Modernizacja zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy nabiera tempa
W Bydgoszczy trwa jedna z największych inwestycji w infrastrukturę transportu publicznego w historii miasta.
Modernizacja zajezdni tramwajowej Miejskich Zakładów Komunikacyjnych to kluczowy element szeroko zakrojonego programu unowocześniania floty i zaplecza technicznego, który pozwoli na sprawną obsługę nowych niskopodłogowych tramwajów.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze elementy obejmuje modernizacja zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy?
- Kiedy planowane jest zakończenie inwestycji i jaka jest jej całkowita wartość?
- W jaki sposób modernizacja zajezdni wpłynie na obsługę i eksploatację nowoczesnych tramwajów w mieście?
Postęp prac przekroczył 70 procent
Zgodnie z harmonogramem, wykonawca inwestycji – firma Mirbud – zrealizował już ponad 70 procent robót budowlanych. W ostatnich tygodniach zakończono budowę nowego budynku portierni i części administracyjnej, które otrzymały już pozwolenie na użytkowanie. Równocześnie trwają prace przy nowoczesnej myjni tramwajowej i zbiornikach technologicznych, a także w hali reprofilacji obręczy (budynek 6A).
To właśnie w tej hali wkrótce zamontowana zostanie tokarka podtorowa – nowoczesne urządzenie służące do profilowania kół tramwajów. Dzięki temu zabiegowi zestawy kołowe odzyskują właściwy profil, co przekłada się na cichszą i bardziej stabilną jazdę pojazdów, bez wibracji i nadmiernych drgań.
Nowoczesna infrastruktura i technologie
Modernizacja obejmuje również przebudowę układu torowego wraz z harfą, czyli zespołem rozjazdów przed torami postojowymi. Inwestycja zakłada montaż systemu sterowania zwrotnicami, instalację nowoczesnego monitoringu oraz energooszczędnego oświetlenia. W ramach pierwszych etapów zadania wykonano także kompleksową przebudowę instalacji podziemnych.
W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace wykończeniowe oraz roboty torowe przy wjeździe do istniejącej hali serwisowej. Zakończenie całego przedsięwzięcia zaplanowano na wiosnę 2026 roku.
Inwestycja o wartości 100 mln zł
Całkowita wartość modernizacji zajezdni tramwajowej wynosi 100 mln zł. To część szerokiego programu inwestycyjnego, obejmującego także zakup nowoczesnych tramwajów i przygotowanie zaplecza technicznego dla taboru.
Jak podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, miasto jeszcze nigdy nie inwestowało tak dużych środków w transport publiczny:
– Modernizacja zajezdni to nie tylko poprawa warunków pracy dla obsługi technicznej, ale przede wszystkim gwarancja utrzymania wysokiej jakości usług przewozowych. Razem z zakupem nowoczesnych tramwajów i rozwojem sieci torowisk inwestujemy miliard złotych w ekologiczny, komfortowy i przyjazny transport publiczny – mówi samorządowiec.
Zaplecze dla nowoczesnego taboru
Zmodernizowana zajezdnia będzie w pełni dostosowana do obsługi nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, których dostawy są realizowane w ramach kontraktu o wartości ponad 430 mln zł. Kolejnych sześć pojazdów zostanie zamówionych jeszcze w tym roku. Nowe zaplecze techniczne umożliwi sprawne serwisowanie taboru, zapewniając jednocześnie wysoką efektywność eksploatacyjną i niskie koszty utrzymania pojazdów.
Modernizacja zajezdni to inwestycja, która przygotowuje Bydgoszcz na przyszłość – z nowoczesną flotą, lepszą organizacją zaplecza technicznego i infrastrukturą odpowiadającą standardom europejskim. Dzięki niej miasto w pełni wykorzysta potencjał nowych linii tramwajowych i dalszych inwestycji w zrównoważony transport.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze