Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Moskiewscy motorniczowie lubili Fokstroty. Mimo to tramwaje PESY wycofano

infotram
16.08.2025 16:30
0 Komentarzy

Do rosyjskiej Ufy trafiają kolejne nowoczesne tramwaje Pesa Fokstrot, które dotychczas kursowały w Moskwie. Wagony tymczasowo przechowywane są w jednym z moskiewskich zajezdni, skąd sukcesywnie wysyłane są do Baszkirii.

Na mocy porozumienia pomiędzy władzami Moskwy a władzami Ufy, stolica Baszkirii ma otrzymać łącznie 69 tramwajów tego typu. Część z nich już dotarła na miejsce, a pierwsze pojazdy zostały nawet skierowane na torowiska w mieście.

Rozkład jazdy:

  1. Ile tramwajów Pesa Fokstrot trafi do Ufy i na jakich zasadach zostały przekazane miastu?
  2. Z jakich powodów Moskwa zdecydowała się wycofać tramwaje Pesa ze swojego taboru?
  3. Jakie prace modernizacyjne planuje Ufa, aby dostosować infrastrukturę do nowych tramwajów?
Pesa Fokstrot
Pesa Fokstrot

69 tramwajów w ramach porozumienia

Jak podkreślają przedstawiciele lokalnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Transportowego, próby wypadły pozytywnie, choć pojawiły się pewne problemy związane ze stanem infrastruktury torowej. Władze zapowiedziały więc modernizację szyn na trasach, po których będą kursować nowe tramwaje.

Polska marka z rosyjską produkcją

Pesa Fokstrot to tramwaje wywodzące się z polskiej fabryki Pesa w Bydgoszczy. Od 2012 roku ich produkcja była organizowana również w Kaliningradzie, a od 2014 roku także w Moskwie. Wagony charakteryzują się lekką konstrukcją, nowoczesnym designem i dobrymi parametrami trakcyjnymi.

„Są lekkie, łatwe do prowadzenia, mają miękki i płynny bieg oraz wygodne sterowanie” – mówił jeden z moskiewskich motorniczych.

Dlaczego Moskwa rezygnuje z Pesy?

Mimo pozytywnych opinii motorniczych, Moskwa podjęła decyzję o stopniowym wycofywaniu tramwajów Pesa ze swojego parku. Oficjalne przyczyny nie zostały podane, ale jedną z najczęściej wymienianych wersji jest plan unifikacji taboru tramwajowego. W przyszłości stolica Rosji ma korzystać z pojazdów jednego producenta, co ma ułatwić serwisowanie i dostępność części zamiennych.

Koszt i transport

Wartość pojedynczego tramwaju Pesa Fokstrot szacowana jest na 50–100 mln rubli. Jednak w przypadku Ufy, wagony przekazywane są bezpłatnie, a jedyne koszty, jakie ponosi miasto, dotyczą ich transportu. Na przykład przewiezienie 21 wagonów kosztowało tamtejsze przedsiębiorstwo transportowe 10,5 mln rubli.

Nowy rozdział komunikacji w Ufim

Wprowadzenie tramwajów Pesa do eksploatacji w Ufie ma znacząco poprawić komfort i przepustowość komunikacji miejskiej. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych tramwajów, konieczne będzie przeprowadzenie remontów infrastruktury torowej. Miejskie Przedsiębiorstwo Transportowe Ufy zapowiada już prace modernizacyjne na trasach, po których będą kursować Fokstroty.

Komentarze