Łódź ma tramwajowe plany do 2027 roku
Trwa wielki projekt modernizacji i odbudowy sieci tramwajowej w Łodzi. W ciągu ostatnich kilku lat wyremontowanych zostało niemal 30 km linii tramwajowych, a do 2027 r. czeka to wszystkie łódzkie torowiska.
Urząd Miasta przedstawił szczegóły.
Wojska Polskiego
W połowie marca otwarto linię tramwajową na ul. Wojska Polskiego. Teraz mieszkańcy Bałut, zamiast czekać po 15–20 minut na autobus zastępczy, mają do wyboru dwie linie tramwajowe – 1 i 6, które łącznie kursują co 7,5 minut. „Szóstka” wróciła na trasę z Dołów na Kurczaki i zapewnia bezpośrednie połączenie Bałut z centrum miasta. Ponadto uruchomiona została linia 1, która z Dołów dociera do skrzyżowania ul. Kilińskiego z ul. Tymienieckiego. Dzięki temu znacznie skrócił się dojazd na Dworzec Fabryczny i podwoiła się liczba tramwajów na ul. Kilińskiego. Przejazd tramwaju po ul. Wojska Polskiego zajmuje jedynie 8 minut, czyli o kilka minut mniej niż przed remontem.
Legionów i plac Wolności
Wraz z zakończeniem prac na placu Wolności i udostępnieniem przejazdu przez ul. Legionów od początku marca na swoją trasę wróciła linia 15, która kursuje z Kurczaków na ul. Telefoniczną. Ponadto zmieniły się trasy linii 17 i 86, które również przejeżdżają przez plac Wolności. Dzięki zlokalizowanym na placu Wolności przystankom możemy komunikacją miejską dojechać bezpośrednio na główny plac naszego miasta i wejść wprost w ul. Piotrkowską. Zmieniona trasa linii 17 zapewnia również obsługę ul. Nowomiejskiej i lepszy dojazd do parku Staromiejskiego.
Zajezdnia Chocianowice
W kwietniu planowane jest uruchomienie zajezdni Chocianowice, gdzie powstaje nowoczesne centrum obsługi tramwajów. Dzięki wznowieniu obsługi przez zajezdnię, tramwaje linii 4 i 17 znów pojadą swoimi trasami. „Czwórka” znów połączy Radogoszcz z Dąbrową, przejeżdżając przez Dworzec Fabryczny i al. Śmigłego-Rydza, a „siedemnastka” pojedzie z ul. Telefonicznej przez ul. Legionów i al. Politechniki na Chocianowice. Dzięki temu zyskamy więcej kursów w wielu częściach miasta i nowe bezpośrednie połączenia, które ułatwią podróżowanie po Łodzi.
Przybyszewskiego
W wakacje, dzięki zakończeniu przebudowy ul. Przybyszewskiego oraz wiaduktów na Widzewie, na zmodernizowaną trasę wrócą linie 3 i 7. Przebudowana ul. Przybyszewskiego będzie miała nie tylko nowe torowisko tramwajowe i przystanki, ale także nową jezdnię, chodniki i zieleń. Stare wiadukty na ul. Przybyszewskiego (dwa drogowe i jeden tramwajowy) trzeba było zburzyć i wybudować od nowa. Po ukończeniu staną się nowoczesnym węzłem przesiadkowym, który zintegruje cały transport zbiorowy. Dopełnieniem będzie nowa stacja kolejowa Łódź Zarzew, która powstanie pod nimi (inwestycja PKP PLK ma się zakończyć w 2025 r.). Łodzianie zyskają wówczas opcję łatwej przesiadki pomiędzy komunikacją miejską a koleją. Będzie też miejsce na parkingi dla rowerów i samochodów.
Niższa
Już w wakacje rozpocznie się ostatni etap przebudowy al. Śmigłego-Rydza i ul. Niższej, co pozwoli na powrót linii 13 na krańcówkę przy ul. Śląskiej. Inwestycja obejmie przebudowę kolejnego fragmentu al. Śmigłego-Rydza (od ul. Dąbrowskiego do ul. Broniewskiego) oraz ul. Niższej (od ul. Broniewskiego do ul. Śląskiej). Drogowcy przebudują również wloty w ul. Broniewskiego. Długość przebudowywanego odcinka to 1,1 km. Po zakończeniu prac na cały wyremontowany odcinek wrócą tramwaje, które do pętli Niższa/Śląska nie jeżdżą od 2018 r. Przebudowa obejmie jezdnie, chodniki, drogę rowerową i torowisko. Nowa pętla tramwajowa zostanie wzbogacona o specjalny pas dla autobusów.
Franciszkańska
Miasto wybrało wykonawcę modernizacji ul. Franciszkańskiej, która zostanie przebudowana od ul. Wojska Polskiego do ul. Północnej. Zadanie będzie realizowane formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawca najpierw sporządzi projekt, a potem wykona prace budowlane, których start planowany jest na początek 2026 r. Franciszkańska otrzyma nowe torowisko tramwajowe i przystanki przy ul. Północnej, uporządkowane miejsca parkingowe przy centrum krwiodawstwa oraz rozdzielone pasy ruchu przy ul. Północnej. Wymienione będą chodniki, przebudowany zostanie wodociąg, pojawi się też nowa zieleń.
