Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kijów doradzi Krakowowi jak zbudować metro zapewniające bezpieczeństwo mieszkańcom

infotram
12.12.2025 13:30
0 Komentarzy

Miasto Kraków rozpoczęło współpracę ekspercką z przedstawicielami partnerskiego Kijowa w zakresie projektowania metra, które – wzorem rozwiązania funkcjonującego w stolicy Ukrainy – może pełnić podwójną funkcję. Chodzi nie tylko o nowoczesny i wydajny system transportu publicznego, lecz także o infrastrukturę zdolną do ochrony ludności cywilnej w sytuacjach kryzysowych.

Doświadczenia Kijowa, którego metro od początku pełnowymiarowej agresji Rosji stało się jednocześnie kluczowym środkiem komunikacji i schronieniem dla mieszkańców, stanowią dziś jeden z najważniejszych punktów odniesienia dla europejskich miast myślących o bezpieczeństwie infrastruktury miejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie doświadczenia kijowskiego metra mogą zostać wykorzystane przy projektowaniu systemu metra w Krakowie?
  2. W jaki sposób metro może pełnić funkcję schronu dla ludności cywilnej w sytuacjach kryzysowych?
  3. Dlaczego współpraca Krakowa z Kijowem jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa infrastruktury miejskiej?
Metro w Kijowie
Metro w Kijowie/foto: UM Kijów

Kijowskie metro jako schron dla ludności cywilnej

Kijowskie metro każdego dnia zapewnia ochronę około 1,5 mln osób, czyli blisko połowie mieszkańców miasta. W czasie alarmów lotniczych i realnego zagrożenia atakami stało się ono miejscem schronienia, umożliwiającym przetrwanie najtrudniejszych momentów w możliwie bezpiecznych warunkach. To właśnie te doświadczenia sprawiły, że Kraków zdecydował się sięgnąć po wiedzę i praktykę miasta partnerskiego, które w ostatnich latach zdobyło bezprecedensowe kompetencje w zakresie wykorzystania infrastruktury transportowej do ochrony ludności.

Metro w Krakowie jako infrastruktura o podwójnym zastosowaniu

– Chcemy, aby krakowskie metro od początku projektować jako infrastrukturę o podwójnym zastosowaniu – bezpieczną, nowoczesną i przygotowaną na różne scenariusze. Kijów jest dziś najbardziej doświadczonym miastem w Europie w tym zakresie. Nie ma wątpliwości, że system metra w stolicy Ukrainy uratował życie wielu osób. Mimo nieustannie trudnej sytuacji przedstawiciele naszego miasta partnerskiego z dużą chęcią zaoferowali nam swoją pomoc i konsultacje w przygotowaniach do budowy metra w Krakowie – podkreśla zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur.

Spotkanie ekspertów Krakowa i Kijowa poświęcone bezpieczeństwu

Pierwsze robocze spotkanie przedstawicieli Krakowa oraz Kijowa, poświęcone doświadczeniom ukraińskiej stolicy w wykorzystaniu metra w sytuacjach kryzysowych, odbyło się w środę, 10 grudnia. W rozmowach uczestniczyli eksperci z Kijowa odpowiedzialni za bezpieczeństwo i transport miejski, którzy szczegółowo przedstawili wnioski płynące z funkcjonowania metra w warunkach stałego zagrożenia.

Doświadczenia Kijowa w zarządzaniu metrem w czasie kryzysu

Podczas spotkania zaprezentowano, w jaki sposób stacje i tunele metra zostały dostosowane do długotrwałego przebywania dużej liczby osób, jakie systemy zabezpieczeń i zaplecza okazały się kluczowe oraz jak zorganizowana jest codzienna praca personelu w sytuacjach kryzysowych. Ukraińscy specjaliści zwrócili uwagę na znaczenie odpowiedniego planowania już na etapie projektowania infrastruktury, tak aby możliwe było jej szybkie i efektywne wykorzystanie w nadzwyczajnych okolicznościach.

Zarządzanie bezpieczeństwem publicznym w dużej aglomeracji

Istotnym elementem rozmów były także kwestie zarządzania bezpieczeństwem publicznym w dużej aglomeracji. Przedstawiciele Kijowa przedstawili ogólne zasady funkcjonowania systemu metra w czasie zagrożeń, w tym podział kompetencji pomiędzy miejskie jednostki, mechanizmy koordynacji działań służb oraz sposoby komunikacji z mieszkańcami. Omówiono również organizację ruchu pasażerów i zachowania użytkowników metra w czasie alarmów, co w praktyce ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia porządku i bezpieczeństwa.

Solidarność Krakowa z mieszkańcami Kijowa

W spotkaniu uczestniczył sekretarz miasta Krakowa, Antoni Fryczek, który w imieniu prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego przekazał na ręce członka Kijowskiej Rady Miejskiej Romana Tkaczuka słowa wsparcia i solidarności. Podkreślono przy tym gotowość Krakowa do dalszego wspierania mieszkańców stolicy Ukrainy oraz kontynuowania współpracy opartej na wymianie doświadczeń i wzajemnej pomocy.

Doświadczenia Kijowa ważnym elementem planów budowy metra w Krakowie

Rozpoczęta współpraca pokazuje, że planowanie nowoczesnej infrastruktury transportowej coraz częściej musi uwzględniać także aspekty bezpieczeństwa i odporności miast na kryzysy. Dla Krakowa doświadczenia Kijowa mogą stać się istotnym fundamentem w przygotowaniach do realizacji projektu metra, które ma służyć mieszkańcom nie tylko w codziennym funkcjonowaniu, lecz również w sytuacjach nadzwyczajnych.

Komentarze