Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódź planuje wielkie inwestycje tramwajowe

infotram
20.04.2023 12:45
0 Komentarzy

Zielone, ciche torowiska, bezpieczne przystanki i ekologiczne oświetlenie to wyróżniki nowych inwestycji tramwajowych w Łodzi.

W najbliższej przyszłości transport zbiorowy w Łodzi wzbogaci się o wyremontowane trasy i potrzebną im infrastrukturę.

Nowe torowisko przy Bulwarach Północnych

W tej chwili Bulwary i ich okolice to ogromny plac budowy. W ramach programu rewitalizacji miasto modernizuje torowisko, jezdnię i chodniki w ciągu ulic Ogrodowej i Północnej.

Efekty prac są już widoczne na północnej nitce od strony parku Staromiejskiego (nowe podkłady i tory). W kwietniu zaplanowano rozpoczęcie robót na południowej stronie na odcinku od ul. Zachodniej do ul. Wschodniej. Finał inwestycji planowany jest na IV kw 2023 r. Wartość przebudowy ulic Północnej i Ogrodowej to ponad 45 mln zł.

Wystartowała budowa torowiska do Konstantynowa

Tramwaje z Łodzi do Konstantynowa przestały kursować w 2019 r. Teraz torowisko, zwrotnice, sieć trakcyjna, przystanki, odcinki ulic przylegające do linii oraz instalacje podziemne zostaną przebudowane lub wybudowane od nowa.

Siedmiokilometrowy odcinek torowiska przeznaczony do remontu został podzielony na dwa fragmenty. Łódzki, o długości ok. 2,8 km, obejmuje ul. Konstantynowską od ul. Krakowskiej do ul. Przygranicznej. Tutaj zostanie m.in. przebudowana jednotorowa linia wraz z trakcją i kablami trakcyjnymi, jak również postawiona nowa podstacja wraz z wyposażeniem. Powstaną też trzy zupełnie nowe mosty nad rzeką Łódką.

Na konstantynowskim odcinku – od ul. Przygranicznej do pl. Wolności w Konstantynowie – zostanie położone nowe torowisko, na mijankach będą nowe zwrotnice i instalacje do ich ogrzewania, a na jednotorowych odcinkach linii będzie działał zmodernizowany system sterowania ruchem. Na nowych peronach przystankowych staną bezpieczne wiaty z ławkami.

Co się dzieje na placu budowy?

Ekipy budowlane pracują w Konstantynowie Łódzkim pomiędzy ulicami Warzywniczą a Żeromskiego. Budowane jest koryto pod przyszłe torowisko. Prace na łódzkim odcinku obejmującym ul. Konstantynowską, od ul. Krakowskiej do ul. Przygranicznej, wystartują po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.

Generalny remont Wojska Polskiego

Ulica Wojska Polskiego od kilku lat czekała na modernizację, a start inwestycji wielokrotnie się odwlekał. W 2021 r. wystartowała przebudowa układu drogowego ulicy wraz z wymianą torowiska tramwajowego (wyłączonego z użytkowania w 2019 r. ze względu na katastrofalny stan techniczny). Tory zostaną położone na nowo, a wzdłuż zmodernizowanej ulicy powstaną nowe chodniki z wydzieloną drogą dla rowerów i miejscami postojowymi dla samochodów.

Co dzieje się na placu budowy?

Prowadzone są prace przy konstrukcji torowiska tramwajowego, budowie kanalizacji i odwodnienia. W remoncie jest również budynek podstacji Smugowa, trwa układanie kabli trakcyjnych w ul. Strykowskiej.


Kompleksowy remont ulic Legionów i Cmentarnej

Ul. Legionów to ostatnia tak bardzo zniszczona ulica w centrum Łodzi. I ostatni z tak dużych projektów drogowych, który miasto rozpoczęło w tym rejonie. Przebudowa ul. Legionów to właściwie trzy zadania obejmujące jeszcze jedną drogę. Pierwszy odcinek sięga od remontowanego pl. Wolności do ul. Gdańskiej, a w zakresie ma też skrzyżowania. Drugie zadanie obejmuje odcinek od ul. Gdańskiej do ul. Żeligowskiego, a trzecie zadanie to przebudowa ul. Cmentarnej od ul. Legionów do ul. Ogrodowej.

Co się dzieje na placu budowy?

