Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków pozyskało wielofunkcyjny pojazd techniczny Unimog

infotram
15.12.2022 15:15
0 Komentarzy

Na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta w czwartek, 15 grudnia 2022 roku, został zaprezentowany specjalny, wielofunkcyjny pojazd techniczny Unimog.

Pozyskany przez MPK SA w Krakowie pojazd może się poruszać zarówno po drogach jak i po torach.

Dwie funkcje

Obecnie może pełnić dwie podstawowe funkcje:

  • holowanie pojazdów, w tym tramwajów po wydzielonych torowiskach
  • odśnieżanie dróg i torów, m.in. na terenie zajezdni MPK (biorąc pod uwagę ostatnie intensywne opady śniegu w Krakowie jest to istotna funkcja)  

Podstawowe wyposażenie pojazdu może być uzupełniane. Wykorzystując uniwersalne możliwości Unimoga MPK planuje w przyszłości dokupić do niego kolejne urządzenia, m.in. odkurzacz do oczyszczania torowisk.

Nowy pojazd techniczny krakowskiego przewoźnika został zbudowany na dwuosiowym podwoziu Mercedes-Benz Unimog U423. Do napędu pojazdu zastosowano spełniający europejską normę Euro6, czterocylindrowy, wysokoprężny silnik. Samochód posiada napęd stały na obie osie. Hamulce są tarczowe i współpracują z systemem antypoślizgowym ABS chroniącym przed blokowaniem kół podczas hamowania oraz systemem ALB umożliwiającym automatyczną regulację siły hamowania w zależności od obciążenia. Kabina pojazdu posiada dużą, nisko osadzoną panoramiczną przednią szybę, a także szyby z boku i z tyłu. To wszystko zapewnia kierowcy doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Wszystkie szyby wykonane zostały ze szkła odbijającego promienie słoneczne. Kabina została dodatkowo wyposażona w klatkę wzmacniającą, która spełnia wymagania wytrzymałościowe i bezpieczeństwa.

Unimog ma możliwość holowania każdego rodzaju tramwaju, który posiada MPK, w tym Krakowiaków, a więc tych najdłuższych i o największej wadze (Krakowiak waży 60 ton). Pojazd posiada także system czterech kamer zainstalowanych z przodu, z tyłu oraz nad kołami szynowymi przedniego i tylnego wózka, które ułatwiają kierowcy obserwację otoczenia.

Komentarze