Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław czeka tramwajowy boom w 2023 roku

infotram
16.12.2022 14:11
0 Komentarzy

16 grudnia – podczas wigilijnego spotkania z mediami – MPK Wrocław przedstawiło aktualny stan swojego taboru i zapowiedziało kolejne inwestycje.

Do Wrocławia docierają kolejne nowe tramwaje z dodatkowej umowy na 21 nowych Gamm. Przewoźnik czeka na dostawy zakontraktowanych 24 wozów bydgoskiej Pesy, które zastępować będą najstarsze Konstale 105.  Kolejną nowością będzie 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro, które zastąpią z kolei najstarsze autobusy. Dzieje się!

Rok Gamm

MPK zakończyło kontrakt na dostawę niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma 2, w ramach którego tabor przewoźnika zasiliło 25 nowych pojazdów. Rozpoczęły się już dostawy kolejnych tramwajów, w związku z opcją rozszerzenia zamówienia. Dzięki dobrej współpracy z poznańskim producentem, dostawa z zamówienia podstawowego została przyspieszona o 10 miesięcy, natomiast  do końca roku 2023 będzie ich łącznie 46.

Pojazdy te charakteryzują innowacyjne rozwiązania technologiczne. Posiadają m.in. system Interkom, który służy do komunikacji pasażerów z motorniczym, a także Mobilny System Monitoringu, dzięki któremu obraz z kamer wideo zapisywany jest na twardym dysku przystosowanego rejestratora. Materiał można oglądać w czasie rzeczywistym w pojeździe lub odtwarzać zapis z rejestratora w centrum dyspozytorskim.

Wartość zamówienia obejmująca wszystkie Moderusy Gamma 2, to 372 miliony złotych.

nowe oblicze skody i protramu

Modernizację przeszły wszystkie posiadane przez MPK Skody 16T – 17 wozów. Przede wszystkim zyskały klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej. Oprócz tego nowe oświetlenie, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu. Mając na uwadze pasażerów ze szczególnymi potrzebami, na poręczach tramwajów zamontowane zostały światła, ułatwiające poruszanie się osobom niedowidzącym. Z rozwiązań technicznych, pojazdy mają nowy napęd oraz układ hamulcowy.

Proces modernizacji pojazdów, które w stolicy Dolnego Śląska pojawiły się w latach 2006-2007, rozpoczął się na początku 2021 roku. Koszt remontu generalnego 17 tramwajów, wykonanego przez firmę SAATZ, to prawie 65 milionów złotych.

– Wszystkie te inwestycje pokazują, że stawiamy przede wszystkim na komfort i bezpieczeństwo pasażerów, ale również motorniczych. Dzięki modernizacji zyskali oni np. bardziej ergonomiczne fotele – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK.

W taborze MPK znajduje się też 26 zmodernizowanych, częściowo niskopodłogowych tramwajów Protram 205 WrAs. To pierwsze wrocławskie tramwaje dostosowane do obsługi osób z ograniczeniami ruchowymi. W poznańskim zakładzie Modertransu zyskały drugie życie. Dla pasażerów najistotniejszą zmianą jest pojawienie się klimatyzacji. Podróż ułatwia też nowoczesna informacja pasażerska oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Zewnętrznie Protramy upodobniły się do posiadanych przez MPK  Moderusów Beta. Choć w odróżnieniu od nich, noszą niebieski, bardzo wrocławski kolor. Remont tych pojazdów kosztował ponad 77 milionów złotych.

Pesa już za rok

Umowę z bydgoską firmą Pesa, wrocławskie MPK podpisało pod koniec 2021 roku. W ramach tej inwestycji, w taborze pojawią się 24 nowe tramwaje. MPK ma możliwość dokupienia kolejnych 16. Tramwaje są w całości niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone m.in. w nowoczesną informację pasażerską, tablice i monitory służące do prezentacji informacji dla podróżnych oraz systemy komunikacji na linii pasażer – motorniczy. Pierwsze tramwaje Pesa pojawią się w grudniu 2023 roku.

Podstawowe zamówienie, obejmujące 24 tramwaje, jest warte ponad 204 mln złotych. Jeżeli przewoźnik zdecyduje się je rozszerzyć o maksymalną możliwą liczbę pojazdów, zapłaci łącznie ponad 337,5 mln zł.

– Zależy nam na tym, by udało się wykorzystać możliwość zakupu kolejnych 16 tramwajów – podkreśla Krzysztof Balawejder. – Spora część naszych tramwajów zostanie wymieniona. Te najstarsze, jeżdżące po torach od kilkudziesięciu lat, zostaną wycofane z użytku. Dwa Konstale 105N zostaną w MPK ze względu na pamięć historyczną, a kolejne dwa przekażemy Towarzystwu Miłośników Wrocławia, które będzie je pielęgnować i stworzy muzeum komunikacji.

tramwajowe odmłodzenia i autobusy

W planach jest też remont niskopodłogowych – jedynych dwukierunkowych w taborze MPK – tramwajów Skoda 19T. Przewoźnik ma ich łącznie 31. Przygotowywane są już dokumenty związane z formalnościami na remont pierwszych czterech pojazdów. To jednaj nie wszystkie taborowe nowinki. MPK ma zakontraktowanych 13 przegubowych, nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych Mercedes‐Benz eCitaro G. Mają one pojawić się na ulicach w przyszłym roku i kursować  głównie na trasie linii K.

Autobusy te za sprawą elektrycznego silnika będą znacznie ciszej pracować. Ponadto będą posiadać nowoczesne rozwiązania jak np. system zliczania pasażerów w technologii czujników laserowych czy czujnik wykrywający pieszych i rowerzystów w „martwym” polu po prawej stronie pojazdu (system ochrony przedkolizyjnej).

Wprowadzone zostały w nich również rozwiązania ekologiczne i energooszczędne. Przykładem jest zastosowany naturalny czynnik chłodniczy klimatyzacji CO2 oraz efektywny systemem zarządzania energią cieplną, który w celu zapewnienia komfortu pasażerów i oszczędności prądu, maksymalnie zoptymalizowano.

System ten został zintegrowany ze wszystkimi elementami autobusu, generującymi ciepło z pozostałymi systemami np. w zależności od liczby pasażerów na pokładzie, moc układów ogrzewania oraz klimatyzacji zmienia się i jest ona ustalana za pomocą czujników nacisku na oś. Dzięki temu zapotrzebowanie na energię obniży się o 40 proc. w porównaniu do standardowych rozwiązań.

Koszt realizacji zadania to 46 mln zł, z czego około 33 mln zł to dotacja, a 13 mln zł stanowi pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. MPK aplikowało o znacznie większą ilość autobusów elektrycznych, jednak plany zostały ograniczone przez przyznaną kwotę dotacji.

Kolejnym krokiem, który podejmie MPK jest zakup autobusów wodorowych. Potrzeba sukcesywnej wymiany najstarszego taboru nakazuje poszukiwania środków finansowych, a postęp oraz konieczność dbania o środowisko, wskazują, że autobus wodorowy to przyszłość. MPK dąży do tego, aby już w 2023 roku pierwsze takie pojazdy znalazły się we wrocławskiej flocie.

Komentarze