Warunki atmosferyczne sprzyjają wykonawcy, dzięki czemu mocno zaawansowane są już prace instalacyjne, sanitarne i ziemne. Ponadto wystartowały intensywne roboty w ulicy Cmentarnej. Torowisko będzie poprowadzone w śladzie istniejących torów, łącząc je z torowiskiem w ul. Legionów, ale też delikatnie przysuwając je do przystanków. Nowe przystanki będą bezpieczne i wygodne – perony znajdą się na wysokości pozwalającej na łatwe wsiadanie i wysiadanie bez wchodzenia na jezdnię.


Torowiska na wiaduktach na Przybyszewskiego

Od podstaw powstają wiadukty na ul. Przybyszewskiego – dwa drogowe i jeden tramwajowy. Prace przy budowie północnego wiaduktu są już na ostatniej prostej.

Inwestycja zakłada całkowitą modernizację ulicy oraz budowę nowych wiaduktów, po których będą mogły się poruszać nie tylko auta, ale również tramwaje. Na budowie nowych wiaduktów w ul. Przybyszewskiego trwają intensywne prace na obiekcie północnym, na którym betonowane są już ciągi chodnikowe i fundamenty pod schody. Niwelowane są również nasypy najazdowe z obu stron oraz usypywane są nowe. Roboty te dotyczą również starego wiadukt tramwajowego, którego rozbiórka jest już bardzo bliska zakończenia. W najbliższym czasie kontynuowane będą prace przy schodach i betonowaniu płyt przejściowych. Za pomocą specjalnej technologii wzmacniane też będą nasypy ziemne.

Wiadukty na ul. Przybyszewskiego będą miały po trzy pasy. Zarówno autobusy, jak i tramwaje MPK Łódź będą poruszać środkową estakadą. Powstanie tramwajowo-autobusowo-kolejowy węzeł komunikacyjny przy ulicach Niciarnianej i Papierniczej.

Remont Przybyszewskiego. Rozbierają już sieć trakcyjną

Od zabezpieczenia placu budowy i demontażu sieci trakcyjnej rozpoczął się remont trzeciego odcinka na ul. Przybyszewskiego – od ul. Grabowej do al. Śmigłego-Rydza.

Remont to nie tylko modernizacja ul. Przybyszewskiego, ale również przebudowanie skrzyżowania z Przędzalnianą, Ozorkowską, Łęczycką i Kilińskiego. W planach jest budowa nowej jezdni z torowiskiem tramwajowym dostosowanym do niskoemisyjnych tramwajów.

Wielki remont zajezdni Chocianowice

Prace modernizacyjne obejmują m.in. wymianę torowisk i sieci trakcyjnej oraz przebudowę układu zasilania z własną stacją transformatorową. Powstanie też nowy układ wewnętrznych dróg wraz z oświetleniem. W ramach inwestycji zostanie odnowiona ceglana elewacja zabytkowej głównej hali, gdzie zachowanych zostanie wiele elementów architektonicznych, a wewnątrz zostanie wyeksponowana część ścian pochodzących z pierwszej połowy XX wieku. Poza tym do obiektu dobudowana zostanie część z nowoczesnymi stanowiskami do sprzątania, mycia i obsługi technicznej tramwajów. Powierzchnia użytkowa po rozbudowie i modernizacji hali to 5 262,1 mkw.

Do odnowionej zajezdni trafi 30 tramwajów Moderusów Gamma – niskopodłogowych, klimatyzowanych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Model był trzykrotnie nagradzany za wygląd na największych targach kolejowych.

Inwestycja zostanie zakończona pod koniec 2023 roku, a jej wartość to ponad 138 mln zł.


Przetargi na remonty kolejnych torowisk w Łodzi

Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na opracowanie programów funkcjonalno-użytkowych oraz dokumentacji aplikacyjnych do złożenia wniosków o dofinansowanie dla projektów dotyczących modernizacji pięciu odcinków łódzkiej sieci tramwajowej.

Na liście znajdują się:

ul. Rzgowska od ul. Broniewskiego/Paderewskiego do pętli Kurczaki;

ul. Zielona, Legionów, Srebrzyńska i Konstantynowska wraz z węzłem Łódź Koziny;

ul. Aleksandrowska od ul. Szczecińskiej do ul. Bielicowej wraz z budową węzła multimodalnego Łódź Żabieniec;

ul. Żeromskiego oraz al. Politechniki od ul. Kopernika do Ronda Lotników Lwowskich;

ul. Warszawska od Ronda Powstańców 1863 r. do ul. Wycieczkowej.

Komentarze