Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków zamówił komplet 110 nowoczesnych tramwajów od Stadlera

infotram
04.11.2020 16:45
0 Komentarzy

Kraków nie rezygnujez inwestycji, których celem jest wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów zwysoką podłogą. W środę 4 listopada została podpisana kolejna umowa z firmąStadler, która pozwoli MPK SA w Krakowie na skorzystanie z opcji zakupudodatkowych 25 nowoczesnych wagonów o długości ponad 33 metrów.

To oznacza dla krakowian prawdziwą rewolucję w taborzetramwajowym i to już w najbliższym czasie. Pozwoli bowiem MPK SA w Krakowie nazrealizowanie wszystkich zaplanowanych kontraktów, które w sumie umożliwiąwymianę co trzeciego tramwaju w Krakowie na nowoczesny, niskopodłogowy iklimatyzowany pojazd.

Na zakup 110 nowych tramwajów składa się 5 umów podpisanychprzez MPK SA i firmę Stadler:

1. Umowa na zakup 35 tramwajów Lajkonik – podpisana 16stycznia 2018 roku

2. Umowa na zakup 15 tramwajów Lajkonik (opcja w ramachumowy ramowej) – podpisana 12 grudnia 2018 roku

3. Dwie umowy na zakup 10 i 25 pojazdów Lajkonik II (umowapodstawowa i opcja w ramach umowy ramowej) – podpisane 29 kwietnia 2020 roku

4. Umowa na zakup 25 tramwajów Lajkonik II (opcja w ramachumowy ramowej) – podpisana 4 listopada 2020 roku.

Dostawa pierwszych 50 tramwajów jest w trakcie realizacji.Od czerwca do końca października 2020 roku na torowiska wyjechało 14nowoczesnych Lajkoników (15 wagon wyjedzie na linię w czwartek, 5 listopada, adwa kolejne są w trakcie końcowych odbiorów technicznych). W przypadku 60tramwajów, których dostawy gwarantują umowy podpisane w 2020 roku, ichprodukcja i transport do Krakowa są zaplanowane na lata 2022-2023.

Decyzja o podpisaniujeszcze w tym roku umowy na dostawę dodatkowych 25 tramwajów wynikała przedewszystkim z planowanych potrzeb Miasta w zakresie rozwoju linii tramwajowychoraz konieczności wymiany wyeksploatowanych tramwajów. Nie bez wpływu nadecyzję dotyczącą zakupu była też troska o osoby starsze i niepełnosprawne, zograniczoną mobilnością, dla których często transport publiczny to jedynamożliwość poruszania się po mieście. Dlatego podobnie jak w przypadku taboruautobusowego, podjęte decyzje umożliwią realizację usług przewozu tramwajowegow Krakowie wyłącznie pojazdami z niską podłogą. Znacząco zwiększy się teżudział klimatyzowanych wagonów tramwajowych – podkreślił Jacek Majchrowski,prezydent Krakowa.

Podpisane w 2020 roku umowy na zakup nowych tramwajów, w tymtakże ta podpisana 4 listopada, to efekt prac, które rozpoczęły się we wrześniu2018 roku. To właśnie wtedy, prawie dwa lata temu, krakowski przewoźnikzaprosił producentów do dialogu technicznego. W efekcie w kwietniu 2019 rokuzostał ogłoszony przetarg, w którym została wybrana oferta konsorcjum firmStadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o.

Środki na realizacjęzakupu dodatkowych tramwajów będą pochodzić z kredytu zaciągniętego wEuropejskim Banku Inwestycyjnym. Podobnie jak to było w naszych poprzednichprojektach, także w tym przypadku wystąpimy z wnioskiem o refinansowanie ichzakupu ze środków Unii Europejskiej w obecnej lub przyszłej perspektywiefinansowej – powiedział po podpisaniu umowy Rafał Świerczyński, prezeszarządu MPK SA.

Nowe tramwaje to 33 metrowe, trzyczęściowe pojazdyniskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Będą wyposażone w drzwi wejściowe owiększej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniając szybką wymianępasażerów. Z kolei specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejszy ryzykowciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będziewięcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osóbporuszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością będą także specjalneoparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymiw klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty kartą i system BLIK,system informacji pasażerskiej, monitoring oraz porty USB do ładowaniasmartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemukomfortowe warunki pracy.

Produkcja nowoczesnychtramwajów Lajkonik dla miasta Krakowa, mimo coraz trudniejszej sytuacjizwiązanej z pandemią, trwa nieprzerwanie w naszym siedleckim zakładzie.Dotychczas dostarczyliśmy już 17 pojazdów i sukcesywnie przekazujemy kolejne,zamówione w ramach pierwszego kontraktu. Dziękujemy naszemu Klientowi zazaufanie i z przyjemnością podejmujemy się realizacji kolejnej, podpisanej dziśumowy – poinformował Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Warto podkreślić, że cztery nowe tramwaje (2 z pierwszej i 2z kolejnych umów) będą wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdęz opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinkunajmniej 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającązamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdętramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej(np. w przypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także nauruchomienie w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawianiasłupów trakcyjnych.

Komentarze