Metro do Porto zamawia nowe tramwaje od CRRC Tangshan na linię H
Metro do Porto przyznało firmie CRRC Tangshan kontrakt na dostawę tramwajów wyposażonych w system automatycznej obsługi na poziomie GoA2, które będą obsługiwać przyszłą linię H (Ruby).
Zamówienie o wartości 69,5 mln euro, które zostało przyznane w wyniku międzynarodowego przetargu, obejmuje 22 tramwaje, z czego 18 będzie wyposażonych w system sterowania ruchem oparty na komunikacji (CBTC) umożliwiający automatyczną obsługę z nadzorem operatora na linii H.
Rozkład jazdy:
- Jakie cechy i udogodnienia będą posiadać nowe tramwaje CRRC Tangshan zamówione przez Metro do Porto?
- W jaki sposób finansowane jest zamówienie na nowe tramwaje oraz budowa linii H w Porto?
- Jakie znaczenie dla systemu transportowego Porto będzie miała linia H i jakie połączenia zapewni?
Nowoczesne i funkcjonalne pojazdy
Nowe tramwaje będą miały lekką konstrukcję aluminiową i pojemność 244 pasażerów, w tym 64 miejsca siedzące. Zapewnią także przestrzeń dla osób o ograniczonej mobilności oraz rowerzystów. Ich stylistyka, opracowana przez CRRC we współpracy z portugalską firmą AlmaDesign, łączy nowoczesność, atrakcyjność i funkcjonalność. Pojazdy będą wyposażone w oświetlenie LED oraz system unikania kolizji, co zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.
Finansowanie i harmonogram dostaw
Zamówienie jest współfinansowane przez unijny program Sustainable 2030 oraz Portugalski Fundusz Środowiskowy. Dostawy tramwajów rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku, przed ukończeniem budowy linii H. Dodatkowo Metro do Porto zastrzegło opcję zamówienia kolejnych 10 tramwajów.
Charakterystyka linii H
Linia H połączy Casa da Música z Santo Ovídio w Vila Nova de Gaia, zapewniając węzeł przesiadkowy do planowanej linii kolei dużych prędkości między Lizboną a Porto. Trasa o długości 6,4 km obejmie osiem przystanków oraz nowy most nad rzeką Douro.
Pakiet robót budowlanych o wartości 435 mln euro jest częściowo finansowany przez unijny Fundusz Odbudowy i Odporności (Recovery & Resilience Fund).
Obecna flota i wcześniejsze kontrakty
Obecnie Metro do Porto posiada 120 tramwajów, w tym 18 dostarczonych przez CRRC Tangshan, które weszły do eksploatacji w 2023 roku. Kontrakt na ich dostawę, wart 49,6 mln euro, został podpisany w styczniu 2020 roku po wygranej chińskiej firmy nad Siemens Mobility i Škoda Transportation. Nowe zamówienie umacnia pozycję CRRC Tangshan jako jednego z kluczowych dostawców pojazdów szynowych dla Porto.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze