Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Miejski tabor szynowy Hyundai Rotem

infotram
17.11.2009 17:58
0 Komentarzy
W dziedzinie taboru szynowego Europa jest niewątpliwym liderem, jednak na rynkach eksportowych pojawia się konkurencja z Azji. Oprócz przedstawionych w poprzednim tygodniu dokonań Chin o swoje miejsce walczy również Korea Południowa, a dokładniej spółka Hyundai Rotem.
Hyundai Rotem został założony w 1999 roku jako Korea Rolling Stock Corporation (KOROS), które powstało w skutku fuzji głównych dostawców taboru w Korei Południowej. W skład KOROS weszły Hanjin Heavy Industries, Daewoo Heavy Industries oraz Hyundai Precision. W 2002 roku spółka zmieniła nazwę na Railroading Technology System, czyliRotem. W 2007 roku chcąc podkreślić powiązania właścicielskie spółka przyjęła obecną nazwę Hyundai Rotem. Zatrudnia ona 3800 pracowników w 29 krajach świata. Pomimo stosunkowo małego stażu spółka posiada bardzo dużą wiedzę technologiczną pozwalającą na budowę różnego rodzaju pojazdów szynowych, których jakość jest oceniana pozytywnie. Hyundai Rotem posiada własny dział badań i rozwoju, dzięki czemu od wieli lat eksperymentuje z pojazdami na poduszce magnetycznej. Jednak w niniejszym artykule ograniczymy się do lekkich kolejek oraz składów metra. Artykuł bazuje na informacjach z oficjalnej strony producenta, stąd ma bardziej charakter poglądowy, niż kompletnego zestawienia dokonań.
Metro w Nowym Delhi
Metro dla Nowego Delhi. Fot. Hyundai Rotem
W 2001 roku został zawarty duży kontrakt na dostawę składów metra dla Delhi Metro Rail Corporation Ltd. (DMRC) obsługującego metro w Nowym Delhi. Pierwotne zamówienie na 240 wagonów zostało złożone w 2001 roku, natomiast w 2005 roku zamówiono opcjonalne 40 dodatkowych. Dostawa zespołów z pierwszego zamówienia odbyła się w latach 2002-2006, natomiast opcjonalnych składów w 2007 roku. Zespoły dla Nowego Delhi są czterowagonowe o prędkości maksymalnej 90 km/h. Składy zostały wykonane na tor szeroki 1676 mm. Pudła ze stali nierdzewnej mają długość 21,34 metra, szerokość 3,2 metra oraz wysokość 4,25 metra. Napęd zapewniają silniki prądu przemiennego z przekształtnikami VVVF.
Metro w Atenach
Metro dla Aten. Fot. Hyundai Rotem
Ateny to kolejny z udanych zamówień dla Hyundai Rotem. Pierwotny kontrakt z 2002 roku obejmował 126 wagonów metra, których dostawa odbyła się w latach 2003-04. 21 normalnotorowych, sześciowagonowych składów o prędkości maksymalnej 120 km/h pozwoliło na zapewnienie sprawnego transportu podczas Igrzysk Olimpijskich. Każdy z wagonów ma pudła ze stali nierdzewnej o długości 17 metrów i szerokość 2,8 metra.
Metro dla Aten - wizualizacja nowych składów. Fot. Hyundai Rotem Metro dla Aten - wizualizacja nowych składów. Fot. Hyundai Rotem
Pozytywne wyniki eksploatacyjne doprowadziły do zawarcia w dniu 16 września 2009 umowy na dostawę kolejnych 12 wagonów metra za 160 milionów €. Wagony te są przeznaczone do obsługi linii 2 i 3, a ich dostawy mają się odbyć do 2011 roku.
Składy metra dla Hong Kongu
Metro dla Hong Kongu. Fot. Hyundai Rotem
W 2004 roku Hyundai Rotem zawarł kontrakt na dostawę 32 normalnotorowych wagonów metra dla potrzeb linii Tung Chung. Dostawy odbyły się w latach 2006-2007 i obejmowały cztery składy ośmiowagonowe o prędkości maksymalnej 140 km/h. Każdy z wagonów ma wymiary 22,5 metra długości, 3,118 metra szerokości oraz 3,698 metra wysokości.
Składy metra dla Seulu
Metro dla 9 linii w Seulu. Fot. Hyundai Rotem
Dla potrzeb metra w Seulu Hyundai Rotem dostarczył 96 wagonów metra. Kontrakt zawarty w 2005 roku został zrealizowany w 2008 roku i obejmował dostawy taboru dla potrzeb 9-tej linii metra w Seulu. Każdy pociąg składa się z 4 wagonów, co daje 24 składy. Pociągi dla standardowego rozstawu szyn mają prędkość maksymalną 100 km/h i zostały wykonane ze stali nierdzewnej. Wymiary wagonów to długość 20 metrów, szerokość 3,12 metra oraz wysokość 3,6 metra. Przekształtniki trakcyjne wykonano w technologii VVVF.