Warszawska
Na ul. Warszawskiej zmodernizowane zostanie torowisko – od ronda Powstańców 1863 r. do ul. Wycieczkowej. Dzięki przebudowie torowiska na ul. Warszawską powróci tramwajowe połączenie z Łagiewnikami i Arturówkiem.
Projekt przebudowy zakłada wiele nowych rozwiązań, nie tylko w zakresie komunikacji tramwajowej. Pojawią się nowe miejsca parkingowe i zieleń, a pod wiaduktem PKP nowe przejście dla pieszych – łatwiej będzie dojść do sklepów i osiedla. Na całej długości powstanie również droga rowerowa albo ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowane zostanie też skrzyżowanie z ul. Skrzydlatą. Tramwaj pod wiaduktem kursować będzie po dwóch torach, żeby uniknąć kolizyjnych sytuacji i stworzyć proste zasady przejazdu z samochodami. Nowa krańcówka przy ul. Wycieczkowej zostanie zmodernizowana. Cała trasa wykonana zostanie w zielonym torowisku, a przystanki w końcu będą pełnowymiarowe. Zainstalowane zostaną też wiaty i elektroniczne tablice informacji pasażerskiej.
Rzgowska i tramwaj do Matki Polki
Na Górnej szykuje się kompleksowa modernizacja torowiska na ul. Rzgowskiej. Projekt został podzielony na trzy etapy. Pierwszy to modernizacja trasy od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do ul. Broniewskiego. Nowe torowisko i przystanki „wiedeńskie”, znane pasażerom z ul. Piotrkowskiej, umożliwią łatwe i wygodne korzystanie z tramwajów. Drugi etap obejmuje odcinek od od Białego Kościoła do ul. Kurczaki. Na dużym odcinku powstanie tu zielone torowisko, a przy cmentarzu peron autobusowo-tramwajowy, aby ułatwić przesiadki. Natomiast przy ul. Dachowej zaplanowane są podwójne przystanki, żeby przyspieszyć przejazd. Do tego krańcówka na Kurczakach będzie miała dodatkowy tor, żeby mogło kursować tam więcej tramwajów, oraz podwyższone perony przystankowe, aby ułatwić wsiadanie. Trzeci planowany etap to tramwaj do „Matki Polki”. Jego trasa przebiegałaby po zachodniej stronie Rzgowskiej, aby zachować drzewa między jezdniami. Dalej tramwaj pojedzie ul. Paradną i al. Matek Polskich na nową krańcówkę, która powstanie koło osiedla.
Aleksandrowska
Nowe, zielone torowisko i podwójne przystanki tramwajowe. Taki w skrócie jest plan na szybki i komfortowy tramwaj na Teofilowie. Na ul. Aleksandrowskiej wyremontowane zostanie torowisko na odcinku od Żabieńca do ul. Szczecińskiej, przebudowana zostanie również krańcówka. Wzdłuż całej ul. Aleksandrowskiej powstanie droga rowerowa wraz z przejazdami na skrzyżowaniach. Największe zmiany zaplanowano jednak przy dworcu Łódź Żabieniec. Przy budynku dworca kolejowego połączone ze sobą zostaną ul. Lipiec Reymontowskich i ul. Łanowa Powstaną też tutaj parkingi i przystanek autobusowy, co zapewni szybszy dojazd z Teofilowa na stację. Lepsze połączenie komunikacji miejskiej z koleją zaplanowane jest również z drugiej strony dworca. Tutaj przebudowana zostanie krańcówka tramwajowa oraz analizowane są możliwości zmian na wiadukcie, aby można było sprawniej przesiąść się z tramwaju na pociąg. Do stacji kolejowej – na perony od ul. Woronicza – poprowadzą też nowe chodniki.
Zielona – Legionów – Konstantynowska
Zmodernizowane zostanie torowisko od ul. Wólczańskiej, przez ul. Zieloną, Legionów i Konstantynowską do krańcówki na Zdrowiu. Bliżej al. Włókniarzy autobusy i tramwaje pojadą wspólnym pasem aż do al. Unii Lubelskiej. Do przebudowy szykowane jest torowisko na całej długości, łącznie z odcinkami przy nowej, podziemnej stacji oraz przy pl. Barlickiego.
Wygodne przystanki
Nowe torowiska to nie wszystko. Wygodniej będzie także czekającym na przystankach – tramwaje zatrzymają się przy podwyższonych peronach, co ułatwi wsiadanie, przed deszczem i wiatrem ochronią nowe wiaty, a wszystkie potrzebne informacje o kursowaniu zapewnią tablice informacji pasażerskiej. W 2023 roku Łódzki System Informacji Pasażerskiej wzbogacił się o nowe rozwiązanie na Tablicach Informacji Pasażerskiej na przystankach. Obok numeru i kierunku linii, wyświetlany jest symbol wózka inwalidzkiego, który informuje, że przyjedzie pojazd niskopodłogowy. Jest to duże ułatwienie dla osób z niepełnosprawnością ruchową, ale również dla osób starszych czy rodziców z wózkiem dla dzieci.
Komentarze