Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Metro do Porto zamawia nowe tramwaje od CRRC Tangshan na linię H

infotram
21.03.2025 15:30
0 Komentarzy

Metro do Porto przyznało firmie CRRC Tangshan kontrakt na dostawę tramwajów wyposażonych w system automatycznej obsługi na poziomie GoA2, które będą obsługiwać przyszłą linię H (Ruby).

Zamówienie o wartości 69,5 mln euro, które zostało przyznane w wyniku międzynarodowego przetargu, obejmuje 22 tramwaje, z czego 18 będzie wyposażonych w system sterowania ruchem oparty na komunikacji (CBTC) umożliwiający automatyczną obsługę z nadzorem operatora na linii H.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cechy i udogodnienia będą posiadać nowe tramwaje CRRC Tangshan zamówione przez Metro do Porto?
  2. W jaki sposób finansowane jest zamówienie na nowe tramwaje oraz budowa linii H w Porto?
  3. Jakie znaczenie dla systemu transportowego Porto będzie miała linia H i jakie połączenia zapewni?
Tramwaj CRRC dla Porto
Tramwaj CRRC dla Porto/foto: Metro de Porto

Nowoczesne i funkcjonalne pojazdy

Nowe tramwaje będą miały lekką konstrukcję aluminiową i pojemność 244 pasażerów, w tym 64 miejsca siedzące. Zapewnią także przestrzeń dla osób o ograniczonej mobilności oraz rowerzystów. Ich stylistyka, opracowana przez CRRC we współpracy z portugalską firmą AlmaDesign, łączy nowoczesność, atrakcyjność i funkcjonalność. Pojazdy będą wyposażone w oświetlenie LED oraz system unikania kolizji, co zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.

Finansowanie i harmonogram dostaw

Zamówienie jest współfinansowane przez unijny program Sustainable 2030 oraz Portugalski Fundusz Środowiskowy. Dostawy tramwajów rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku, przed ukończeniem budowy linii H. Dodatkowo Metro do Porto zastrzegło opcję zamówienia kolejnych 10 tramwajów.

Charakterystyka linii H

Linia H połączy Casa da Música z Santo Ovídio w Vila Nova de Gaia, zapewniając węzeł przesiadkowy do planowanej linii kolei dużych prędkości między Lizboną a Porto. Trasa o długości 6,4 km obejmie osiem przystanków oraz nowy most nad rzeką Douro.

Pakiet robót budowlanych o wartości 435 mln euro jest częściowo finansowany przez unijny Fundusz Odbudowy i Odporności (Recovery & Resilience Fund).

Obecna flota i wcześniejsze kontrakty

Obecnie Metro do Porto posiada 120 tramwajów, w tym 18 dostarczonych przez CRRC Tangshan, które weszły do eksploatacji w 2023 roku. Kontrakt na ich dostawę, wart 49,6 mln euro, został podpisany w styczniu 2020 roku po wygranej chińskiej firmy nad Siemens Mobility i Škoda Transportation. Nowe zamówienie umacnia pozycję CRRC Tangshan jako jednego z kluczowych dostawców pojazdów szynowych dla Porto.

Komentarze