Konsultacje społeczne. Wrocław pyta mieszkańców o przebieg nowej trasy tramwajowej
Osiedle Psie Pole – Zawidawie to jedno z najliczniejszych osiedli Wrocławia. Mimo istnienia połączenia kolejowego, brakuje tam wystarczającej przepustowości, by uczynić pociąg efektywną alternatywę dla miejskiej komunikacji.
Dlatego miasto planuje budowę nowej trasy tramwajowej i pyta mieszkańców o optymalny przebieg linii.
Rozkład jazdy:
- Jakie dwa warianty tras tramwaju na Psie Pole zostały zaproponowane i czym się różnią?
- Jakie korzyści dla całego Wrocławia przyniesie budowa tramwaju na Psie Pole?
- W jaki sposób mieszkańcy mogą wziąć udział w konsultacjach społecznych dotyczących nowej trasy tramwajowej?
Rozbudowa sieci tramwajowej we Wrocławiu
Wrocław od kilku lat intensywnie inwestuje w rozbudowę swojej sieci tramwajowej. Miasto planuje pięć nowych tras tramwajowych, w tym trasę na Swojczyce (do 2027 roku) oraz Jagodno (do 2028 roku). W podobnym czasie planowane jest uruchomienie linii na Maślice i Klecinę oraz trasy do Szpitala przy Borowskiej. Teraz w centrum uwagi znalazł się projekt tramwaju na Psie Pole.
Warianty tras tramwaju na Psie Pole
Po analizie dziesięciu możliwych tras, w styczniu miasto przedstawiło „Studium korytarzowe”, w którym wybrano dwa najbardziej optymalne warianty. Kluczowymi czynnikami branymi pod uwagę były: dostępność przystanków, liczba potencjalnych pasażerów w latach 2035 i 2050, koszt inwestycji, minimalizacja kolizji z terenami chronionymi oraz optymalizacja czasu przejazdu.
- Wariant 1 (5,93 km) – Trasa biegnie od al. Brücknera przez ul. Dywizjonu 303, ul. Litewską i cmentarz Kiełczowski, z pętlą planowaną przy Trasie Olimpijskiej. To najszybsza opcja, omijająca historyczne centrum Psiego Pola. Prognozy wskazują, że codziennie korzystałoby z niej około 20 tysięcy pasażerów.
- Wariant 2 (5,74 km) – Trasa prowadzi przez rondo Lotników Polskich i ulicę Kiełczowską do cmentarza Kiełczowskiego. Ten wariant obsługuje większą liczbę pasażerów (około 25 tysięcy dziennie) i wymaga mniejszej ingerencji w tereny zielone.
Niektórzy mieszkańcy obawiają się jednak skutków budowy tramwaju. W czasie konsultacji zwracano uwagę, że przejazd przez centrum Psiego Pola może wpłynąć na stabilność starszych budynków, które mają płytkie fundamenty. Pojawiły się też głosy, że ulica Dywizjonu 303 powinna zostać przekształcona w drogę dwujezdniową zamiast torowiska tramwajowego.
Konsultacje społeczne – Kluczowy etap decyzyjny
Miasto zaprasza mieszkańców do udziału w konsultacjach, które zakończą się 6 kwietnia. To okazja, by wyrazić opinię o trasie tramwaju oraz lokalizacji przystanków.
Najbliższe spotkania:
- 15 marca – otwarte spotkanie w sali bankietowej PODANO (ul. Kiełczowska 43)
- 22 marca – spotkanie sondażowe dla 55 uczestników wybranych przez e-formularz
- 13 marca – warsztaty dla młodzieży w CAL Psie Pole-Zawidawie
Formularz konsultacyjny dostępny jest na stronie www.wroclaw.pl/konsultacje.
Następne kroki
Po zakończeniu konsultacji powstanie raport, który pomoże w wyborze ostatecznego wariantu trasy. Następnie ogłoszony zostanie przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną, która pozwoli na wyłonienie projektanta. Ostateczny projekt będzie obejmował torowiska, sieć trakcyjną, przebudowę jezdni, oświetlenie, chodniki i przejścia dla pieszych. Powstanie blisko 6 km trasy z 12 przystankami.
Realizacja inwestycji potrwa kilka lat. Po ukończeniu projektu i uzyskaniu pozwoleń, za 3-4 lata możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę trasy.
Tramwaj na Psie Pole – Korzyści dla całego miasta
Projekt to nie tylko ułatwienie transportu na Psie Pole, ale także modernizacja infrastruktury w centrum Wrocławia. Planowane jest przebudowanie ulic Wyszyńskiego i Słowackiego, co poprawi przepustowość sieci tramwajowej.
Koszt inwestycji to 830 mln zł (bez wykupu gruntów i zakupu tramwajów), a do obsługi trasy potrzebnych będzie 12 nowych tramwajów. Pętla i parking Park&Ride przy cmentarzu Kiełczowskim mogą stać się alternatywą dla kierowców spoza miasta.
Wrocław kontynuuje rozbudowę swojej sieci tramwajowej, a projekt linii na Psie Pole to kolejny krok w stronę poprawy transportu publicznego. Decyzja o wyborze wariantu zostanie podjęta po konsultacjach, dlatego miasto zachęca mieszkańców do aktywnego udziału w spotkaniach i wypełnienia formularza konsultacyjnego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze