Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modertrans jednak nie na sprzedaż? Prezydent Poznania rozmawia z premierem i chce ekspansji na Ukrainę

infotram
07.08.2025 11:30
0 Komentarzy

Jeszcze niedawno wydawało się niemal pewne, że poznańska spółka Modertrans, producent tramwajów i podmiot zależny od MPK Poznań, trafi w ręce zagranicznego inwestora.

W grze była renomowana hiszpańska firma CAF, właściciel marki Solaris. Dziś jednak scenariusz sprzedaży wydaje się coraz mniej realny – zamiast tego pojawiła się koncepcja rozwoju krajowego potencjału i ekspansji na nowe rynki.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego prezydent Poznania zdecydował się wycofać z planu sprzedaży Modertransu zagranicznemu inwestorowi?
  2. Jakie korzyści może przynieść ewentualna współpraca Modertransu z innymi polskimi producentami taboru szynowego?
  3. Czy rynek ukraiński rzeczywiście może stać się realnym kierunkiem ekspansji dla poznańskiego producenta tramwajów?
Prezydent Poznania o możliwej współpracy Solaris i Modertrans
Prezydent Poznania w tramwaju Modertrans

Międzynarodowa sprzedaż czy krajowe wzmocnienie?

Na początku 2024 roku prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak nie ukrywał, że miasto rozważa sprzedaż Modertransu. Argumentował to potrzebą dalszego rozwoju spółki, która – według jego słów – osiągnęła maksimum możliwości w obecnym modelu własnościowym. Kluczowym miało być znalezienie silnego partnera kapitałowego, który pozwoli firmie na wejście na zagraniczne rynki.

W marcu pojawiły się doniesienia o potencjalnym przejęciu przez CAF – koncern, który po zakupie Solarisa znacząco zwiększył jego przychody i możliwości eksportowe. Modertrans miał pójść tą samą ścieżką.

Zwrot akcji: zamiast sprzedaży – współpraca krajowa

Dziś jednak sytuacja zmienia się diametralnie. Prezydent Jaśkowiak poinformował, że zagraniczne firmy nadal interesują się Modertransem, ale on sam zasygnalizował premierowi, ministrowi aktywów państwowych i władzom PKP, że warto rozważyć alternatywę: budowę krajowego potencjału w oparciu o współpracę między polskimi firmami.

– Modertrans ma obecnie około 26% udziału w rynku tramwajowym w Polsce, a PESA – 50%. Oznacza to, że krajowi producenci kontrolują łącznie około 75% rynku – podkreślił Jaśkowiak. – Połączenie sił, np. z Fabryką Pojazdów Szynowych, mogłoby przynieść korzyści – zwłaszcza w kontekście potencjalnego wejścia na rynek ukraiński.

Nowa strategia: Ukraina jako kierunek ekspansji

Prezydent Poznania nie ukrywa, że zamiast sprzedaży, widzi szansę w ekspansji na Ukrainę. Zapowiedział, że w tej sprawie odbędzie spotkanie z szefem Agencji Rozwoju Przemysłu. W jego ocenie Ukraina może być nowym, strategicznym rynkiem dla polskich producentów taboru szynowego.

Dobre wyniki finansowe

Decyzja o zmianie strategii nie jest przypadkowa – Modertrans zakończył 2024 rok z przychodem sięgającym 203 mln zł oraz zyskiem netto na poziomie ponad 11 mln zł. To stabilna sytuacja finansowa, która daje firmie pole do dalszych działań rozwojowych.

Tramwaje z Wielkopolski podbijają polskie miasta

Modertrans od lat dostarcza nowoczesne i zmodernizowane tramwaje do wielu miast w Polsce. Pojazdy z fabryki w Biskupicach kursują nie tylko po Poznaniu, ale też po ulicach Szczecina, Gdańska, Łodzi, Wrocławia i miast Górnego Śląska. To potencjał, który – zdaniem władz miasta – warto rozwijać w oparciu o krajowe zasoby, bez oddawania firmy w ręce zagranicznego kapitału.

Komentarze