Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław rozpoczęło proces zakupu aż 160 niskopodłogowych tramwajów. Chce wycofać stopiątki

infotram
11.12.2025 14:30
0 Komentarzy

Wrocław przygotowuje się do najbardziej ambitnej modernizacji komunikacji tramwajowej od dekad. MPK rozpoczyna proces, który ma przynieść mieszkańcom zupełnie nową jakość podróżowania — od komfortu po cichszą, przyjazną środowisku flotę.

W hali Skody na zajezdni „Borek” odbyła się dziś konferencja prasowa inaugurująca wstępne Konsultacje Rynkowe dotyczące zakupu 160 niskopodłogowych tramwajów dla MPK Wrocław. To największy tramwajowy projekt taborowy w historii miasta, otwierający proces wymiany wysłużonych Konstali 105 oraz przygotowujący flotę do obsługi planowanych nowych tras.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega znaczenie rozpoczętych Konsultacji Rynkowych i jaką rolę odgrywają w planowanym zakupie 160 nowych tramwajów dla Wrocławia?
  2. Dlaczego rok 2026 ma być kluczowy dla wyboru nowego taboru tramwajowego i w jaki sposób w proces ten zostaną włączeni pasażerowie?
  3. W jaki sposób modernizacja floty tramwajowej ma odpowiadać na potrzeby mieszkańców oraz rozwój urbanistyczny Wrocławia?
MPK Wrocław chce kupić 160 tramwajów
MPK Wrocław chce kupić 160 tramwajów

Koniec epoki i początek nowego rozdziału

Jak podkreślił podczas wydarzenia prezes MPK Wrocław, Witold Woźny, mijający rok był kluczowy dla rozwoju transportu autobusowego w mieście, a nadchodzący – będzie czasem tramwajów:

Zamykamy bardzo intensywny rok, który mogę określić jako czas kluczowych decyzji dla całej komunikacji autobusowej. Podpisaliśmy umowy na dostawę 228 nowych autobusów, a kolejne są już w procedurze. Teraz robimy kolejny krok – kierujemy cały wysiłek w stronę tramwajów. To początek końca ery Konstali 105 w taborze MPK.

Pesa już rozpoczęła dostawy 16 nowych tramwajów 146N, z których każdy zastąpi jednego Konstala. To pierwszy raz od ponad czterdziestu lat, kiedy liczba kultowych „stopiątek” we wrocławskiej flocie zaczyna realnie spadać.

Największe tramwajowe przedsięwzięcie w historii miasta

MPK ogłosiło rozpoczęcie wstępnych Konsultacji Rynkowych z producentami tramwajów – etap niezbędny do przeprowadzenia przetargu na 160 pojazdów, które docelowo zapewnią obsługę zarówno istniejących linii, jak i nowych torowisk przygotowywanych przez Miasto Wrocław.

Projekt ten jest ściśle powiązany z budową nowej zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach – inwestycji, która ma stanowić zaplecze dla przyszłej generacji wrocławskiego taboru.

PESA Twist dla MPK Wrocław
PESA Twist dla MPK Wrocław

Głos pasażerów będzie miał znaczenie

Podczas konferencji wiceprezes MPK, Przemysław Nowicki, zapowiedział, że wybór tramwajów będzie procesem prowadzonym transparentnie i z udziałem mieszkańców:

W pierwszych miesiącach 2026 roku będziemy testować różne modele tramwajów. Chcemy wiedzieć, jak oceniają je pasażerowie: komfort, wygłuszenie, przestrzeń dla dzieci, osób z niepełnosprawnościami czy rowerzystów. Dobierając pojazdy na kolejne dekady, zrobimy to wspólnie – angażując rady osiedli, środowiska eksperckie oraz wrocławian.

MPK zapowiedziało cykl spotkań i konsultacji społecznych oraz możliwość testowania pojazdów przywożonych do Wrocławia.

Nowoczesny tabor dla miasta, które rośnie

Rozpoczęty dziś proces stanowi krok milowy dla komunikacji publicznej Wrocławia – zarówno pod względem jakości podróży, jak i rozwoju infrastruktury. Tramwaje mają być odpowiedzią na realne potrzeby pasażerów oraz tempo urbanistycznych zmian miasta.

Komentarze