MPK Poznań ma plan. Na remonty torowisk w 2025 roku
Ponad 25 milionów złotych przeznaczyło miasto Poznań na modernizację infrastruktury publicznego transportu zbiorowego w 2025 roku. Plan remontowy obejmie strategiczne lokalizacje: Sołacz, centrum miasta, Wildę i Dębiec.
Prace już się rozpoczęły – trwa remont torowiska na al. Wielkopolskiej, a kolejne inwestycje ruszą w maju.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe inwestycje infrastrukturalne w Poznaniu są skoordynowane z remontami torowisk w 2025 roku?
- W jaki sposób miasto minimalizuje uciążliwości dla mieszkańców podczas realizacji prac remontowych?
- Które odcinki torowisk będą modernizowane w okresie wakacyjnym i dlaczego właśnie wtedy zaplanowano te prace?
Priorytet: poprawa komfortu i bezpieczeństwa
Systematyczne unowocześnianie infrastruktury torowo-sieciowej przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa, wygodę pasażerów, a także zwiększenie prędkości przejazdów i niezawodności komunikacji. Aby tramwaje i autobusy były atrakcyjną alternatywą dla samochodów, muszą one kursować sprawnie i bez opóźnień.
– Rok 2025 to kolejny rok, w którym Miasto Poznań inwestuje duże środki w remonty torowisk – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – W tym roku przeznaczamy na ten cel ponad 25 mln zł. W ciągu ostatnich dziesięciu lat na poprawę infrastruktury torowo-sieciowej wydaliśmy ponad 250 mln zł. To środki wyłącznie na remonty, nieuwzględniające nowych inwestycji.
Plan remontów jest skoordynowany z innymi dużymi projektami miejskimi, takimi jak przebudowa mostu Chrobrego czy budowa nowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Ratajczaka. Uniknięcie awarii podczas tych inwestycji jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości ruchu tramwajowego.
Pierwsze prace na trasie piątkowskiej
Remonty w 2025 roku rozpoczęto na trasie piątkowskiej. Modernizacja obejmuje al. Wielkopolską, gdzie wymieniane są szyny i podkłady na odcinku między ulicami Pułaskiego a Nad Wierzbakiem. Szczególną uwagę poświęcono ochronie alei kasztanowców: główne prace prowadzono przed okresem wegetacyjnym, a w wybranych miejscach zastosowano specjalne stalowe podkłady, by nie ingerować w system korzeniowy drzew.
Na al. Wielkopolskiej modernizowane są także przystanki Klin, a przejazd tramwajowy przez ul. Nad Wierzbakiem zyska nową nawierzchnię wraz z podtorową płytą. Odnowiona zostanie również sieć trakcyjna, wymieniona będzie znaczna część słupów trakcyjnych. Równocześnie ekipy MPK Poznań przeprowadzają remont przejazdu tramwajowego na al. Solidarności oraz naprawiają torowisko na pętli Piątkowska. Zakończenie tych prac planowane jest na pierwszą połowę kwietnia.
Lato pod znakiem remontów
Najbardziej wymagające prace odbędą się w okresie wakacyjnym, gdy ruch w mieście jest mniejszy.
– Chcemy minimalizować uciążliwości dla mieszkańców, dlatego roboty związane z dużymi zmianami w komunikacji zaplanowaliśmy na lato – informuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Na bieżąco będziemy informować o ewentualnych zmianach w harmonogramie.
Wśród kluczowych remontów na ten rok znajdują się:
- Węzeł AWF – strategiczny dla ruchu tramwajowego przez most Królowej Jadwigi,
- Trasa kórnicka (most św. Rocha – Piotrowo) – konieczna modernizacja torowiska przed wzrostem obciążenia po zamknięciu trasy przez Śródkę i Garbary,
- Ulica Górna Wilda – punktowe naprawy torowiska w czerwcu,
- Skrzyżowanie Hetmańska-Rolna – remont przejazdu drogowego w długi weekend po Bożym Ciele (19-22 czerwca).
W lipcu modernizowane będzie torowisko na ul. Kórnickiej (od mostu św. Rocha do ul. Piotrowo) oraz północna część torowiska na węźle Głogowska-Hetmańska.
Sierpień przyniesie dwie duże inwestycje:
- Węzeł Bałtyk (skrzyżowanie ul. Roosevelta i Bukowskiej) – naprawa rozjazdów i wymiana torowiska na łukach,
- Węzeł Traugutta (skrzyżowanie ul. Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r.) – kompleksowa modernizacja torowiska i nawierzchni drogowej.
Dbałość o stan torowisk to kluczowy element strategii transportowej Poznania. Inwestycje w infrastrukturę przekładają się na poprawę komfortu, bezpieczeństwa i niezawodności komunikacji publicznej. Harmonogram remontów uwzględnia potrzeby mieszkańców oraz konieczność skoordynowania prac z innymi dużymi inwestycjami w mieście. MPK Poznań i ZTM dokładają starań, by remonty były jak najmniej uciążliwe dla pasażerów i kierowców, a ich efekty pozwoliły na sprawniejszą i bardziej niezawodną komunikację w przyszłości.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze