Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie będą nowe tramwaje PESA Twist dla MPK Kraków?

infotram
02.12.2025 09:30
0 Komentarzy

MPK Kraków wprowadzi do swojej floty najnowsze tramwaje PESA TWIST 3.0 – pojazdy wyznaczające nowe standardy w swojej klasie.

To konstrukcje oparte na nowoczesnej platformie modułowej TWIST 3.0, rozwijanej na bazie wieloletnich doświadczeń producenta oraz eksploatacji wcześniejszych generacji tramwajów. Pojazdy powstają z myślą o zwiększeniu komfortu pasażerów, poprawie bezpieczeństwa i obniżeniu kosztów utrzymania.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe rozwiązania techniczne zastosowano w tramwajach PESA TWIST 3.0, aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo pasażerów?
  2. W jaki sposób wózki skrętne wpływają na eksploatację torowisk oraz kulturę jazdy nowych tramwajów w Krakowie?
  3. Jakie zalety dla MPK Kraków i miasta mają modułowa konstrukcja oraz energooszczędne systemy zastosowane w pojazdach TWIST 3.0?
Pesa Twist Kraków
Pesa Twist Kraków

Lekkie, nowoczesne nadwozie o wysokiej wytrzymałości

Tramwaje TWIST 3.0 posiadają lekką konstrukcję skorupową, która zapewnia wysokie bezpieczeństwo pasażerów, jednocześnie redukując masę pojazdu. Niższa masa to mniejsze zużycie energii i mniejsza eksploatacja infrastruktury.

Konstrukcja spawana jest laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach, co gwarantuje najwyższą jakość, powtarzalność i precyzję wykonania wszystkich elementów.

Wózki skrętne – cichsza jazda i mniejsze zużycie torów

Zastosowanie wózków skrętnych oznacza:

  • ograniczenie hałasu podczas jazdy,
  • zmniejszone zużycie obręczy kół,
  • lepsze dopasowanie do krętych odcinków torowisk – co w Krakowie ma szczególne znaczenie.

To rozwiązanie przekłada się również na większy komfort jazdy zarówno dla pasażerów, jak i prowadzących pojazdy.

Nowoczesne systemy energooszczędne

Tramwaje wyposażone są w rozwiązania, które zmniejszają zużycie energii. Producent zastosował m.in. układy optymalizujące pobór mocy oraz przetwarzające energię hamowania, co wspiera ekonomiczną eksploatację.

Pełna dostępność – niska podłoga i komfort dla wszystkich

Konfiguracja wnętrza oraz konstrukcja pojazdu zapewniają:

  • 100% niskiej podłogi bez stopni,
  • dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
  • wygodne wejście dzięki niskiemu progowi wejścia (300 mm).

Wnętrze zaprojektowano tak, aby zapewnić komfort nawet przy dużym napełnieniu.

Ochrona pieszych i bezpieczeństwo miejskie

Czoło tramwaju spełnia aktualne normy bezpieczeństwa dla pieszych, co pozwala zminimalizować skutki ewentualnych zdarzeń na torowisku.

Ekologia i recykling

W konstrukcji użyto materiałów nadających się do ponownego wykorzystania. Zgodnie z założeniami ekoprojektowania, tramwaj umożliwia odzysk surowców oraz przetwarzanie elementów po zakończeniu okresu użytkowania.

Dbałość o jakość i niższe koszty utrzymania

Projekt tramwajów TWIST 3.0 kładzie nacisk na łatwość serwisowania i obniżenie kosztów eksploatacji. Dzięki modułowej budowie, wymiana podzespołów czy serwisowanie kluczowych elementów jest sprawniejsze i bardziej ekonomiczne.

Najważniejsze parametry techniczne tramwaju 149N (TWIST 3.0)

  • Typ: 149N
  • Kierunkowość: jednokierunkowy
  • Długość: 43 800 mm
  • Szerokość: 2 400 mm
  • Szerokość toru: 1435 mm
  • Liczba członów: 4
  • Całkowita pojemność: 321 osób
  • Liczba miejsc siedzących: 123
  • Próg wejścia: 300 mm

Wizualizacja wnętrza wskazuje przestronne układanie siedzeń, szerokie przejścia oraz nowoczesne materiały wykończeniowe.

Nowy standard komunikacji w Krakowie

PESA TWIST 3.0 to nowoczesne, ciche i energooszczędne tramwaje, które znacząco poprawią jakość podróży w Krakowie. Zastosowane technologie – od konstrukcji po systemy bezpieczeństwa – wskazują, że MPK Kraków otrzyma pojazdy dopracowane pod względem komfortu, wydajności i ekologii.

Te tramwaje staną się jednym z filarów nowoczesnej i niskoemisyjnej komunikacji w mieście.

Komentarze