Kolejki miejskie dla Istambułu
Kolejka miejska dla Istambułu. Fot. Hyundai Rotem
W 2005 roku Hyundai Rotem zawarł z IETT (Istanbul Elektrik Tramvary ve Tunel Isletmeleri) kontrakt na dostawę 34 składów kolejek miejskich z wejściem w strefie wysokiej podłogi. Zamówienie było realizowane od 30 kwietnia 2008 do 30 grudnia 2008. Przedmiotem dostaw były dwuwagonowe składy kolejki miejskiej o długości 26,96 metra, szerokości 2,65 metra oraz wysokości 3,32 metra. Cztery silniki trakcyjne o mocy 43 kW każdy zapewniają prędkość maksymalną 80 km/h. Silniki są prądu przemiennego i są zasilane poprzez przekształtniki trakcyjne w technologii VVVF. Zasilanie odbywa się standardowo z sieci napowietrznej za pomocą pantografu.
Automatyczne składy metra dla Vancouver
Automatyczne metro w mieście Vancouver. Fot. Hyundai Rotem
W 2005 roku zawarto również kontrakt z SNC Lavalin na dostawę 40 wagonów automatycznego metra dla budowanej nowej linii Canada Line w Vancouver. Dostawy były realizowane od końca marca 2008 do 4 kwietnia 2009, natomiast linia oficjalnie ruszyła w dniu 17 sierpnia 2009. Trasa ma 19 km długości, 16 stacji, a jej budowa pochłonęła 2 miliardy dolarów kanadyjskich. Wagony są przystosowane do eksploatacji jako podwójne i posiadają przejścia międzywagonowe na jednym z końców. Na drugim końcu znajduje się ściana czołowa z przednią szybą, za którą znajdują są siedzenia. Było to możliwe, ponieważ linia ta jest w pełni automatyczna i pozwala na prowadzenie pociągów bez maszynisty. Każdy z wagonów ma długość 20 metrów, szerokość 3 metry i wysokość 3,67 metra. Pudła wagonów zostały wykonane ze stali nierdzewnej, natomiast koła o standardowym rozstawie szyn 1435 mm są napędzane za pomocą silników elektrycznych i przekształtników trakcyjnych w technologii VVVF. Zasilanie odbywa się za pomocą trzeciej szyny.
Linia lekkiej kolei Busan-Gimhae
Automatyczna kolejka Busan-Gimhae. Fot. Hyundai Rotem
W 2006 roku Hyundai Rotem uzyskało zamówienie na dostawę 50 składów kolejek miejskich dla linii Busan-Gimhae w Korei Południowej. Zamówienie to ma zostać zrealizowane do 30 lipca 2010 roku. Pojazdy mają mieć dwa wagony, wejście w strefie wysokiej podłogi, długość 27 metrów, szerokość 2,65 metra i wysokość 3,4 metra. Normalnotorowe składy mają mieć pudła aluminiowe, prędkość maksymalną 80 km/h oraz przekształtniki trakcyjne VVVF. Ciekawostką będzie fakt, że składy te mają poruszać się automatycznie bez maszynisty.
Automatyczne metro w Sao Paulo
Automatyczne metro dla Sao Paulo. Fot. Hyundai Rotem
Niedawno miała również miejsce dostawa pierwszego automatycznego składu metra Hyundai Rotem dla linii 4 w Brazylijskim Sao Paulo. Linia ta ma zostać otwarta w 2010 roku i umożliwiać automatyczne prowadzenie ruchu bez udziału maszynisty. Cały system sterowania dostarczy Hyundai Rotem. Składy na tej linii będą sześciowagonowe. Łącznie zamówienie opiewa na 84 wagony za 1,6 miliarda dolarów amerykańskich.

W przeciwieństwie do niektórych dostawców liczących na szybki zarobek eksportując niskiej jakości produkty, Hyundai Rotem do każdego zamówienia przykłada odpowiednią wagę. Najlepszym tego dowodem może być zamówienie na składy metra z Aten. Warto również podkreślić, że producent ten posiadając własny ośrodek badań i rozwoju oferuje własne systemy automatycznego prowadzenia i sterowania pociągami, czy też rozwija projekt kolejek na poduszce magnetycznej. Dzięki temu produkty oferowane przez Hyundai Rotem należą do dopracowanych i raczej wzbudzają pozytywny odbiór tak przez użytkowników jak i pasażerów.

Komentarze