Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania 2024: Nowy most w Toruniu. Także dla tramwajów

infotram
29.02.2024 10:45
0 Komentarzy

Paweł Gulewski, kandydat KO na prezydenta Torunia, zapowiedział, że będzie realizował prace koncepcyjne i projektowe śródmiejskiego mostu przez Wisłę. Miałaby być to przeprawa samochodowa, rowerowa, ale i tramwajowa, połączona z realizację sieci tramwajowej na lewobrzeżu miasta.

W jego ocenie równocześnie do prac koncepcyjnych i projektowych tzw. mostu zachodniego, które są już realizowane, konieczne jest przeprowadzenie takich w odniesieniu do śródmiejskiej przeprawy przez Wisłę.

Most śródmiejski

„W planach jest most peryferyjny w tzw. lokalizacji zachodniej, ale w mojej ocenie dobrze by było, gdybyśmy planowali również kolejny most śródmiejski. Będzie on dedykowany dynamicznie rozwijającemu się śródmieściu, ale także lewobrzeżu” – powiedział Gulewski na konferencji prasowej.

Gulewski powiedział, że na wysokości Ronda Placu Pokoju Toruńskiego zabezpieczony jest planami zagospodarowania przestrzennego korytarz, który wiedzie od terenów poniżej Glazji na prawobrzeżu do ulicy Łódzkiej na lewobrzeżu. W jego ocenie nowy most śródmiejski powinien zostać zrealizowany właśnie w tej lokalizacji.

Zadeklarował, że po wyborze na urząd prezydenta Torunia, w ciągu kilku miesięcy zleci opracowania funkcjonalne, dynamiczne, związane z potokami samochodów, żeby stwierdzić jednoznacznie, czy ma sens budowa takiego mostu.

„Ja uważam, że ma to sens, ale to muszą stwierdzić specjaliści. Takie zlecenie ode mnie, od miasta otrzymają. Drugą rzeczą, którą zrobię, będzie potwierdzenie adekwatności lokalizacji. (…) Chciałbym, żeby był to most kołowy, ale i tramwajowy. Niedawna modernizacja mostu im. Piłsudskiego sprawiła, że już nie możemy tam zorganizować torowiska przez najbliższe kilkadziesiąt lat. Planowany most w lokalizacji zachodniej – słusznie – nie przewiduje ruchu tramwajowego. Jedyną alternatywą dla rozwinięcia sieci tramwajowej na lewobrzeżu jest most śródmiejski” – ocenił Gulewski.

Na pytania PAP o koszty nowego mostu i możliwego terminu jego realizacji Gulewski powiedział, że punktem odniesienia może być na ten moment tylko szacunkowy koszt planowanego mostu zachodniego, czyli 600-800 mln zł.

„Moją intencją jest to, żeby do końca 2026 dysponować dwiema dokumentacjami projektowymi – mostu zachodniego i śródmiejskiego. Wówczas będzie można decydować, realizacja której jest priorytetowa, pilniejsza” – odpowiedział Gulewski.

Kandydat KO mówił także o koniecznych zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Wskazywał m.in. na bardzo wiele krytycznych głosów mieszkańców w odniesieniu do obecnego zorganizowania komunikacji zbiorowej w Toruniu. Mówił m.in. o konieczność zwiększenia częstotliwości kursów, rozszerzeniu siatki połączeń do gmin ościennych, pewności rozkładów jazdy i modernizacji taboru.

W jego ocenie głównym problemem komunikacji miejskiej w Toruniu jest wymiar rekompensaty dla Miejskiego Zakładu Komunikacji, na których rokrocznie mogą się zgodzić radni miejscy.

Dotychczas swój udział w wyścigu o fotel prezydenta Torunia zapowiedzieli Gulewski i radny klubu Aktywni dla Torunia Bartosz Szymanski. W czwartek ma zostać ogłoszony kandydat na ten urząd z partii Prawo i Sprawiedliwość, a także kandydat Koalicji Ruchów Miejskich. Toruniem od 20 lat rządzi Michał Zaleski, który wielokrotnie pytany o swój start w kwietniowych wyborach odpowiada, że gdy podejmie decyzję, to ją zakomunikuje. Jego udział w wyborach jest bardzo prawdopodobny – wynika z informacji PAP ze źródeł zbliżonych do sztabu wyborczego. Komitet Wyborczy Wyborców Michała Zaleskiego został zarejestrowany, ale włodarz miasta wskazuje, że jest to obecnie komitet w wyborach do rady miasta.

Most im. Piłsudskiego pochodzi z początku XX w. Pierwotnie został wzniesiony w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie), ale w latach 1928-29 rozebrano go i w częściach przeniesiono do Torunia. Przez wiele lat był jedynym mostem drogowym w Toruniu. Kolejną przeprawą był most autostradowy im. Armii Krajowej, z którego jedną nitkę oddano do użytku w 1998 r., a drugą — w 2011 r. W 2013 r. otwarty został most im. gen. Elżbiety Zawackiej. (PAP)

Komentarze