Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków podsumował naprawy torowisk w 2015 roku

infotram
10.12.2015 11:07
0 Komentarzy

Przebudowa torowisk na ul. Podwale, Dunajewskiego czy natrasie pomiędzy Rondem Mogilskim a Placem Centralnym to duże inwestycje, którezajęły wiele miesięcy. Każdego roku ZIKiT przeprowadza także drobniejszenaprawy, które mają zapobiegać awariom i wykolejeniom tramwajów.

– Okres eksploatacji infrastruktury tramwajowej wynosiśrednio 12 lat, a węzłów rozjazdowych ? 8 lat. W Krakowie mamy 189 kilometrówtorów, co pozwala zrozumieć, dlaczego tak często ZIKiT informuje o pracachnaprawczych torowisk. Torowiska muszą być sukcesywnie naprawiane, aby mogły byćeksploatowane ? mówi Władysław Reczyński z Zarządu Infrastruktury Komunalnej iTransportu.

Oprócz dużych remontów, każdego roku w Krakowie prowadzonesą drobniejsze naprawy w ramach bieżącego utrzymania torowisk. Jednym zostatnich był na przykład remont pętli tramwajowej na Salwatorze, któraostatnio była remontowana w 1994 roku. Naprawa ta zakończyła się w ubiegłymtygodniu, trwała trzy tygodnie i kosztowała blisko 800 tysięcy złotych. Tylesamo kosztował remont znacznie krótszego odcinka na ul. Grzegórzeckiej, aleponieważ jest to główna trasa komunikacyjna, prace trwały tutaj zaledwieweekend. ? Aby zapobiec dłuższym utrudnieniom dla pasażerów i kierowców,zastosowaliśmy tutaj najnowszą technologię naprawy, która przynosi znacznie szybszyefekt, ale też jest droższa ? wyjaśnia specjalista z ZIKiT.

Oprócz tych dwóch odcinków, w 2015 roku remontowana byłatakże pętla przy ul. Halszki, łuki tramwajowe przed estakadą na ul. DoktoraTwardego, ul. Westerplatte przy Instytucie Ekspertyz Sądowych, węzły rozjazdoweprzy: Centrum Administracyjnym AM, pod Bagatelą, na Rondzie Mogilskim.Wymienione zostały także najbardziej zdegradowane płyty monolityczne wtorowisku na ul. Królewskiej, torowisko przy ul. Mrozowej zostało odcinkowodoraźnie zabezpieczone poprzez wymianą podłoża. W sumie na te drobniejszenaprawy torowisk Kraków w 2015 roku wydał blisko 4 mln złotych.

Remonty torowisk są drogie nie tylko ze względu nastosowanie nowoczesnych technik naprawy, które minimalizują utrudnienia wruchu, ale przede wszystkim ze względu na kosztowny budulec, czyli stal i materiaływiążące.

Zapobieganie awariom to nie jedyny powód remontowaniatorowisk. Równie ważny jest komfort pasażerów ? czyli cichsza jazda, sukcesywnewprowadzanie taboru niskopodłogowego przyjaznego szczególnie dla seniorów, osóbniepełnosprawnych i rodziców z wózkami, jak również szybszy przejazd.

Warto przypomnieć, że w ciągu ostatnich lat, przy wyraźnejpomocy UE, Kraków zainwestował miliony w rozbudowę komunikacji tramwajowej.Najmłodszą krakowską inwestycją jest otwarta 30 sierpnia 2015 r. kładka łączącaulice Lipską i Wielicką (koszt: 150 mln zł, 70 mln ze środków unijnych), którajest dopełnieniem I linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Na uwagę zasługujerównież kolejna inwestycja ZIKiT ? przebudowa odcinka Rondo Mogilskie ? PlacCentralny, w ramach której wymieniono torowiska, a także nawierzchnia jezdni ichodników. Koszt: 142,9 mln zł, w tym dofinansowano z UE: 68,6 mln zł. Niemożna także zapomnieć o remoncie torowiska i przebudowie układu drogowego naul. Dunajewskiego i ul. Podwale. Znacznie wcześniej, bo listopadzie 2012 rokuoddana została trasa tramwajowa łącząca osiedle Ruczaj (pętla Czerwone Maki) zcentrum Krakowa. Koszt całej budowy to 182 mln zł (UE: 52 mln zł).

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu planujekolejne remonty torowisk na przyszły rok: – Sezon remontowy będzie jednak w2016 r. krótszy, ze względu na organizację w Krakowie Światowych Dni Młodzieży,ale zrobimy wszystko co w naszej mocy, by po Krakowie jeździło się jeszczelepiej ? podsumowuje Władysław Reczyński.


Komentarze