Kraków: W niedzielę zabytkowe tramwaje na dwóch liniach
W niedzielę, 30 lipca, na krakowskie ulice znów wyjadą zabytkowe tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
Będą one kursować na dwóch trasach – z Dajworu i Pleszowa do pętli w Cichym Kąciku.
Dwie linie
Linia nr 0
Linia tramwajowa nr 0 kursuje w niedziele i dni świąteczne w okresie od 11 czerwca do 24 września po następującej trasie:
„Dajwór” – ul. Na Zjeździe, ul. Limanowskiego, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, ul. Dominikańska, ul. Franciszkańska, ul. Straszewskiego, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja – „Cichy Kącik”. Powrót: „Cichy Kącik” – al. 3 Maja, ul. Piłsudskiego, ul. Podwale, ul. Basztowa, ul. Westerplatte, ul. Starowiślna – „Dajwór”.
Linia kursuje w godz. ok. 11.30–18.30 co 90 minut.
30 lipca na trasę wyjedzie skład SN2+PN2. Wagony SN2 zostały wyprodukowane w Sanoku. Do Krakowa trafiły w 1939 r. Składały się z jednego przedziału pasażerskiego, w którym były drewniane siedzenia. To pierwsze tramwaje w Krakowie wyposażone w ogrzewanie wnętrza. Wagon nr 87, który posiada MPK SA, został wyremontowany i oddany do ruchu w 1991 r. Wagony PN2 wprowadzono do ruchu w 1938 r. Najczęściej były eksploatowane jako wagony doczepne właśnie do wagonu SN2. Przyczepy zostały wycofane z ruchu w 1974 r.
Linia nr 15
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
30 lipca zostanie dodatkowo uruchomiona linia tramwajowa nr 15 na trasie:
„Pleszów” – ul. Igołomska, ul. Ujastek Mogilski, al. Solidarności, al. Jana Pawła II, al. Pokoju, al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, ul. Basztowa, ul. Dunajewskiego, ul. Podwale, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja – „Cichy Kącik”.
Linia będzie kursować w godz. ok. 11.00–17.00 co 60 minut.
Na trasę wyjedzie skład T4+B4 oraz wagon 102N.
Wagony T4 i B4 pojawiły się w Krakowie dzięki temu, że w latach 80. XX wieku w Norymberdze prowadzono intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta. W ramach współpracy wystosowano do MPK w Krakowie propozycję zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została przyjęta i z początkiem września 1989 r. do Krakowa dotarły 24 wagony. Wagony silnikowe i doczepne były bardzo do siebie podobne bowiem były wybudowane według tej samej zasady obowiązującej w latach pięćdziesiątych w Norymberdze. Eksploatację wagonów T4 zakończono w 2002 r., a B4 w 2008 r.
Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Będą oni wręczać pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.
Szczegółowe informacje na stronie internetowej ztp.krakow.pl .
Komentarze