Metro na Bemowie nabiera kształtów. Trwa budowa ostatniego odcinka II linii, kiedy koniec?
Budowa zachodniego odcinka drugiej linii metra w Warszawie wkracza w zaawansowaną fazę. Na Bemowie coraz wyraźniej widoczne są konstrukcje przyszłych stacji: Lazurowa, Chrzanów i Karolin.
Prace mają zakończyć się do końca 2026 roku i tym samym zamknąć cały proces rozbudowy linii M2.
Rozkład jazdy:
- Jakie prace budowlane prowadzone są obecnie na stacjach Lazurowa i Chrzanów?
- Kiedy planowane jest zakończenie budowy zachodniego odcinka drugiej linii metra w Warszawie?
- Z jakich funduszy Unia Europejska współfinansuje budowę metra na Bemowie?
Widoczne postępy na stacjach Lazurowa i Chrzanów
Na stacji C3 Lazurowa, zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, trwają intensywne prace wykończeniowe. Montowane są systemy wentylacyjne oraz inne instalacje techniczne. Za ścianami zatorowymi, na poziomie -2, budowane są korytarze techniczne, w których docelowo poprowadzone zostanie okablowanie. Równolegle wznoszone są ściany przyszłych peronów oraz pomieszczenia techniczne.
Jeszcze bardziej zaawansowany etap osiągnięto na stacji C2 Chrzanów, powstającej przy skrzyżowaniu ulic Rayskiego i Szeligowskiej. Wylano już część płyty peronu, po której w przyszłości będą przemieszczać się pasażerowie. Uformowano też ściany tzw. podperonia oraz przygotowano przestrzeń dla pomieszczeń technicznych, w których pracować będą automatycy i mechanicy. W stanie surowym znajdują się także schody prowadzące na powierzchnię oraz konstrukcje przyszłych wyjść z przystanku.
Zakończenie prac budowlanych w 2026 roku
Zgodnie z harmonogramem, budowa trzech stacji pasażerskich ma zakończyć się latem 2026 roku. Równolegle postępują prace przy Stacji Techniczno-Postojowej Mory, która ma być gotowa już w listopadzie tego roku. Za stacją Karolin powstaje podziemna infrastruktura torowa, która połączy sieć metra z zapleczem technicznym. Nowy fragment linii M2 pozwoli na sprawną obsługę, konserwację i serwisowanie pociągów kursujących na tej trasie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Silne wsparcie z funduszy unijnych
Budowa zachodniego odcinka drugiej linii metra to inwestycja o ogromnym znaczeniu dla stolicy – zarówno komunikacyjnym, jak i strategicznym. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Funduszu Spójności. Projekt jest częścią programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.
Całkowita wartość projektu, obejmującego również zakup nowego taboru, wynosi 3 miliardy złotych, z czego ponad 1,1 miliarda złotych pochodzi z unijnego dofinansowania.
Budowa metra na Bemowie to nie tylko inwestycja w wygodę mieszkańców i lepsze skomunikowanie zachodnich dzielnic miasta, ale także element działań na rzecz zrównoważonego transportu i poprawy jakości życia w Warszawie.
Komentarze