Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny

infotram
28.07.2025 11:30
0 Komentarzy

Już od poniedziałku, 28 lipca 2025 roku, mieszkańcy Krakowa i turyści znów będą mogli korzystać z podziemnej trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) pod Dworcem Głównym.

Po miesięcznej przerwie spowodowanej zaplanowanymi pracami modernizacyjnymi, tunel wraca do pełnej funkcjonalności, a tramwaje powrócą na swoje stałe trasy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne powody wymiany systemu przeciwpożarowego w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju?
  2. Dlaczego prace modernizacyjne w tunelu KST zaplanowano na okres wakacyjny?
  3. Które linie tramwajowe nadal pozostają zawieszone mimo zakończenia prac w tunelu i dlaczego?
Tunel tramwajowy w Krakowie
Tunel tramwajowy w Krakowie/foto UM Kraków

Dlaczego tunel był zamknięty?

Tunel KST, uruchomiony w 2008 roku, przez ostatnie 17 lat działał bezawaryjnie. Mimo dobrego stanu technicznego, miasto zdecydowało się na wymianę elementów systemu przeciwpożarowego. Powodem była zakończona produkcja części zamiennych do starszych urządzeń, co w przyszłości mogłoby utrudnić ich serwisowanie. Zamiast napraw, postawiono na kompleksową modernizację newralgicznych komponentów – z zastosowaniem nowoczesnych i łatwo dostępnych podzespołów.

Zakres prac objął również szlifowanie szyn oraz inne prace konserwacyjne, co dodatkowo poprawi komfort i bezpieczeństwo przejazdu.

Prace w optymalnym terminie

Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) celowo zaplanował prace w tunelu na okres wakacyjny – w czasie trwającej już przebudowy skrzyżowania ul. Mogilskiej, al. Jana Pawła II i ul. Meissnera. Dzięki temu udało się uniknąć podwójnego wstrzymania ruchu tramwajowego w tej części miasta i zminimalizować utrudnienia dla pasażerów.

Cała operacja została starannie przygotowana i zrealizowana zgodnie z harmonogramem, co pozwala przywrócić kursy tramwajów dokładnie w zapowiedzianym terminie.

Jakie linie wracają?

W związku z zakończeniem prac w tunelu KST, odcinek Rondo Mogilskie – Dworzec Towarowy znów będzie obsługiwany przez tramwaje. Zmiany w komunikacji:

  • Linia 50 – powraca na swoją stałą trasę przez tunel KST.
  • Linie 5, 17 i 19 – nadal pozostają zawieszone z uwagi na prowadzone prace modernizacyjne na ul. Mogilskiej oraz na moście Grunwaldzkim.

Bezpieczniej i wygodniej

Modernizacja systemu przeciwpożarowego w tunelu to inwestycja w bezpieczeństwo i długoterminową niezawodność. Dzięki temu tunel KST, będący kluczowym elementem krakowskiego systemu transportu publicznego, pozostaje nowoczesnym i bezpiecznym środkiem szybkiego przemieszczania się przez centrum miasta.

Powrót tramwajów pod Dworzec Główny to dobra wiadomość dla tysięcy pasażerów codziennie korzystających z komunikacji zbiorowej.

Komentarze