Kraków: Budowa tunelu Tramwaju do Mistrzejowic osiąga kluczowy etap. Przebito południowy korytarz
Prace przy budowie tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic wkroczyły w decydującą fazę. Wykonawca inwestycji, firma Gülermak, ogłosił właśnie przebicie południowego tunelu – jednego z najważniejszych momentów całego projektu.
Do zakończenia drążenia pozostały już tylko ostatnie metry.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega metoda podstropowa, którą zastosowano przy budowie tunelu do Mistrzejowic, i dlaczego jest szczególnie korzystna w warunkach miejskich?
- Jakie instalacje oraz systemy techniczne zostaną zamontowane w tunelu po zakończeniu prac ziemnych?
- Jaką rolę będzie pełnić przepompownia zlokalizowana pod tunelowym torowiskiem i dlaczego jest kluczowa dla bezpieczeństwa całej infrastruktury?
Drążenie na rekordowym poziomie
Tunel w centrum Krakowa to jedno z największych inżynieryjnych przedsięwzięć prowadzonych w miejskiej przestrzeni. Prace odbywały się sześć dni w tygodniu, od godziny 6.00 do 23.00, przy użyciu trzech wyspecjalizowanych maszyn typu Long Arm. Dzięki temu codziennie wydobywano około 600 m³ urobku. Tempo robót było możliwe dzięki wcześniejszemu obniżeniu poziomu wód gruntowych, co pozwoliło uniknąć przestojów.
To już ponad kilometr ciągłego tunelu, który powstaje w trudnych warunkach – pod gęstą zabudową, na głębokości dochodzącej do 14 metrów. Drążenie rozpoczęło się pod koniec stycznia, po wykonaniu ścian szczelinowych i płyt górnych.
Tunel metodą podstropową
Zastosowana technologia podstropowa pozwala na realizację inwestycji w miejscach o dużym zagęszczeniu zabudowy. Najpierw powstają ściany szczelinowe oraz górna płyta stropowa. Dopiero potem, pod gotowym już stropem, wykonywane są prace ziemne. Dzięki temu nie trzeba otwierać wykopu od góry, co ogranicza wpływ budowy na codzienne funkcjonowanie miasta.
Głębokość ścian szczelinowych waha się od 15 do 22 metrów, w zależności od warunków geologicznych i poziomu wód gruntowych. Zakończenie drążenia planowane jest na pierwszy tydzień grudnia.
Blisko 1,3 km podziemnej infrastruktury
Tunel tramwajowy będzie miał 1230 metrów długości. Jego fragmenty prezentują imponujące rozmiary:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- tunel na ul. Młyńskiej Bocznej / Bohaterów Wietnamu – 50,79 m
- tunel wzdłuż ul. Młyńskiej – 104,65 m
- podziemny przystanek tramwajowy przy rondzie Polsadu – 66,6 m
- tunel pod rondem Polsadu i ul. Lublańską – 234,87 m
- południowa rampa ze stacją „Rondo Młyńskie” – 516,87 m
- północna rampa dojazdowa – 256,22 m
Jeszcze głębiej – powstanie przepompownia
Wraz z pracami tunelowymi trwa przygotowanie terenu pod budowę przepompowni wód opadowych. Powstanie ona około 4 metry poniżej poziomu przyszłego torowiska. To absolutnie kluczowy element infrastruktury tunelu, który zapobiegnie gromadzeniu się wody spływającej z deszczu i roztopów. Bez niej tunel mógłby zostać zalany, a ruch tramwajów musiałby zostać wstrzymany.
Przepompownia zostanie wyposażona w system automatycznych czujników poziomu wody oraz zestaw pomp, które będą reagować w czasie rzeczywistym na intensywne opady.
Prace w tunelu na kolejnych etapach
Po zakończeniu drążenia wykonawca przystąpi do montażu wszystkich instalacji i systemów technicznych. Wśród nich znajdą się:
- izolacje przeciwwodne,
- torowisko i sieć trakcyjna,
- systemy wentylacji,
- oświetlenie i monitoring,
- układy sterowania ruchem oraz zasilania.
Po wyposażeniu tunelu rozpoczną się testy funkcjonalne, a następnie odbiory techniczne. Całość prac przewidziana jest na przyszły rok.
Budowa Tramwaju do Mistrzejowic to jedna z najważniejszych inwestycji transportowych w Krakowie, która znacząco usprawni komunikację w północno-wschodniej części miasta. Dzięki postępowi prac termin uruchomienia trasy staje się coraz bardziej realny.

Komentarze