Kolejny debiut na poznańskiej paradzie tramwajów. Wagon po remoncie
Już w najbliższą niedzielę, 23 listopada, historyczny tramwaj typu 3G – popularnie nazywany „holender” – ponownie wyjedzie na poznańskie tory. Będzie to jego pierwszy kurs po zakończonym remoncie.
Odrestaurowany wagon wyprodukowany przez zakłady Beijnes weźmie udział w wielkiej paradzie z okazji dnia św. Katarzyny, patronki kolejarzy, oraz obchodów 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu.
Rozkład jazdy:
- Kiedy wyremontowany „holender” typu 3G ponownie wyjedzie na poznańskie tory i z jakiej okazji?
- Jakie atrakcje i pojazdy będzie można zobaczyć podczas parady tramwajowej z okazji dnia św. Katarzyny?
- Które historyczne tramwaje będą obsługiwać specjalną linię K po zakończeniu parady?
Pierwszy holender przyjeżdża do Poznania – dzień, który przeszedł do historii
11 lipca 1991 roku na pętli Ogrody zatrzymano ruch tramwajowy. Powód był wyjątkowy: na lawecie pojawił się pierwszy w Poznaniu żółto-szary, dwuprzegubowy tramwaj z Amsterdamu. Po rozładunku trafił do zajezdni Gajowa, gdzie wzbudził ogromną ciekawość motorniczych i pracowników technicznych.
Nietypowe barwy, „wyświetlacz” z numerem linii, drzwi otwierane przez pasażerów przyciskiem i ruchome stopnie przykuwały uwagę, czyniąc go jednym z najbardziej unikatowych pojazdów w poznańskim taborze. Drzwi zamykały się automatycznie około 4 sekundy po naciśnięciu dolnego stopnia, co – jak na tamte czasy – było rozwiązaniem wyjątkowo nowatorskim.
Dwie dekady z „holendrami” – od Amsterdamu po poznańskie ulice
W latach 1991–1995 MPK Poznań sprowadziło 20 używanych przegubowców typów 1G i 2G, wyprodukowanych w latach 1956–1959. Kolejne 11 nowszych wagonów typu 3G dotarło do Poznania w 2003 roku.
„Holendry” szybko stały się nieodłącznym elementem codziennych przewozów pasażerskich. Były cenione także jako rezerwy czynne – motorniczy mogli w nich szybko zmieniać linię i kierunek dzięki rolkom z „filmami” z nazwami końcówek i numerami linii. Ustawienie nowego kursu za pomocą korbki zajmowało zaledwie kilka sekund, co znakomicie ułatwiało pracę w porównaniu z tradycyjnymi tablicami dachowymi.
Po 20 latach eksploatacji „holendry” stopniowo wycofywano z ruchu w latach 2009–2011. Jeden z nich – wagon nr 805 – pozostawiono z myślą o taborze historycznym.
Remont zakończony: „holender” znów jak nowy
Po podjęciu decyzji o przywróceniu 805-ki do ruchu rozpoczęto kompleksowy remont, realizowany tak, by nie zakłócał bieżących prac przedsiębiorstwa.
Dziś tramwaj odzyskał swoje pierwotne żółto-szare barwy oraz amsterdamski numer 610. Od teraz będzie częścią kolekcji historycznego taboru MPK Poznań. Nie wróci na linie codzienne, ale będzie wykorzystywany podczas wydarzeń specjalnych – jak najbliższa parada tramwajowa.
Parada tramwajów z okazji dnia św. Katarzyny
W niedzielę, 23 listopada, parada tramwajów rozpocznie się o godz. 11.00 z dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego. Zwiedzający będą mogli wejść na teren zajezdni już od godz. 10.00. Po zakończonym przejeździe – do godz. 16.00 – na Madalinie dostępne będą liczne atrakcje:
możliwość obejrzenia historycznych i współczesnych tramwajów, zwiedzania Izby Pamięci i Tradycji MPK Poznań, podziwiania makiet kolejowych, modeli pojazdów czy prac artystycznych z koralików.
Na miejscu znajdą się także stoiska z gadżetami komunikacyjnymi oraz punkty informacyjne organizatorów: MPK Poznań i Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Remigiusz Grochowiak będzie prezentował swoją książkę „Komunikacja Miejska w Poznaniu w latach okupacji 1939–1945”.
Członkowie KMPS będą prowadzić kwestę na rzecz ratowania zabytkowych pojazdów poznańskiej komunikacji miejskiej.
Trasa parady obejmie przejazd m.in. ulicami Hetmańską, Głogowską, Świętym Marcinem, Marcinkowskiego, Pamiątkową i powrót do zajezdni Madalińskiego. Po paradzie, ze względów bezpieczeństwa, tramwaje wjadą do zajezdni bez pasażerów.
Lista tramwajów biorących udział w paradzie
Uczestnicy parady zobaczą zarówno wagony przedwojenne, powojenne, jak i współczesne. Wśród nich znajdą się m.in.:
Bergische Stahlindustrie Typu I + WD, KSW+S2D, kilka składów N+ND (w tym z MPK Kraków), wagon 13N z Warszawy, 102N, 102Na, 105N, 105Na, Beijnes 3G (805), Düwag GT6 i GT8 (również wersja ZR), NGT6D, RT6, Siemens Combino, Solaris Tramino, pojazdy Moderus Gamma oraz techniczny tramwaj wieżowy 4N1.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, a liczba miejsc w tramwajach – ograniczona.
Specjalna linia K – kursy historycznego taboru po mieście
Po paradzie część wagonów będzie obsługiwać specjalną linię K, kursującą z Madalińskiego m.in. przez Jeżyce, centrum i Wildę aż do przystanku Pamiątkowa. Będzie to niepowtarzalna szansa, by przejechać się kultowymi tramwajami, które już dawno zniknęły z codziennego ruchu.
Na linii K będą kursować m.in.:
skład 13N z Warszawy, tramwaj 3G, składy N+ND (poznańskie i krakowskie) oraz zestaw KSW+S2D.
Święto miłośników tramwajów i historii Poznania
Niedzielne wydarzenie będzie wyjątkową okazją, by zobaczyć na torach kilkanaście pojazdów, które tworzyły historię poznańskiej komunikacji miejskiej. Powrót „holendra” po remoncie to jeden z najważniejszych punktów obchodów tegorocznego święta św. Katarzyny.






Komentarze