Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków i MPK Poznań ponownie wymienią się tramwajami

infotram
19.04.2025 16:30
0 Komentarzy

Należący do MPK S.A. w Krakowie skład wagonów SN4 i PN3 będzie w tym roku kursował na poznańskich liniach turystycznych.

W zamian do stolicy Małopolski pojechał z Poznania wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie historyczne wagony tramwajowe z Krakowa będą kursować w Poznaniu w sezonie 2025 i jaka jest ich historia?
  2. Jakie działania zostały podjęte w celu przywrócenia do ruchu autobusu Jelcz PR110 i gdzie będzie można go zobaczyć?
  3. Na jakich zasadach działa współpraca MPK z Krakowa i Poznania dotycząca wymiany pojazdów na linie turystyczne?
Zabytkowy skład MPK Kraków w Poznaniu
Zabytkowy skład MPK Kraków w Poznaniu/foto: MPK Poznań

Kontynuacja współpracy

–  To kontynuacja współpracy przewoźników z Krakowa i Poznania. Kilka lat temu spółki postanowiły wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami i widzimy, że to działa! Historyczny tabor z Krakowa na poznańskich liniach turystycznych wzbudza ogromne zainteresowanie, a przez to uatrakcyjnia naszą ofertę. W tym roku to dla nas szczególnie ważne, bo obchodzimy jubileusz 145-lecia komunikacji miejskiej, a jednocześnie 100-lecia komunikacji autobusowej w Poznaniu. Z tego względu na poznańskie ulice wróci również wyremontowany siłami MPK autobus Jelcz PR110  – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Dzięki liniom turystycznym, obsługiwanym historycznymi autobusami i tramwajami, można przekonać się jak przez lata zmieniały się technologie i sprawdzić jak niegdyś przemieszczano się po Poznaniu: dla jednych to wspomnienie dzieciństwa, dla innych natomiast możliwość zobaczenia zabytku techniki w ruchu. Są one również sposobem na zwiedzanie miasta i przemieszczanie się pomiędzy różnymi atrakcyjnymi lokalizacjami.

W tym roku inauguracja linii turystycznych nastąpi 26 kwietnia. Podobnie jak w minionych latach na trasy kierowane będą nie tylko historyczne wozy MPK Poznań, ale również Partnerów spółki. Nie mogło więc zabraknąć wozów z MPK S.A. w Krakowie.

Skład wagonów SN4 i PN3 jest już w Poznaniu. Oba zostały wyprodukowane na początku XX wieku, a do Krakowa trafiły w czasie II wojny światowej.

Wagony typu SN4 wyprodukowane zostały w 1910r. w Ammendorf dla komunikacji w Eberswalde. Gdy w 1941r. podjęto decyzję o likwidacji tamtejszej trakcji tramwajowej, cztery najstarsze wagony sprzedano do Krakowa, gdzie były eksploatowane do lat 50. ubiegłego wieku. Z uwagi na małe rozmiary szybko jednak wycofano je z ruchu liniowego i użytkowano jako wagony techniczne. Najprawdopodobniej ostatni wagon SN4 skreślono z inwentarza w 1959r. Tramwaj SN4 został odnaleziony w latach 80. przez miłośników komunikacji i odkupiony. Do 1995 roku stał w zajezdni w Nowej Hucie, a następnie w Składnicy Taboru Zabytkowego. Dzięki współpracy z niemieckimi miłośników tramwajów zdobyto oryginalną dokumentację techniczną, która – obok fotografii wykonanych w Krakowie w latach 1941-1942 – była podstawą przeprowadzonej odbudowy.  Przywrócony został wygląd, kolorystyka, wyposażenie i przeznaczenie pojazdu z pierwszych lat eksploatacji w Krakowie – informuje krakowski przewoźnik.

Przyczepa tramwajowa PN3 to wagon z 1909 r., który został sprowadzony do Krakowa w 1941 roku.  Tego typu wagony również były użytkowane do końca lat 50. XX wieku. Po wycofaniu z ruchu służyły jako magazyny czy elementy placów zabaw. Zrekonstruowany wagon odpowiada pierwotnemu wyglądowi z wieloma zmianami wprowadzonymi w trakcie użytkowania w Krakowie.

– Wagony z Krakowa będą kursować przede wszystkim na linii H. Natomiast skład dotychczas dedykowany do obsługi tej linii, złożony z wagonu silnikowego Typu I oraz  wagonu doczepnego WD produkcji Carl Weyer będzie w sezonie 2025 kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej – mówi Łukasz Bandosz, prezes Stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.

Linie turystyczne rozpoczynają sezon 26 kwietnia br. Będą uruchamiane w weekendy i święta aż do ostatniego weekendu września. 

Komentarze