Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków zakończyło modernizację hali SO2 w zajezdni tramwajowej Nowa Huta

infotram
21.10.2025 19:30
0 Komentarzy

21 października odbyło się oficjalne otwarcie po modernizacji hali SO2 w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. W wydarzeniu uczestniczył zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik.

Oddanie do użytku zmodernizowanego obiektu zamyka kilkuletni proces modernizacji całej zajezdni przy ul. Ujastek, należącej do MPK SA w Krakowie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace zostały wykonane podczas modernizacji hali SO2 w zajezdni tramwajowej Nowa Huta?
  2. W jaki sposób przebudowana hala została dostosowana do obsługi nowych tramwajów dwukierunkowych?
  3. Jakie ekologiczne rozwiązania zastosowano w zajezdni, aby ograniczyć jej wpływ na środowisko?

Hala dostosowana do nowoczesnych tramwajów

Celem przebudowy hali SO2 było dostosowanie jej do współczesnych standardów technicznych i użytkowych, a także przygotowanie do obsługi nowo zamówionych tramwajów dwukierunkowych. Przypomnijmy, że w sierpniu miasto podpisało z firmą PESA Bydgoszcz umowę na dostawę 30 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych, z których pierwszy ma pojawić się w Krakowie na początku 2028 roku.

Zmodernizowana hala będzie jednak wykorzystywana do obsługi wszystkich typów tramwajów eksploatowanych przez MPK. W obiekcie wykonywane będą prace serwisowe, w tym wymiana silników, przetwornic, kontenerów dachowych, naprawy wózków, elementów podzespołów, drobne naprawy powypadkowe oraz nakładanie reklam.

Zakres prac modernizacyjnych

Modernizacja hali SO2 rozpoczęła się 4 stycznia 2021 roku. W jej ramach powstała również nowa wiata dla tramwajów z infrastrukturą wewnętrzną, przebudowano układ torowy i zagospodarowano teren – wybudowano drogi wewnętrzne, ścieżki piesze i plac manewrowy.

Na dachu hali zamontowano kable grzewcze, które zapobiegają gromadzeniu się śniegu i lodu. Zainstalowano również moduły fotowoltaiczne, a pod ziemią – zbiornik retencyjny na wodę deszczową, co zwiększy efektywność energetyczną i ograniczy wpływ zajezdni na środowisko.

Kompleksowa modernizacja zajezdni Nowa Huta

W ostatnich latach zajezdnia przeszła szeroką przebudowę, obejmującą między innymi:

  • budowę nowoczesnej hali obsługi codziennej z myjnią, która wykorzystuje wyłącznie wodę deszczową i może pomieścić dziewięć tramwajów,
  • budowę nowej hali tokarki podtorowej, umożliwiającej profesjonalną obsługę wszystkich typów pojazdów,
  • modernizację wjazdów i wyjazdów z zajezdni,
  • budowę 12 dodatkowych torów postojowych, co zwiększyło przepustowość obiektu,
  • utworzenie nowych pomieszczeń socjalnych dla pracowników.

Ekologiczna i nowoczesna zajezdnia

Zmodernizowana zajezdnia Nowa Huta stała się przykładem inwestycji łączącej nowoczesność z ekologicznym podejściem. Dzięki zastosowaniu paneli fotowoltaicznych i systemów retencji wody ograniczono koszty eksploatacji oraz emisję zanieczyszczeń.

Modernizacja poprawiła również komfort i bezpieczeństwo pracy motorniczych i serwisantów, a pasażerom zapewni bardziej niezawodny i ekologiczny tabor. Zakończenie modernizacji hali SO2 stanowi symboliczny finał transformacji jednej z najważniejszych baz technicznych komunikacji miejskiej w Krakowie.

Komentarze