Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kijów już planuje modernizację metra z pomocą EBOR. Porozumienie w Rzymie

infotram
12.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Podczas trwającej w Rzymie międzynarodowej konferencji Ukraine Recovery Conference zaprezentowano kluczowe porozumienie dotyczące przyszłości transportu publicznego w ukraińskiej stolicy. Kijów i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) uzgodniły przygotowanie finansowania kredytowego na modernizację metra.

Wartość planowanego kredytu może sięgnąć 150 milionów euro.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie projekty infrastrukturalne realizuje obecnie Kijów we współpracy z EBOR?
  2. Dlaczego pierwotny plan modernizacji metra musiał zostać zmieniony?
  3. Kiedy i gdzie planowane jest podpisanie umowy kredytowej między Kijowem a EBOR?
Remont kijowskiego metra
Remont kijowskiego metra

Umowa planowana na listopad

Jak poinformował mer Kijowa Witalij Kliczko za pośrednictwem swojego kanału na Telegramie, finalizacja porozumienia kredytowego przewidziana jest na listopad 2025 roku, podczas Kijowskiego Forum Inwestycyjnego, które odbędzie się w Berlinie. Warunkiem podpisania umowy jest uzyskanie formalnych zgód ze strony EBOR oraz władz miejskich.

Kontynuacja długofalowej współpracy

Kijów współpracuje z EBOR już od wielu lat, realizując z bankiem liczne projekty infrastrukturalne. Jak podkreślił Kliczko, obecnie w toku są trzy duże inicjatywy o łącznej wartości 245 milionów euro. Obejmują one m.in. poprawę efektywności energetycznej miasta, modernizację systemu ciepłowniczego oraz unowocześnienie transportu miejskiego.

Wojna wymusiła korekty planów

Wojna w Ukrainie oraz związane z nią zagrożenia – w tym regularne ostrzały – spowodowały konieczność dostosowania części projektów do realiów wojennych. Przykładem jest inicjatywa modernizacji taboru metra, początkowo wyceniana na 50 milionów euro. Zmieniające się warunki sprawiły, że miasto i EBOR rozpoczęły rozmowy nad aktualizacją warunków finansowania oraz zwiększeniem kwoty kredytu do 150 milionów euro.

Spotkania w Rzymie

Szczegóły dotyczące planowanych zmian omawiano podczas spotkania w Rzymie z udziałem dyrektora EBOR na Ukrainę i Mołdawię, Arvida Turknera, a także członków delegacji banku. Porozumienie to ma strategiczne znaczenie nie tylko dla odbudowy transportu w stolicy Ukrainy, ale także dla wzmocnienia jej odporności i nowoczesności w trudnym czasie wojennym.

Komentarze