Kraków: Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
Już od poniedziałku, 28 lipca 2025 roku, mieszkańcy Krakowa i turyści znów będą mogli korzystać z podziemnej trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) pod Dworcem Głównym.
Po miesięcznej przerwie spowodowanej zaplanowanymi pracami modernizacyjnymi, tunel wraca do pełnej funkcjonalności, a tramwaje powrócą na swoje stałe trasy.
Rozkład jazdy:
- Jakie były główne powody wymiany systemu przeciwpożarowego w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju?
- Dlaczego prace modernizacyjne w tunelu KST zaplanowano na okres wakacyjny?
- Które linie tramwajowe nadal pozostają zawieszone mimo zakończenia prac w tunelu i dlaczego?
Dlaczego tunel był zamknięty?
Tunel KST, uruchomiony w 2008 roku, przez ostatnie 17 lat działał bezawaryjnie. Mimo dobrego stanu technicznego, miasto zdecydowało się na wymianę elementów systemu przeciwpożarowego. Powodem była zakończona produkcja części zamiennych do starszych urządzeń, co w przyszłości mogłoby utrudnić ich serwisowanie. Zamiast napraw, postawiono na kompleksową modernizację newralgicznych komponentów – z zastosowaniem nowoczesnych i łatwo dostępnych podzespołów.
Zakres prac objął również szlifowanie szyn oraz inne prace konserwacyjne, co dodatkowo poprawi komfort i bezpieczeństwo przejazdu.
Prace w optymalnym terminie
Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) celowo zaplanował prace w tunelu na okres wakacyjny – w czasie trwającej już przebudowy skrzyżowania ul. Mogilskiej, al. Jana Pawła II i ul. Meissnera. Dzięki temu udało się uniknąć podwójnego wstrzymania ruchu tramwajowego w tej części miasta i zminimalizować utrudnienia dla pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cała operacja została starannie przygotowana i zrealizowana zgodnie z harmonogramem, co pozwala przywrócić kursy tramwajów dokładnie w zapowiedzianym terminie.
Jakie linie wracają?
W związku z zakończeniem prac w tunelu KST, odcinek Rondo Mogilskie – Dworzec Towarowy znów będzie obsługiwany przez tramwaje. Zmiany w komunikacji:
- Linia 50 – powraca na swoją stałą trasę przez tunel KST.
- Linie 5, 17 i 19 – nadal pozostają zawieszone z uwagi na prowadzone prace modernizacyjne na ul. Mogilskiej oraz na moście Grunwaldzkim.
Bezpieczniej i wygodniej
Modernizacja systemu przeciwpożarowego w tunelu to inwestycja w bezpieczeństwo i długoterminową niezawodność. Dzięki temu tunel KST, będący kluczowym elementem krakowskiego systemu transportu publicznego, pozostaje nowoczesnym i bezpiecznym środkiem szybkiego przemieszczania się przez centrum miasta.
Powrót tramwajów pod Dworzec Główny to dobra wiadomość dla tysięcy pasażerów codziennie korzystających z komunikacji zbiorowej.
Komentarze