Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódzkie inwestycje tramwajowe zatwierdzone, będą nowe tramwaje

infotram
02.06.2016 11:37
0 Komentarzy

Łódź uzyska 2,3 mldzł dofinansowania na projekty o strategicznym znaczeniu dla rozwojuspołeczno-gospodarczego kraju – poinformowała w czwartek prezydent Łodzi HannaZdanowska.

Oprócz budowy tunelu łączącego stacje Łódź Kaliska i ŁódżFabryczna, dofinansowany zostanie transport publiczny.

Zdanowska podała, że wiceminister rozwoju Witold Słowikzatwierdził zaktualizowany Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych (SzOOP) ProgramuInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. „Do tej pory na liście tejznajdował się tunel średnicowy, który ma połączyć stacje Łódź Fabryczna i ŁódźKaliska. Teraz pojawiła się nowa inwestycja, którą umownie nazywamy +Tramwajemdla Łodzi+” – zaznaczyła.

Jak wyjaśniła prezydent, kompleksowy program integracjisieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej obejmujerozbudowę sieci tramwajowej i podłączenie do istniejących już izmodernizowanych wcześniej systemów komunikacji, m.in. Tramwaju Regionalnego iTrasy W-Z. Na projekt składa się przebudowa infrastruktury torowo-sieciowej nakluczowych arteriach miasta, zakup nowych tramwajów, modernizacja zajezdniChocianowice.

„Łączny koszt obu inwestycji to prawie 3 mld zł, zczego 2,3 mld zł miasto uzyska w formie dofinansowania. Wpisanie na listę SzOOPuprawnia miasto do aplikowania bezkonkursowego; zatem wymienione projekty pozłożeniu właściwego wniosku są do realizacji i nie podlegają procedurzekonkursowej. Będziemy mogli je realizować już od tego roku” – podkreśliłaZdanowska.

Według wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu (ZDiT)Katarzyny Mikołajec, po wykonaniu projektu Łódź zyska prawie 11 kmzmodernizowanych i dobudowanych linii tramwajowych, a także integrację siecitramwajowej z Łódzkim Tramwajem Regionalnym, Trasą W-Z i Łódzką KolejąAglomeracyjną.

Szacowany wkład UE w budowę i modernizację niskoemisyjnegotransportu publicznego w Łodzi podany w wykazie to 411 mln zł. Jak zapowiadamagistrat, realizacja projektu rozpocznie się już w tym roku od przebudowyskrzyżowania Dąbrowskiego – Rydza – Śmigłego.

Kolejne etapy projektu realizowane będą do końca 2021 r.Obejmą m.in. budowę nowej linii tramwajowej na ul. Nowowęglowej od ul.Tramwajowej do włączenia w ul. Kopcińskiego wraz z przebudową wiaduktu na ul.Kopcińskiego, przebudowę linii tramwajowej na al. Śmigłego-Rydza od ul.Przybyszewskiego do ul. Dąbrowskiego oraz przebudowę torowiska wraz zinfrastrukturą na ulicach: Przybyszewskiego, Dąbrowskiego, Rzgowskiej. Nowetorowisko, łączące al. Śmigłego-Rydza z ul. Rzgowską, powstanie na ul.Broniewskiego.

Plany zakładają też przebudowę wiaduktów drogowych itramwajowego na ul. Przybyszewskiego nad torami kolejowymi wraz z rozbudowąukładu drogowego w rejonie tych obiektów. Zmodernizowana zostanie zajezdniaChocianowice. Planuje się też zakup 30 nowoczesnych tramwajów.

ZDiT skupi się obecnie na przygotowaniu wniosku odofinansowanie, który musi być złożony do końca roku. „Jesteśmy gotowi, byaplikować o te środki, uzyskać odpowiednie decyzje do końca 2016 r. i wprzyszłym roku rozpocząć realizację zadania” – podkreśliła Mikołajec.

Drugi uwzględniony na liście SzOOP projekt dotyczy budowykolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią; w tym przypadku wnioskodawcą są PKPPolskie Linie Kolejowe S.A. Szacowana kwota dofinansowania to 1,76 miliarda zł.


Komentarze