Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy nabiera tempa

infotram
03.10.2025 11:30
0 Komentarzy

W Bydgoszczy trwa jedna z największych inwestycji w infrastrukturę transportu publicznego w historii miasta.

Modernizacja zajezdni tramwajowej Miejskich Zakładów Komunikacyjnych to kluczowy element szeroko zakrojonego programu unowocześniania floty i zaplecza technicznego, który pozwoli na sprawną obsługę nowych niskopodłogowych tramwajów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze elementy obejmuje modernizacja zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy?
  2. Kiedy planowane jest zakończenie inwestycji i jaka jest jej całkowita wartość?
  3. W jaki sposób modernizacja zajezdni wpłynie na obsługę i eksploatację nowoczesnych tramwajów w mieście?

Postęp prac przekroczył 70 procent

Zgodnie z harmonogramem, wykonawca inwestycji – firma Mirbud – zrealizował już ponad 70 procent robót budowlanych. W ostatnich tygodniach zakończono budowę nowego budynku portierni i części administracyjnej, które otrzymały już pozwolenie na użytkowanie. Równocześnie trwają prace przy nowoczesnej myjni tramwajowej i zbiornikach technologicznych, a także w hali reprofilacji obręczy (budynek 6A).

To właśnie w tej hali wkrótce zamontowana zostanie tokarka podtorowa – nowoczesne urządzenie służące do profilowania kół tramwajów. Dzięki temu zabiegowi zestawy kołowe odzyskują właściwy profil, co przekłada się na cichszą i bardziej stabilną jazdę pojazdów, bez wibracji i nadmiernych drgań.

Nowoczesna infrastruktura i technologie

Modernizacja obejmuje również przebudowę układu torowego wraz z harfą, czyli zespołem rozjazdów przed torami postojowymi. Inwestycja zakłada montaż systemu sterowania zwrotnicami, instalację nowoczesnego monitoringu oraz energooszczędnego oświetlenia. W ramach pierwszych etapów zadania wykonano także kompleksową przebudowę instalacji podziemnych.

W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace wykończeniowe oraz roboty torowe przy wjeździe do istniejącej hali serwisowej. Zakończenie całego przedsięwzięcia zaplanowano na wiosnę 2026 roku.

Zajezdnia MZK Bydgoszcz
Zajezdnia MZK Bydgoszcz/foto: bydgoszcz.pl

Inwestycja o wartości 100 mln zł

Całkowita wartość modernizacji zajezdni tramwajowej wynosi 100 mln zł. To część szerokiego programu inwestycyjnego, obejmującego także zakup nowoczesnych tramwajów i przygotowanie zaplecza technicznego dla taboru.

Jak podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, miasto jeszcze nigdy nie inwestowało tak dużych środków w transport publiczny:
– Modernizacja zajezdni to nie tylko poprawa warunków pracy dla obsługi technicznej, ale przede wszystkim gwarancja utrzymania wysokiej jakości usług przewozowych. Razem z zakupem nowoczesnych tramwajów i rozwojem sieci torowisk inwestujemy miliard złotych w ekologiczny, komfortowy i przyjazny transport publiczny – mówi samorządowiec.

Zaplecze dla nowoczesnego taboru

Zmodernizowana zajezdnia będzie w pełni dostosowana do obsługi nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, których dostawy są realizowane w ramach kontraktu o wartości ponad 430 mln zł. Kolejnych sześć pojazdów zostanie zamówionych jeszcze w tym roku. Nowe zaplecze techniczne umożliwi sprawne serwisowanie taboru, zapewniając jednocześnie wysoką efektywność eksploatacyjną i niskie koszty utrzymania pojazdów.

Modernizacja zajezdni to inwestycja, która przygotowuje Bydgoszcz na przyszłość – z nowoczesną flotą, lepszą organizacją zaplecza technicznego i infrastrukturą odpowiadającą standardom europejskim. Dzięki niej miasto w pełni wykorzysta potencjał nowych linii tramwajowych i dalszych inwestycji w zrównoważony transport.

Komentarze