Kolejna odsłona Moderusa Gamma
infotram
15.04.2015 12:49
0 Komentarzy
Kolejna odsłona Moderusa Gamma
Cichszy niż konkurencja, energooszczędny i bardziej komfortowy –taki będzie tramwaj, nad jakim pracują firma Modertrans Poznań i Politechnika Poznańska. Moderus Gamma, bo o nim mowa, zostanie wyposażony w wiele innowacyjnych rozwiązań, z regulacją wysokości podłogi włącznie. Jak informuje portal funduszeue.wp.pl wagon zostanie zaprojektowany i zbudowany całkowicie od podstaw. W nowym tramwaju będą elastyczne koła, innowacyjny pod względem funkcjonalnym system usprężynowania, urządzenia elektryczne, pracujące w paśmie niesłyszalnym przez człowieka oraz osłony, pełniące rolę ekranów akustycznych. Efekt? Pojazd będzie bardziej cichy.
–Każdy kolejny etap badań i prac to tramwaj o wyższym stopniu zaawansowania technologicznego. Wiedza zdobyta podczas realizacji wcześniejszych projektów zostanie wykorzystana w najnowszym przedsięwzięciu –mówi Maciej Kin z Modertransu. Obecnie tramwaje emitują hałas o natężeniu 80 dB. Zakładamy, że uda nam się zejść do około 75. Mając na uwadze, że dźwięk mierzony jest w skali logarytmicznej, ograniczenie hałasu o 3-4 dB odbierane jest przez ludzkie ucho jako dźwięk dwukrotnie cichszy –wyjaśnia.
W pewnym aspekcie Moderus Gamma będzie przypominać bolid F1. Tak jak ten ostatni będzie zamieniać energię kinetyczną, jaka powstaje w trakcie hamowania w energię elektryczną. Następnie będzie ją magazynować w superkondensatorach i wykorzysta w trakcie rozruchu. Technologia odzysku nie będzie jednak montowana w wersji standardowej.
–Pojazd zostanie przystosowany do zabudowy superkondesatorów, ale ich instalacja będzie w dużej mierze zależeć od wymagań naszych klientów i zasobności ich portfela –mówi Maciej Kin.
Kolejną innowacją jest system regulacji wysokości podłogi. Standardowo będzie się ona znajdować 35 cm nad główką szyny (ta ma wysokość 17 cm, licząc od podłoża), ale będzie można płynnie dostosowywać ją do położenia peronów przystankowych.
–Takiego rozwiązania nie stosuje żaden polski producent taboru tramwajowego –chwali się Kin. W części pasażerskiej podłoga będzie całkowicie płaska. –Nie będzie żadnych pochyleń ani wzniosów. Dzięki temu poruszanie się wewnątrz naszego tramwaju będzie bezproblemowe – dodaje.
Komfort podróżowania wzrośnie również dlatego, że pojazd nie będzie tak szarpać, kołysać ani podskakiwać. Jazda będzie bardziej płynna. By tak się stało, inżynierowie Modertransu i naukowcy z Politechniki Poznańskiej tworzą modele matematyczne i przeprowadzają na ich podstawie symulacje komputerowe. Ich efektem ma być m.in. optymalny wskaźnik spokojności biegu maszyny, czyli małe drgania poprzeczne na poziomie nadwozia (tzw. wężykowanie).
Elementem poprawiającym bezpieczeństwo pasażerów będzie też monitoring online parametrów charakteryzujących stan pojazdu (zużycie elementów zawieszenia, bezpieczeństwo przed wykolejeniem, stan powierzchni tocznej koła, komfort jazdy) i stan infrastruktury (zużycie powierzchni tocznej toru, pęknięcia szyn, zmiany szerokości i przechyłki toru). Za sprawą modułu detekcji uszkodzeń torów Moderus Gamma ma być mniej podatny na wykolejenia.
Pojazd będzie mieć długość 26-32 metrów. Ostateczne wymiary zostaną dostosowane do wymagań klientów. W tramwaju mają znaleźć się różne strefy. Znajdzie się w nim część zarówno przystosowana do głośnych dyskusji, jak i umożliwiająca podróżowanie w spokoju.
Maksymalna prędkość najnowszego Moderusa będzie elektronicznie ograniczona do 70 km/h, ale konstrukcja zostanie przystosowana do rozwijania przezeń większych prędkości. Inżynierowie będą ją sprawdzać pod kątem wykorzystania do budowy pojazdów tram-train, czyli takich, które potrafią jeździć po torach tramwajowych i kolejowych. Gdyby to się udało, Moderus Gamma mógłby kursować również w ruchu podmiejskim –w ramach kolei aglomeracyjnej.
Jazdy testowe planowane są na I kw. 2016 r. Będą one częścią procedury, jaką producent musi przejść, by uzyskać dla pojazdu świadectwo homologacji, czyli dokumentu umożliwiającego przewożenie pasażerów i uczestnictwo w ruchu miejskim.
Koszt budowy innowacyjnego tramwaju przekracza 14 mln zł. Ale Modertrans nie płaci całej kwoty z własnej kieszeni. Firma otrzymała 5,6 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Komentarze