Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: Rekordowe zainteresowanie budową szybkiego tramwaju

infotram
08.09.2009 18:03
0 Komentarzy

Dziś w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym planowano otwarcie ofert od firm zainteresowanych budową szybkiego tramwaju od ronda Grzegórzeckiego do Golikówki. – Musieliśmy przesunąć ten termin;tak ogromnego zainteresowania uzyskaniem kontraktu i tak dużej liczby pytań jeszcze nigdy nie było, choć prowadziliśmy już wcześniej niemałe inwestycje – powiedział nam Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK.
Dwa miesiące temu ruszyła procedura przetargowa, która ma wyłonić wykonawcę odcinka szybkiego tramwaju od ronda Grzegórzeckiego do Golikówki. To obecnie największa inwestycja w Krakowie;jej koszt szacowany jest na ponad 250 milionów złotych. Nowa linia tramwajowa od ulicy Grzegórzeckiej do pętli przy ul. Golikówka ma mieć prawie 4,2 kilometra. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ulicę Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego do skrzyżowania z ulicą Nowohucką. Następnie trasa pójdzie ulicą Kuklińskiego (obecnie ulica nie istnieje, będzie budowana razem z tramwajem), która zacznie się przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego z Nowohucką i pobiegnie do skrzyżowania ul. Saskiej z Lipską. Ostatni fragment prowadzi już ulicą Lipską do rejonu Golikówki (Lipska – Myśliwska), gdzie powstanie pętla tramwajowa, a także miejsce przesiadkowe dla autobusów komunikacji miejskiej. Cała trasa została zaplanowana na torowisku wydzielonym.
Oprócz linii tramwajowej inwestycja obejmuje także zmodernizowanie układu drogowego służącego także transportowi publicznemu – sąsiadujących z torowiskiem jezdni, zatok autobusowych, przystanków itp. Dotyczyć to będzie obu jezdni ulicy Lipskiej (około 1,5 kilometra), budowę dwujezdniowej ul. Kuklińskiego (ok. 1 km), poprawiona będzie też nawierzchnia ul. Klimeckiego. Odrębnie będzie natomiast finansowane (z budżetu miasta, jeśli nie uda się pozyskać dodatkowych pieniędzy z innych źródeł) drugie przedsięwzięcie, które ma być wykonane w ramach tej inwestycji – kilkusetmetrowej długości estakada w ciągu ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich – nad skrzyżowaniem z ulicami Klimeckiego, Kuklińskiego i Płaszowską.
Firma, która uzyska kontrakt (obejmujący całość przedsięwzięcia) będzie miała 19 miesięcy na wykonanie całego zadania, ale gmina liczy na to, że uda się to zrobić wcześniej. Dlatego przy ocenie ofert 80 procent punktów będzie wprawdzie za zaproponowaną cenę, ale 20 procent właśnie za termin.
Na razie został jednak przesunięty termin przyjmowania ofert, który upływał dzisiaj, a wynika z rekordowego zainteresowania tą inwestycją. Tzw. specyfikację istotnych warunków zamówienia wykupiło już 31 firm polskich i zagranicznych (m.in. z Niemiec i Hiszpanii), a kosztuje ona…. 20 tysięcy złotych. – Mamy setki pytań (od spraw związanych z rozwiązaniami konstrukcyjnymi po finansowe) od firm zainteresowanych tą inwestycją. Czegoś takiego jeszcze nie było – mówi wiceprezes Palenica. – Zainteresowane są m.in. konsorcja budujące autostrady, a nawet metro w Warszawie. Z pewnością wynika to m.in. ze skali przedsięwzięcia.
Według planów główne prace ruszyłyby w przyszłym roku, ale MPK chce, by w tym podjęto już roboty przygotowawcze, zwłaszcza na pierwszym fragmencie nowej linii szybkiego tramwaju – od ronda Grzegórzeckiego, do ulicy Nowohuckiej. Przy tak dużej liczbie chętnych na kontrakt można się jednak spodziewać ostrej walki na cenę i terminy, ale jednocześnie protestów przegranych, co może opóźnić rozpoczęcie inwestycji. Ponad 30 firm wykupiło dokumenty przetargowe, które kosztują 20 tys. zł. 

Komentarze