Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug

infotram
08.02.2025 17:30
0 Komentarzy

Kijów kontynuuje modernizację swojego transportu publicznego. Tym razem „Kyivpastrans” zamówił trzy nowoczesne tramwaje K1T306 od firmy „Tatra-Jug” za łączną kwotę 288,35 mln hrywien.

Nowe pojazdy mają aż 73% lokalnej produkcji i spełniają wszystkie współczesne standardy komfortu oraz bezpieczeństwa.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego „Kyivpastrans” zdecydował się na zakup trzyczłonowych tramwajów K1T306 zamiast większych modeli?
  2. Jakie nowoczesne technologie zostały zastosowane w nowych tramwajach, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo pasażerów?
  3. W jaki sposób nowe tramwaje wpłyną na poprawę transportu publicznego w Kijowie?
Tramwaj Tatra Yug dla Kijowa
Tramwaj Tatra Yug dla Kijowa/foto: Tatra Yug

Nowoczesne tramwaje K1T306 – co o nich wiadomo?

Nowe tramwaje to trzyczłonowe pojazdy o długości 27 metrów, wyposażone w najnowsze technologie, które zapewnią komfort nawet najbardziej wymagającym pasażerom.

Nowe tramwaje K1T306 pomieszczą 67 pasażerów na miejscach siedzących i zostały wyposażone w specjalne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Pasażerowie mogą liczyć na wysoki komfort podróży dzięki klimatyzacji, systemowi wentylacji oraz ogrzewaniu. Nowoczesne technologie, takie jak system audio, monitoring, router Wi-Fi i osiem portów USB do ładowania urządzeń mobilnych, zapewnią wygodę i bezpieczeństwo. W przypadku utraty zasilania tramwaje będą mogły przejechać do 1,5 kilometra dzięki systemowi awaryjnego zasilania. Konstrukcja pojazdów jest niskopodłogowa, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom o ograniczonej mobilności.

Gdzie będą kursować nowe tramwaje?

Według planu dostaw jeden z nowych tramwajów trafi do zajezdni Podolskiej, co pozwoli na poprawę komunikacji w historycznym centrum miasta. Dwa pozostałe pojazdy zostaną skierowane do zajezdni im. Szewczenki oraz zajezdni Darnyckiej.

Decyzja ta została podjęta ze względu na specyfikę tras w śródmieściu Kijowa, gdzie wąskie ulice i ostre zakręty wymagają zastosowania pojazdów o odpowiednich parametrach technicznych.

Dlaczego wybrano tramwaje trzyczłonowe?

W przetargu brano pod uwagę również tramwaje cztero- i pięcioczłonowe, jednak ostatecznie „Kyivpastrans” zdecydował się na modele trzyczłonowe. Głównym powodem była topografia Kijowa – większe tramwaje mogłyby mieć problemy z manewrowaniem na wąskich ulicach Podola. Wybór trzyczłonowych tramwajów był podyktowany kilkoma kluczowymi czynnikami. Przede wszystkim konstrukcja tych pojazdów pozwala na zminimalizowanie wychyleń na zakrętach, co jest istotne na wąskich ulicach Kijowa. Dodatkowo tramwaje zostały dopasowane do warunków miejskich oraz intensywnego ruchu samochodowego wzdłuż torowisk, co zwiększy ich manewrowość i płynność jazdy. Ważnym aspektem była także kompatybilność z infrastrukturą warsztatową w kijowskich zajezdniach, co ułatwi ich obsługę i konserwację.

Jak kijowski kontrakt wypada na tle europejskich zamówień?

Dla porównania, w 2022 roku stolica Estonii – Tallin – zamówiła polskie tramwaje Pesa Twist o długości 29 metrów. Koszt jednego pojazdu wynosił od 2,29 do 2,38 mln dolarów. Tymczasem Kijów zamówił nowe tramwaje za cenę 2,30 mln dolarów za sztukę, co czyni tę transakcję konkurencyjną pod względem kosztów.

Przyszłość transportu publicznego w Kijowie

W ostatnich latach Kijów sukcesywnie odnawia swój park transportowy, aby poprawić komfort i efektywność przewozów miejskich. Nowe tramwaje K1T306 to kolejny krok w stronę nowoczesnej i ekologicznej komunikacji miejskiej.

Korzyści wynikające z modernizacji taboru tramwajowego:

  • Obniżenie kosztów eksploatacji dzięki nowoczesnym technologiom.
  • Poprawa płynności ruchu dzięki lepszej zwrotności pojazdów.
  • Zwiększenie liczby pasażerów na kluczowych trasach.

Zakup trzech nowych tramwajów K1T306 to kolejny krok w kierunku unowocześnienia kijowskiego transportu publicznego. Już wkrótce mieszkańcy stolicy będą mogli korzystać z bardziej komfortowych i bezpiecznych przejazdów, a poprawa komunikacji miejskiej przyczyni się do zmniejszenia obciążenia infrastruktury drogowej miasta.

Komentarze