Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Montaż nowoczesnych płyt rozjazdowych w Zajezdni Tramwajowej Forteczna zakończony

infotram
01.12.2025 19:30
0 Komentarzy

W drugiej połowie listopada w Zajezdni Tramwajowej przy ul. Fortecznej w Poznaniu przeprowadzono kluczowy etap modernizacji infrastruktury MPK Poznań.

Wbudowano tam nowoczesne płyty rozjazdowe EPUSLAB – rozwiązanie, które znacząco zwiększy trwałość, bezpieczeństwo oraz komfort pracy w obrębie zajezdni. Inwestycja jest elementem szerokiego programu unowocześniania infrastruktury tramwajowej realizowanego przez poznańskiego przewoźnika.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla infrastruktury MPK Poznań przynosi zastosowanie płyt rozjazdowych EPUSLAB w zajezdni Forteczna?
  2. Na czym polega innowacyjność prefabrykowanych płyt o fakturze odkrytego kruszywa zastosowanych w poznańskiej zajezdni?
  3. W jaki sposób zastosowanie zbrojenia kompozytowego wpływa na działanie systemu sterowania zwrotnicami i bezpieczeństwo eksploatacji?

Prefabrykowane płyty rozjazdowe jako nowy standard w MPK Poznań

Od 25 do 27 listopada na terenie Zajezdni Tramwajowej Forteczna zamontowano prefabrykowane płyty rozjazdowe, powstałe z myślą o podniesieniu niezawodności sieci tramwajowej. Za ich przygotowanie odpowiadała firma Epufloor, która realizowała projekt we współpracy z Vossloh Switch Systems Poland Sp. z o.o. – dostawcą specjalnie dostosowanej do płyt nawierzchni stalowej.

Płyty EPUSLAB zostały zaprojektowane indywidualnie i wykonane w technologii odkrytego kruszywa, niespotykanej dotychczas na polskim rynku tramwajowym. Zastosowanie takiej struktury pozwala nie tylko zwiększyć odporność konstrukcji na intensywną eksploatację, ale również poprawia jej estetykę, tworząc trwałą i nowoczesną nawierzchnię.

Kompatybilność z systemem sterowania i „strefa ciszy”

Jednym z kluczowych aspektów realizacji była konieczność zachowania tzw. „strefy ciszy” – obszaru torowiska, w którym nie może znajdować się zbrojenie stalowe zakłócające transmisję sygnałów sterujących zwrotnicą. Aby zapewnić pełną kompatybilność z systemem elektrycznego sterowania zwrotnic, dostarczonym i zabudowanym przez firmę Elektroline, płyty wykonano wyłącznie ze zbrojenia kompozytowego. Materiał ten nie ingeruje w pracę urządzeń zwrotnicowych, gwarantując sprawną i bezpieczną komunikację systemów sterowania.

Epufloor nadzorował również koordynację części projektowej, dbając o pełną zgodność prefabrykatów z elementami stalowymi, odwodnieniem oraz układem elektrycznym.

Prace modernizacyjne w zajezdni Forteczna
Prace modernizacyjne w zajezdni Forteczna

Technologia montażu zapewniająca trwałość i precyzję

W ramach zabudowy Epufloor odpowiadał za prawidłowe wypoziomowanie płyt oraz wykonanie pod nimi podlewki wyrównawczej z wykorzystaniem samorozlewnej, szybkowiążącej zaprawy cementowej. Stalowe elementy rozjazdów zamocowano w kanałach płyt w technologii ERS, przy użyciu systemu żywic poliuretanowych Epuflex ST. Rozwiązanie to gwarantuje wysoką trwałość i stabilność zabudowy, co ma kluczowe znaczenie w warunkach intensywnej eksploatacji zajezdni.

Kolejny krok w modernizacji infrastruktury tramwajowej w Poznaniu

Wdrożenie płyt rozjazdowych EPUSLAB to ważny etap w modernizacji zaplecza MPK Poznań. Zastosowanie nowoczesnych technologii nie tylko poprawia jakość i niezawodność infrastruktury torowej, ale także wpisuje się w długofalową strategię podnoszenia standardu transportu publicznego w mieście. Inwestycja przy ul. Fortecznej potwierdza, że poznański operator konsekwentnie dąży do zapewnienia warunków pracy i eksploatacji na poziomie największych europejskich systemów tramwajowych.

Komentarze