Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krótka Gamma zadebiutowała na linii w Poznaniu

infotram
18.09.2023 09:45
0 Komentarzy

Mający niecałe 15 metrów długości Moderus Gamma LF 05 AC to pierwszy w Polsce jednoczłonowy tramwaj w pełni niskopodłogowy.

Dziś wagon wyprodukowany przez Modertrans (18 września 2023 roku) rano wyjechał w swój premierowy kurs z pasażerami.

Na linii 99

Będzie wykorzystywany na poznańskich liniach komunikacyjnych, przede wszystkim na linii 99.

Dziś od rana tramwaj realizuje kursy na linii 99, wczesnym wieczorem pojawi się także na linii 11. Również w kolejnych dniach "Bordowa" będzie przewoziła pasażerów przede wszystkim na linii 99. Poza godzinami szczytów komunikacyjnych możliwe będzie skierowanie jej do obsługi linii11.

Moderus Gamma LF 05 AC to pierwszy w Polsce jednoczłonowy tramwaj w pełni niskopodłogowy. Choć ma niecałe 15 metrów, to wypełniliśmy go szeregiem nowoczesnych rozwiązań. Najważniejsze z nich, a jednocześnie niewidoczne na co dzień, to innowacyjny układ napędowy, dostarczony przez firmę Medcom. Zbudowany na bazie tranzystorów wykonanych z węglika krzemu (SiC), i zapewniający większą oszczędność energii podczas rozruchu, większą płynność jazdy, oraz niemal całkowicie bezgłośną pracę układu napędowego, w porównaniu do tradycyjnych tranzystorów krzemowych IGBT. Trzy lata temu, 50 pojazdów Moderus Gamma dla Poznania, jako jedne z pierwszych tramwajów w Polsce, zostały wyposażone w przetwornice pomocnicze zbudowane wyłącznie przy użyciu tranzystorów SiC. Cały napęd skonstruowany jest z wykorzystaniem półprzewodników SiC. Zastosowanie najnowszych rozwiązań sprawia, że tramwaje stają się jeszcze bardziej „zielone”.

Dodatkowo tramwaj oparto na wózkach o ok. 15% lżejszych niż standardowo stosowane, wyposażonych w silniki trakcyjne asynchroniczne o zmniejszonych gabarytach. To wszystko przekłada się na wyjątkowo niską masę tramwaju i minimalizację nacisków statycznych osi oraz czyni tramwaj cichym i energooszczędnym. Dla przewoźnika efektem tego jest zmniejszenie kosztów eksploatacji, mniejsze zużycie energii, lepsze właściwości dynamiczne oraz niskie zużycie obręczy kół i infrastruktury torowej. W tramwaju zainstalowano elektromechaniczny hamulec postojowy. Takie rozwiązanie to same plusy dla operatora. Ten rodzaj hamulca nie wykorzystuje płynu/oleju hamulcowego. Tym samym nie ma generowania odpadów olejowych i konieczności płukania układu. Dodatkowo nie wymaga cyklicznych badań ze strony Urzędu Dozoru Technicznego.

Odzysk energii

W nowej Gammie nie zabrakło systemu odzysku energii podczas hamowania. Wytracana energia gromadzona jest w zasobniku zbudowanym z superkondensatorów, a następnie wykorzystywana podczas najbardziej energochłonnego procesu rozruchu lub do jazdy autonomicznej w przypadku zaniku napięcia w sieci. Gromadzenie w zasobniku pojazdu energii odzyskiwanej podczas hamowania pozwala na efektywniejsze jej wykorzystanie, niż w przypadku tradycyjnej rekuperacji, czyli zwrotu energii do sieci trakcyjnej. W przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej, tramwaj może przejechać ponad 2 kilometry z wykorzystaniem energii zgromadzonej w superkondensatorach.

W tramwaju zastosowano systemy wspomagające codzienną pracę motorniczego, poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort jego pracy. To m.in.: system antykolizyjny, czujnik zmęczenia motorniczego oraz alkotest, warunkujący dopuszczenie motorniczego do rozpoczęcia jazdy. Nowością w zastosowaniu tramwajowym, zaczerpniętą z branży automotive, jest wyświetlacz HUD – całkowicie przezroczysty wyświetlacz przedstawiający motorniczemu podstawowe parametry jazdy. Podgrzewany i wentylowany fotel motorniczego, z możliwością regulacji położenia we wszystkich płaszczyznach, znacząco podniesie komfort pracy, podobnie jak pneumatyczna amortyzacja drgań.

Bezpieczeństwo i wygoda

W tramwaju Moderus Gamma LF 05 AC znalazły się także rozwiązania nakierowane na bezpieczeństwo i wygodę podróżnych. To przede wszystkim: dodatkowe tablice informacji pasażerskiej dla osób słabowidzących, głosowa informacja pasażerska dla osób niewidomych, rampa dla osób z niepełnosprawnościami i wózków dziecięcych, komunikacja z motorniczym poprzez system interkomów, ładowarki USB, podgrzewane poręcze, aktywne w sezonie zimowym, czy podświetlane piktogramy na poręczach, wskazujące miejsca uprzywilejowane i niektóre z powyższych systemów.

Kabina motorniczego oraz przestrzeń pasażerska są w pełni klimatyzowane, jednak i tu postawiliśmy na innowację w branży tramwajowej. Czynnikiem chłodzącym w zastosowanych urządzeniach jest dwutlenek węgla. To gaz niewymagający utylizacji, neutralny dla środowiska i niepalny, a więc bezpieczny, a jednocześnie bardzo skuteczny. Dodatkowo w klimatyzatorze przestrzeni pasażerskiej zastosowano możliwość odwrócenia obiegu klimatyzacji, czyli tzw. pompę ciepła. Daje to możliwość zapewnienia zimą identycznego komfortu cieplnego, jak w przypadku stosowania tradycyjnych nagrzewnic elektrycznych, jednakże przy użyciu znacznie mniejszej ilości energii. To wpływa na niższe koszty eksploatacyjne.

Komentarze