Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krakowski tramwaj na Górkę Narodową bije rekordy. 750 tys. pasażerów miesięcznie

infotram
18.12.2025 14:30
0 Komentarzy

Linia tramwajowa do Górki Narodowej stała się jednym z najważniejszych elementów transportu publicznego w północnej części Krakowa.

Każdego miesiąca korzysta z niej około 750 tysięcy pasażerów, co potwierdza, że inwestycja w Krakowski Szybki Tramwaj (KST) była odpowiedzią na realne potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Tramwaje na odcinku „Krowodrza Górka P+R” – „Górka Narodowa P+R” w obu kierunkach pokonują łącznie około 63 tysiące kilometrów miesięcznie.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego linia tramwajowa do Górki Narodowej cieszy się tak dużą popularnością wśród pasażerów?
  2. Jaką rolę w funkcjonowaniu nowej trasy odgrywają przystanki i parking Park&Ride „Górka Narodowa P+R”?
  3. Jakie znaczenie dla krakowskiej komunikacji miejskiej ma intensywna eksploatacja tej linii, sięgająca 63 tys. kilometrów miesięcznie?

Linie, tabor i częstotliwość kursów

Do obsługi trasy skierowane są obecnie linie tramwajowe nr 18 i 50, a także zastępcza linia nr 75. W dni powszednie na trasę wyjeżdża łącznie 51 składów, natomiast w weekendy – 20 składów.
Na liniach 18 i 50 dominują nowoczesne wagony Stadler Tango („Lajkoniki”), uzupełniane sporadycznie przez tramwaje Bombardier NGT 8 oraz Pesa Krakowiak. Z kolei na linii zastępczej nr 75 kursują starsze, ale wciąż sprawne wagony EU8N oraz składy E1+C3.

Tysiące kursów i dziesiątki tysięcy kilometrów

W skali miesiąca realizowanych jest około 15 tysięcy rozkładowych kursów tramwajowych na analizowanym odcinku. Łączna liczba przejechanych kilometrów – około 63 tysięcy – pokazuje skalę eksploatacji tej relatywnie nowej infrastruktury. To jeden z najbardziej intensywnie wykorzystywanych fragmentów sieci tramwajowej w Krakowie.

Najpopularniejsze przystanki na trasie

Największym zainteresowaniem pasażerów cieszą się przystanki „Papierni Prądnickich” oraz „Pachońskiego P+R”, z których w dni powszednie korzysta po około 6 tysięcy osób. Kolejne miejsca pod względem liczby pasażerów zajmują „Górka Narodowa P+R” oraz „Siewna Wiadukt” – po około 4 tysiące pasażerów dziennie. Dane te potwierdzają kluczową rolę węzłów przesiadkowych i parkingów typu Park&Ride.

Od otwarcia linii do pełnej funkcjonalności

Linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej została oficjalnie otwarta 2 września 2023 roku. Początkowo tramwaje kończyły bieg na przystanku „Papierni Prądnickich”. Pełną funkcjonalność inwestycja osiągnęła 8 stycznia 2024 roku, wraz z uruchomieniem dworca przesiadkowego „Górka Narodowa P+R”.

Parking Park&Ride ważnym uzupełnieniem inwestycji

Integralną częścią węzła przesiadkowego jest parking Park&Ride, który oferuje 465 miejsc postojowych. Obiekt umożliwia kierowcom pozostawienie samochodu i dalszą podróż tramwajem do centrum miasta, co realnie ogranicza ruch samochodowy i wspiera zrównoważony transport w Krakowie.

Linia tramwajowa na Górkę Narodową szybko stała się jednym z filarów krakowskiej komunikacji miejskiej, a liczby pasażerów jasno pokazują, że była to jedna z najbardziej trafionych inwestycji transportowych ostatnich lat.

Komentarze