Jedna oferta na tramwaje dla MPK Poznań. Ponad budżetem
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu prowadzi jedno z kluczowych postępowań inwestycyjnych w ostatnich miesiącach – przetarg na dostawę nowych jednokierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.
9 września 2025 r. otwarto oferty w tym postępowaniu, którego wartość szacowana przez zamawiającego wynosi 152,5 mln zł brutto dla zamówienia podstawowego. Jeśli samorząd zdecyduje się na skorzystanie z pełnego prawa opcji, kwota może wzrosnąć nawet do 457,56 mln zł brutto.
Rozkład jazdy:
- Jaką cenę za realizację zamówienia zaproponował Modertrans Poznań i jak się ona ma do kwoty przewidzianej przez zamawiającego?
- Ile wynosi wartość zamówienia podstawowego oraz jaka jest maksymalna wartość kontraktu przy pełnym wykorzystaniu prawa opcji?
- Jakie znaczenie dla modernizacji taboru MPK Poznań będą miały nowe jednokierunkowe tramwaje niskopodłogowe?
Jedna oferta – od poznańskiego producenta
W odpowiedzi na przetarg wpłynęła jedna oferta – od spółki Modertrans Poznań Sp. z o.o. Producent zaproponował realizację zamówienia za kwotę 607 881 990 zł brutto. Firma, mająca swoją siedzibę przy ul. Stalowej 5 w Poznaniu, od lat współpracuje z MPK, dostarczając zarówno nowe tramwaje Moderus Gamma, jak i modernizując starsze pojazdy.
Zakres zamówienia i opcje
Przetarg obejmuje dostawę nowych tramwajów jednokierunkowych, w pełni niskopodłogowych, przystosowanych do obsługi linii miejskich w Poznaniu. Postępowanie przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o dodatkowe jednostki w ramach prawa opcji. W praktyce oznacza to, że poza zamówieniem podstawowym, miasto będzie mogło zakontraktować jeszcze większą liczbę pojazdów, jeśli pozwolą na to środki finansowe.
Analiza oferty
Choć oferta Modertransu przewyższa wartość szacunkową podaną przez zamawiającego, to pozostaje jedyną w postępowaniu. Teraz komisja przetargowa musi ocenić, czy zaproponowana cena oraz zapisy oferty mieszczą się w kryteriach i czy możliwe będzie podpisanie umowy.
Znaczenie inwestycji
Nowe tramwaje mają zapewnić wyższy komfort podróży, zwiększoną niezawodność i dostosowanie infrastruktury transportowej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Rozszerzenie udziału niskopodłogowych, nowoczesnych pojazdów w taborze MPK wpisuje się w strategię zrównoważonej mobilności miejskiej Poznania.
Dzięki temu przedsięwzięciu stolica Wielkopolski będzie mogła stopniowo wycofywać z eksploatacji starsze konstrukcje, takie jak wysłużone wagony wysokopodłogowe, i zastępować je tramwajami spełniającymi aktualne standardy europejskie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze