowane z państwowych pieniędzy. Nieprawda. To są pieniądze nasze – wrocławian, a nie z budżetu państwa czy wojewody – mówi prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder. – Wojewoda kłamie też mówiąc, że jesteśmy najwolniejszym MPK w kraju. Są przewoźnicy wolniejsi od nas. A my systematycznie się poprawiamy. Inwestujemy w infrastrukturę. Efekty TORYwolucji są widoczne. Musimy jednak nadrobić zaległości z czasów, kiedy Pan Wojewoda był wiceprezydentem Wrocławia – dodaje prezes MPK Wrocław.

Skąd MPK Wrocław pozyskało pieniądze na zakup taboru, przedstawia poniższy wykres.

Jedyne pieniądze, które można powiązać z władzą centralną, to 32 mln złotych na zakup elektrycznych autobusów pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nie są to jednak pieniądze pochodzące z budżetu państwa. Z kolei aż 836 mln zł to środki wrocławian, w imieniu których pozyskało je MPK. 176 mln zł miejski przewoźnik zdobył z unijnych funduszy.

W sumie ponad miliard złotych za kadencji prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka MPK Wrocław przeznaczyło na kupno 183 autobusów oraz na zakup i gruntowną modernizację 152 tramwajów. Wsparcie budżetu państwa, o którym mówi wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski, zamknęło się we wspomnianej kwocie 0 zł.

– Tym samym chcę odkłamać stwierdzenie Pana Wojewody, że rada miejska nie ma żadnego planu na Wrocław. Realizujemy strategię rozwoju miasta Wrocław 2030, która została uchwalona cztery lata temu. Realizujemy też studium uwarunkowań przestrzennych, strategię adaptacji do zmian klimatu, tak istotną w obecnych czasach. Do tego dochodzi strategia przedsiębiorczości, który czyni Wrocław znakomitym miejscem do inwestycji czy strategia zrównoważonej mobilności – mówi radny Wrocławia, Paweł Karpiński.

Dla prezydenta Jacka Sutryka rozwój komunikacji miejskiej jest priorytetem. Od czasu jego urzędowania nastąpił boom inwestycyjny MPK. Liczby zakupionych pojazdów są imponujące:

  • 148 nowych autobusów Mercedes-Benz Citaro2
  • 40 nowych tramwajów Moderus Beta
  • 46 nowych Moderusów Gamma
  • 24 nowe Pesy Twist
  • 25 tramwajów Protram 205 WrAs (modernizacja)
  • 17 tramwajów Škoda 16T (modernizacja)

Komentarze